Har nyligen installerat 8.10, och det mesta har rullat på. I 8.04 funkade det trådlösa perfekt. Men nu är det lite mer problematiskt. Jag lyckades använda internet när jag hälsade på hos föräldrarna under en vecka. Inga problem. Det jag reagerade på var dock att jag inte får upp någon lista i Network Manager över tillgängliga nätverk. Eftersom jag visste namnet på nätverket lyckades jag logga in ändå.
När jag nu kommit hem och ska logga in på nätverket (jag använder min hyresvärds router med lösenord och allt) händer absolut ingenting. Jag vet att jag har ganska många trådlösa nätverk i grannskapet som brukar komma upp på min lista, men jag hittar inte denna lista i nya NM. Ska det vara så? Jag försöker att logga in med nätverksnamnet och lösenordet men inget händer. Om jag istället bootar med Windows så funkar allt perfekt där.
En detalj jag lagt märke till är att under uppstarten av ubuntu stannar processen vid "Configure network interface" (eller liknande, vad det nu står..) under flera minuter. Även när jag försöker stänga av ubuntu (t.ex. bara starta om datorn) stannar datorn upp under flera minuter med svart skärm.
Som sagt fungerade det hemma hos föräldrarna (har inte testat på några fler än dessa två ställen) men inte nu. Nätverkskortet i min Sony Vaio Laptop är ett Intel Pro 2200BG. Har sökt själv lite varstans utan resultat.
Intel 2200bg trådlös..?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Intel 2200bg trådlös..?
Kan även tillägga att nyss när jag drog igång VLC och det ploppade upp en ruta angående nedladdning av omslag (om det har något med saken att göra) så började internet fungera för en stund! Detta såg jag genom att Pidgin plötsligt loggades in. Men glädjen blev inte långvarig..
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Intel 2200bg trådlös..?
Jag hitta den här tråden, http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=103&t=24864, Där XepheX fann lösningen på http://www.debianadmin.com/enable-wpa-w ... linux.html