Gemensam sökfunktion
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Gemensam sökfunktion
En prototyp finns på http://ubuntu-se.org/header/test/index.php
Vad tycker ni om placeringen av själva sökrutan? I prototypen ligger den i headern men strax nedanför det bruna fältet, jag tycker inte riktigt den får plats i det bruna fältet utan att det blir för plottrigt. Det kan i och för sig vara en fördel att ha sökrutan väl synlig i headern på hela webbplatsen, men jag tror det kan bli lite förvirrande också. Vi har redan separata sökrutor i forumet, portalen och wikin. Alternativt kan man lägga in sökrutan på förstasidan och ingen annanstans, eller skapa en speciell sökflik.
Är det någon som har några kloka idéer om hur man gör det här bäst?
Vad tycker ni om placeringen av själva sökrutan? I prototypen ligger den i headern men strax nedanför det bruna fältet, jag tycker inte riktigt den får plats i det bruna fältet utan att det blir för plottrigt. Det kan i och för sig vara en fördel att ha sökrutan väl synlig i headern på hela webbplatsen, men jag tror det kan bli lite förvirrande också. Vi har redan separata sökrutor i forumet, portalen och wikin. Alternativt kan man lägga in sökrutan på förstasidan och ingen annanstans, eller skapa en speciell sökflik.
Är det någon som har några kloka idéer om hur man gör det här bäst?
Re: Gemensam sökfunktion
Tror att jag tycker det ser bra ut som du har lagt den nu. Lite svårt att säga utan att ha sett den tillsammans med övrigt sidinnehåll.
Frågan är dock om det inte saknas någon form utav förklaring, eller i alla fall indikation, kring vad det är för sökning.
Frågan är dock om det inte saknas någon form utav förklaring, eller i alla fall indikation, kring vad det är för sökning.
Borde väl placeras ovanför tabbarna kanske? Gärna med lite förklarande text, typ: "Sök inom alla sidor i FOSS-nätet".
-
Nu med förklarande text och utan sökknapp.
-
Jättebra.Lars skrev:Nu med förklarande text och utan sökknapp.
Behöver det finnas alternativ att bara söka i ubuntu-se.org? Kanske inte?
Sökknapp tycker jag är bra, så man slipper flytta handen från musen.
-
Om den ska vara i headern så tycker jag den ska vara så liten som möjligt, då finns det inte plats för så mycket finesser.David Andersson skrev: Behöver det finnas alternativ att bara söka i ubuntu-se.org? Kanske inte?
Fyller du i rutan med musen?David Andersson skrev: Sökknapp tycker jag är bra, så man slipper flytta handen från musen.
Jag gör det väldans ofta, klipp o klistraLars skrev:Fyller du i rutan med musen?David Andersson skrev: Sökknapp tycker jag är bra, så man slipper flytta handen från musen.

Bra idé! Men jag håller med upnorth. Ovanför tabbarna.
Någon som är bra på design? En "bubbla" runt sökrutan med lite ljusare brunt mot det mörka skulle nog bli snyggt.
Någon som är bra på design? En "bubbla" runt sökrutan med lite ljusare brunt mot det mörka skulle nog bli snyggt.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Utanför ämnet: Precis, det är så himla enkelt i unix. Dubbelklicka ordet om det finns nånstans på skärmen, mittenklicka i sökrutan. Jag har sett människor som sitter och knappar in t.ex y a h o o . s e på tangentbordet, trots att de redan skrivit samma sak högre upp i dokumentet, eller att det står i en browser i närheten.Bowmore skrev:Jag gör det väldans ofta, klipp o klistraLars skrev:Fyller du i rutan med musen?David Andersson skrev: Sökknapp tycker jag är bra, så man slipper flytta handen från musen.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Utanför ämnet: Går det fortare att skriva yahoo.se så varför inte?David Andersson skrev:Utanför ämnet: Precis, det är så himla enkelt i unix. Dubbelklicka ordet om det finns nånstans på skärmen, mittenklicka i sökrutan. Jag har sett människor som sitter och knappar in t.ex y a h o o . s e på tangentbordet, trots att de redan skrivit samma sak högre upp i dokumentet, eller att det står i en browser i närheten.Bowmore skrev:Jag gör det väldans ofta, klipp o klistraLars skrev:Fyller du i rutan med musen?David Andersson skrev: Sökknapp tycker jag är bra, så man slipper flytta handen från musen.
-
Det kan nog fungera, är det någon som har lust att knåpa ihop en passande ram? Helst i form av en transparent png. Höjden på textrutan är fast, men bredden går att justera.Emil.s skrev:Någon som är bra på design? En "bubbla" runt sökrutan med lite ljusare brunt mot det mörka skulle nog bli snyggt.
Jag är för övrigt lite sugen på att ta bort "nedräknaren" nu när den har slutat att räkna, jag är trött på den. Det skulle göra headern lite mindre plottrig om vi lägger in en sökruta.
+1!Lars skrev:Emil.s skrev:Jag är för övrigt lite sugen på att ta bort "nedräknaren" nu när den har slutat att räkna, jag är trött på den. Det skulle göra headern lite mindre plottrig om vi lägger in en sökruta.
Kommihåg att spara ner den någonstans bara.

-
Jag lyckades göra den lite mindre på höjden (trodde först att Googles bakgrundsbild skulle förhindra det), och så lade jag upp den ovanför flikarna. Se http://ubuntu-se.org/header/test/index.php Vad tycks?
Utanför ämnet: Nedräknaren borttagen
Now we're talking! Blir riktigt bra så tycker jag.Lars skrev:Jag lyckades göra den lite mindre på höjden (trodde först att Googles bakgrundsbild skulle förhindra det), och så lade jag upp den ovanför flikarna. Se http://ubuntu-se.org/header/test/index.php Vad tycks?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Mycket snyggt! Om du går skulle jag gärna se en ljust beage/brun ton som bakgrundsfärg c9b27a eller b9a16c, kanske?Lars skrev:Jag lyckades göra den lite mindre på höjden (trodde först att Googles bakgrundsbild skulle förhindra det), och så lade jag upp den ovanför flikarna. Se http://ubuntu-se.org/header/test/index.php Vad tycks?
-
Tyvärr går det inte att ändra bakgrundsfärg på textrutan, bakgrundsbilden läggs in av Google via ett JavaScript.
Därför jag gärna skulle vilja ha en ljusbrun "bubbla" runt. Iof så funkar ju en nödlösning med bara tonad färg, men en glasaktig bubbla ala murrine vore ju inte så dumt.Lars skrev:Tyvärr går det inte att ändra bakgrundsfärg på textrutan, bakgrundsbilden läggs in av Google via ett JavaScript.
Tyvärr så sträcker sig inte mina Gimp/PS kunskaper så långt...
-
Jag är heller ingen Gimp-expert, men jag lade inen bakgrundbild i alla fall, mest för att testa. Någon kanske kan fixa något vackrare?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Skitsnyggt, kör på den tills någon lyckas göra någonting som är ännu snyggare.
Ursäkta tjatet, men ska vi vänta på det perfekta får vi vänta tills helvetet fryser.
Bra nog duger!
Ursäkta tjatet, men ska vi vänta på det perfekta får vi vänta tills helvetet fryser.
Bra nog duger!
- Urban Anjar
- Kontakt:
*bump*