Hej.
Jag testade att köra Live Cdn med Ubuntu på min flickväns laptop och var då tvungen att installera ett "program" som frågar om jag vill köra XP eller Ubuntu vid uppstarten.
Går det att återställa datorn så att detta val inte kommer upp?
vänlgen
Lars
Ta bort boot from CD?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Osprey
- Kontakt:
Re: Ta bort boot from CD?
Det program som frågar är med största sannolikhet "grub", som inte alls borde ha blivit installerat om du bara startat upp från CD:n och testat. Det är detta program som normalt gör att man kan välja mellan Ubuntu, Windows, andra Linux-distributioner och i stort sett vad som helst på en och samma dator.
Detta borde dock inte blivit installerat om du bara startat upp och sedan inte gjort något, utan det borde räcka med att plocka ur CD:n och sedan starta om. Om du vill att den ska sluta fråga så beror tillvägagångssättet på om det är Ubuntu eller Windows som du vill ha kvar.
Skulle du vilja ha Windows kvar och få bort grub (som inte borde vara installerat), så:
1) Starta upp datorn från den Windows-CD du fick när du köpte datorn.
2) Välj att "reparera befintligt system" (jag tror att du väljer "r" för det).
3) Logga in på C-diskens installation, antagligen "1" eller så och lösenordet=Windowsadministratörens-passwd eller blankt (Enter).
4) Kör kommandona "fixmbr" och "fixboot".
5) Plocka ur CD:n och starta om.
Eftersom du på något sätt har lyckats installera "grub" så kan det hända att du också behöver fixa till partitioneringstabellen för disken, du får se om det här funkar eller om det verkar som att disken "blivit mindre". Dessutom ska du givetvis göra på ett helt annat sätt om det är Ubuntu du vill ha kvar...
Lycka till!!
Detta borde dock inte blivit installerat om du bara startat upp och sedan inte gjort något, utan det borde räcka med att plocka ur CD:n och sedan starta om. Om du vill att den ska sluta fråga så beror tillvägagångssättet på om det är Ubuntu eller Windows som du vill ha kvar.
Skulle du vilja ha Windows kvar och få bort grub (som inte borde vara installerat), så:
1) Starta upp datorn från den Windows-CD du fick när du köpte datorn.
2) Välj att "reparera befintligt system" (jag tror att du väljer "r" för det).
3) Logga in på C-diskens installation, antagligen "1" eller så och lösenordet=Windowsadministratörens-passwd eller blankt (Enter).
4) Kör kommandona "fixmbr" och "fixboot".
5) Plocka ur CD:n och starta om.
Eftersom du på något sätt har lyckats installera "grub" så kan det hända att du också behöver fixa till partitioneringstabellen för disken, du får se om det här funkar eller om det verkar som att disken "blivit mindre". Dessutom ska du givetvis göra på ett helt annat sätt om det är Ubuntu du vill ha kvar...
Lycka till!!

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hej.
Tack för alla svar!
Då jag satte i Ubuntu-disken valde jag först alternativ 1 för att köra den i live-läge direkt från CDn. Detta verkade inte fungera, för datorn startade om med XP igen.
Så jag testade alternativ 3 istället, som hette " hjälp med start från CD", eller något liknande. Då installerades "något" som skulle få datorn att boota om från CDn, som jag uppfattade det. Kanske jag kan backa systemet till en återställningspunkt?
hälsningar
Lars
Tack för alla svar!
Då jag satte i Ubuntu-disken valde jag först alternativ 1 för att köra den i live-läge direkt från CDn. Detta verkade inte fungera, för datorn startade om med XP igen.
Så jag testade alternativ 3 istället, som hette " hjälp med start från CD", eller något liknande. Då installerades "något" som skulle få datorn att boota om från CDn, som jag uppfattade det. Kanske jag kan backa systemet till en återställningspunkt?
hälsningar
Lars
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
I länken som jag gav dig står det att wubi (vilket jag tror är det du installerat) går att avinstallera precis som andra program. Testa att gå in i Lägg till/ta bort program och se om du hittar wubi eller något med ubuntu där. Avinstallera i så fall det den vägen.
/Micke
/Micke