Problem med DVI till HDMI-kabeln [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med DVI till HDMI-kabeln [LÖST]

Inlägg av brattham »

Min skärm har inbyggda högtalare. För att kunna utnyttja dem krävs antingen en DVI-kabel samt en högtalarkabel mellan dator och skärm, eller enbart en DVI till HDMI-kabel mellan dator och skärm. Det senare alternativet frigör högtalarutgångarna, vilket är positivt.

Det vill säga detta (med DVI till HDMI-kabeln) funkar i Windows. I Ubuntu får jag dock inget ljud utan högtarkabel. Dessutom blir bilden annorlunda: vid inloggningen blir textstorleken i inloggningsrutan groteskt stor i förhållande till rutan. Efter inloggningen verkar dock allt funka grafiskt. Detta gällde alltså enbart då jag använde mig av DVI till HDMI-kabeln.

Är det någon som vet hur man kan åtgärda det, så att man kan använda DVI till HDMI-kabeln utan ovanstående probelm?

/Mvh Per
Senast redigerad av 1 brattham, redigerad totalt 27 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Re: Problem med DVI till HDMI-kabeln

Inlägg av Emil.s »

Har du verkligen ljud via DVI->HDMI kabeln i Windows!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Emil.s skrev:Har du verkligen ljud via DVI->HDMI kabeln i Windows!?
Omöjligt. DVI transporterar bara bild. HDMI är DVI med ljud.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

dmz skrev:
Emil.s skrev:Har du verkligen ljud via DVI->HDMI kabeln i Windows!?
Omöjligt. DVI transporterar bara bild. HDMI är DVI med ljud.
Jo, precis det jag också tänkte på...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av brattham »

Omöjligt? Ja, möjligtvis i Ubuntu! >:(

Hur som helst; Jag tror problemet beror på att jag inte lyckas ta ut digitalt ljud ur Ubuntu. Det går att lista fram via kommandot "aplay" att det finns digitalt ljud på något sätt (t ex SPDIF), fast det tycks inte gå att välja under inställningar för ljud. Jag har försök att hitta om någon volymkontroll eller liknande skulle vara urkopplad eller sänkt till minnivå, men det tycks inte vara något sådant problem. Det analoga ljudet funkar utan problem.

Hur ska jag gå till väga för att få ut det digitala ljudet ur datorn? (Det är ju troligtvis här problemet ligger.)

/Mvh Per
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

brattham skrev:Omöjligt? Ja, möjligtvis i Ubuntu! >:(

Hur som helst; Jag tror problemet beror på att jag inte lyckas ta ut digitalt ljud ur Ubuntu. Det går att lista fram via kommandot "aplay" att det finns digitalt ljud på något sätt (t ex SPDIF), fast det tycks inte gå att välja under inställningar för ljud. Jag har försök att hitta om någon volymkontroll eller liknande skulle vara urkopplad eller sänkt till minnivå, men det tycks inte vara något sådant problem. Det analoga ljudet funkar utan problem.

Hur ska jag gå till väga för att få ut det digitala ljudet ur datorn? (Det är ju troligtvis här problemet ligger.)

/Mvh Per
Använd HDMI.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"