Skärmupplösning i 8.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Flotec

Skärmupplösning i 8.10

Inlägg av Flotec »

Har köpt en ny 24 tums skärm med upplösning 1920x1200. Med hjälp av inställningar/skärmupplösning kan jag bara ställa in den på 1440x900 vilket känns lite dåligt. Dom andra högre upplösningarna finns inte med som alternativ.
Har tittat i xorg.conf och där finns 1920x1400 med, men inte 1920x1200.
Använder proprietära fglrx ATI drivrutin. Kan det ha något med saken att göra?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skärmupplösning i 8.10

Inlägg av Cadryc »

Kan testa ATI:s egna program för att ställa in upplösning. I Intrepid verkar paketet heta fglrx-amdcccle, System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök efter det, högerklicka → Installera → klicka på Verkställ i övre delen av fönstret.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Flotec

Inlägg av Flotec »

Programmet är redan installerat. Tyvärr vet jag inte hur jag använder det. Hur startar man programmet och hur använder man det?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vet du inte vart i menyerna det hamnade? Har tyvärr ingen ATI-dator själ så kan testa. Men om du lägger till Skrivbordsrad genom att högerklicka på en panel (de längst ner och högst upp på skärmen) → Lägg till i panel sök på skrivbordsrad och dra den till ett passande ställe i panelen. Klicka sen på ikonen så kan man leta efter saker, som program, skriv tex ati, eller catalyst och se om den hittar nåt.

Annars, om du startar en terminal, Program → Tillbehör → Terminal, testa och skriv fglrx-amdcccle eller kanske bara amdcccle

Flotec

Inlägg av Flotec »

Förmodar det är Catalyst Control center som är programmet. Har varit inne där. Verkar hitta att skärmen har 1920x1200 som maximal upplösning men vad hjälper det.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vad händer om du ställer in upplösningen där då? Ingenting, eller glömmer den bort det nästa gång datorn startas? Om så är fallet, får man ange lösenord när det startas? Om inte så högerklicka på menyn uppe till vänster → redigera menyer → letden och ta egenskaper, lägg till gksudo i början på kommando-raden. Det kan va så att programemt inte fått rättigheterna som krävs för att spara inställningarna.

Flotec

Inlägg av Flotec »

Tyvärr finns inte 1920x1200 med som ett alternativ. Finns bara samma skärmupplösningar som finns under System/Inställningar/Skärmupplösning.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vad har du för grafikkort?

Flotec

Inlägg av Flotec »

Jag har ett ATI kort. Jag lyckades faktiskt fixa till upplösningen med hjälp av lite mixtrande med xorg.conf-filen, så nu fungerar det bra. Konstigt att inte Ubuntu som standard har möjlighet för 1920x1200.
Tack för hjälpen ändå.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Speciellt skumt att det inte gick att ställa in med Catalys Control Center, jag började misstänka att grafikkortet inte hade stöd för den upplösningen. Men gött att det funkar iaf :)

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"