Ubuntu 8.10 bättre än Ubuntu 8.04?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ubuntu 8.10 bättre än Ubuntu 8.04?
Hej Jag är bara lite nyfiken på om hur bra nya ubuntu är och vilka fel som har rättats till.
jag blev "förälskad" i Ubuntu första gången en vän visade det för mig, alla möjligheter, valfriheten och givitvis prislappen. Det var i början svårt för mig att förstå att allt det som ubuntu erbjöd var gratis och Windows var ett minne blott.
Det enda som har stört mig är att oavsett vilken version jag laddar ner, Ubuntu, kubuntu eller xubuntu så hackar och det och hänger sig så fort jag kör mer än ett program, och man tycker att Xubuntu med sitt snåla systemkrav borde klara av en dator som har en intel pentium 4 processor med 384 mb ram eller 1Gb ram. Jag har fått många tips här på Ubuntus hemsida och jag tackar alla som har hjälpt mig. men trotts detta så har mitt problem kvarstått. Hur jag än bränner det, hur jag än installerar det så blir resultatet det samma. Jag undrar om man i nya Ubuntu 8.10 har "fixat" detta problemet eller om det bara är mina datorer som är lost. För det känns hemskt att veta det finns ett gratis och bra alternativ men man kan inte använda det. Enkla saker som att se ett youtube klipp är för mig en dröm när jag använder Ubuntu. Jag börjar bli trött på att använda gammla Windows 2000 som dock fungerar bra men är väldigt tråkigt och långsamt. Jag vill göra mina äldre datorer till nya med hjälp av Ubuntu. Frågan är bara, är det möjligt? . Någon som vet var felet kan ligga eller om det är "fixat" i den nya Ubuntu versionen. Jag har kämpat för att lösa denna mysteriska gåtan och jag ber än en gång om er hjälp. Kan det ha något med mitt grafikort att göra? jag har undersökt allt men jag står fortfarande och stammpar på ruta ett som jag gjorde för 5 månader sedan. Börjar bli trött på det men jag ger inte upp:P. tack för att du tog dig intresse och läsa detta inlägget. Mvh Jonas
jag blev "förälskad" i Ubuntu första gången en vän visade det för mig, alla möjligheter, valfriheten och givitvis prislappen. Det var i början svårt för mig att förstå att allt det som ubuntu erbjöd var gratis och Windows var ett minne blott.
Det enda som har stört mig är att oavsett vilken version jag laddar ner, Ubuntu, kubuntu eller xubuntu så hackar och det och hänger sig så fort jag kör mer än ett program, och man tycker att Xubuntu med sitt snåla systemkrav borde klara av en dator som har en intel pentium 4 processor med 384 mb ram eller 1Gb ram. Jag har fått många tips här på Ubuntus hemsida och jag tackar alla som har hjälpt mig. men trotts detta så har mitt problem kvarstått. Hur jag än bränner det, hur jag än installerar det så blir resultatet det samma. Jag undrar om man i nya Ubuntu 8.10 har "fixat" detta problemet eller om det bara är mina datorer som är lost. För det känns hemskt att veta det finns ett gratis och bra alternativ men man kan inte använda det. Enkla saker som att se ett youtube klipp är för mig en dröm när jag använder Ubuntu. Jag börjar bli trött på att använda gammla Windows 2000 som dock fungerar bra men är väldigt tråkigt och långsamt. Jag vill göra mina äldre datorer till nya med hjälp av Ubuntu. Frågan är bara, är det möjligt? . Någon som vet var felet kan ligga eller om det är "fixat" i den nya Ubuntu versionen. Jag har kämpat för att lösa denna mysteriska gåtan och jag ber än en gång om er hjälp. Kan det ha något med mitt grafikort att göra? jag har undersökt allt men jag står fortfarande och stammpar på ruta ett som jag gjorde för 5 månader sedan. Börjar bli trött på det men jag ger inte upp:P. tack för att du tog dig intresse och läsa detta inlägget. Mvh Jonas
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Ubuntu 8.10 bättre än Ubuntu 8.04?
En P4 med 384 MB eller 1 GB minne skall kunna köra både X/K/Ubuntu utan problem. Jag kör Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö + OpenBox som fönsterhanterare på en Duron 1800 + 512 MB minne utan problem. Efter systemstart utan X används ~35-40 MB. "Hemligheten" är att använda sig av en fönsterhanterare och ev. skrivbordsmiljö med lägre krav och att använda "lättare" program (t.ex. Epiphany istf Firefox, Gnumeric istf. OO.org Calc, Abiword istf. OO.org Writer etc.).Jonas_186 skrev:Hej Jag är bara lite nyfiken på om hur bra nya ubuntu är och vilka fel som har rättats till.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
bättre är väl ett delat ord..nya saker har den ju men jag tycker den känns lite slöare på något sätt än vad 8.04 gör
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu bytte jag PC iom 8.10. Så jag kan inte uttala mig om om den gör PCn slöare.
8.10 har ett antal förinstallerade funktioner som jag uppskattat jag slipper göra själv.
Men sedan är det nog "om växling förnöjer". Eventuellt sådant som jag inte upptäckt.
djkmmo , nämner
Fast ska du ha något som "friskar upp" din PC så är Wepesi o Tinyme intressanta. (men det gör också MicroXPrev0.8 från experience).
Alla dessa utom Ubuntu (kanske också Kubuntu) o Linux Mint) har jag haft "svårt pyssel" för att få till HDD monterigar eller LAN anslutningar. Om nu det inte är aktuellt så......
Jag ahr också provat Kubuntu på P3GHz/500Mb, men jag tycker att laddningstiden inte var godtagbar.
På den PCn är Xubuntu trevlig om platformen uppskattas.
Jag provade också att återanvänd en av alla dessa "hemPC" med 450MHz/256Mb.
Xubuntu blev allt för tungt, medans Tinyme och (MicroXP rev0.8från experience) åter upplivade "liket" till en frisk åldring. Ungefär som Kubuntu på 3GHz/500Mb.
8.10 har ett antal förinstallerade funktioner som jag uppskattat jag slipper göra själv.
Men sedan är det nog "om växling förnöjer". Eventuellt sådant som jag inte upptäckt.
djkmmo , nämner
och jag antar att han menar "Wepesi" med "LXDE". Den och Xubuntu har jag upplevt som "mycket intollerant" för en användare som har begränsad kunskap i ämnet."...både X/K/Ubuntu utan problem. Jag kör Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö + OpenBox som fönsterhanterare..."
Fast ska du ha något som "friskar upp" din PC så är Wepesi o Tinyme intressanta. (men det gör också MicroXPrev0.8 från experience).
Alla dessa utom Ubuntu (kanske också Kubuntu) o Linux Mint) har jag haft "svårt pyssel" för att få till HDD monterigar eller LAN anslutningar. Om nu det inte är aktuellt så......
Jag ahr också provat Kubuntu på P3GHz/500Mb, men jag tycker att laddningstiden inte var godtagbar.
Xubuntu blev allt för tungt, medans Tinyme och (MicroXP rev0.8från experience) åter upplivade "liket" till en frisk åldring. Ungefär som Kubuntu på 3GHz/500Mb.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Nej jag menar Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö och OpenBox som fönsterhanterare. Det är bara att lägga till:Hans Linde skrev:Nu bytte jag PC iom 8.10. Så jag kan inte uttala mig om om den gör PCn slöare.
djkmmo , nämneroch jag antar att han menar "Wepesi" med "LXDE". Den och Xubuntu har jag upplevt som "mycket intollerant" för en användare som har begränsad kunskap i ämnet."...både X/K/Ubuntu utan problem. Jag kör Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö + OpenBox som fönsterhanterare..."
Kod: Markera allt
deb http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main

Den dator du har klarar Både Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu galant. Så något är galet. Har du kontrollerat att ISO-filen du laddade ner är felfri samt CD-skivan du brände är felfri? Ett vanligt fel är ju defekta RAM-minnen, i början när GRUB startar kan du trycka på "Esc" för att komma in i menyn. Där finns Memtest, prova att köra det några timmar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tänkte testa fixa ihop en burk för sonen nu - han har en PowerMac G4, 400Mhz 896Mb RAM med OS X som inte riktigt hänger med...
Burken jag fixat är en Celeron 1000Mhz med 512Mb DDR-RAM, Nvidia GeForce 3 Ti... Tror ni det kommer flyta på hyfsat med 8.10 på den?
Burken jag fixat är en Celeron 1000Mhz med 512Mb DDR-RAM, Nvidia GeForce 3 Ti... Tror ni det kommer flyta på hyfsat med 8.10 på den?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Kul..Nej jag menar Ubuntu med LXDE som skrivbordsmiljö och OpenBox som fönsterhanterare. Det är bara att lägga till:
Kod: Markera allt
deb http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/lxde/ubuntu hardy main
som paketkällor och sedan installera LXDE genom Synaptic. Lätt som en plätt.

Det måste jag prova.
-
Jag är vän av rapphet och tycker att 2min start är plågsamt.Burken jag fixat är en Celeron 1000Mhz med 512Mb DDR-RAM, Nvidia GeForce 3 Ti... Tror ni det kommer flyta på hyfsat med 8.10 på den?
Xubuntu med Opera istället för Firefox, är mitt råd.
Men det finns andra lösningar som jag inte kan eller provat.
Jag tänker mig en tonåring som vill ut på nätet.
För all del. Vill man få ut lite extra kräm är det ju rekomenderat att man skalar av systemet eller från början installerar en något avskalat version som t.ex Serverversionen med diverse handpåläggningar.farmfield skrev:Jag tänkte testa fixa ihop en burk för sonen nu - han har en PowerMac G4, 400Mhz 896Mb RAM med OS X som inte riktigt hänger med...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag skall testa ram minnet...något måste ju vara fel. kan det vara grafikkortet? att det är helt enkelt för slött?
Det kan inte vara så att du har skrivbordseffekterna (CompizFusion) igång?