Till att börja med så kör jag en så kallad tiling window manager - i mitt fall awesome3. Om ni faktiskt får för er att testa så kanske awesome 2.3 passar er bättre då dess config är betydligt enklare att förstå; Awesome3's bygger helt på LUA, så om ni inte vill lära er det på köpet så borde awesome 2.3 duga fint.
Jag är osäker på vilken version som finns i ubuntu's repos, men jag misstänker att det är 2.3, och det borde räcka med att köra:
Kod: Markera allt
sudo aptitude install awesome
Ta sedan bort allt innehåll i den och ersätt med:
Kod: Markera allt
exec awesome
Nu när ni har läst man awesome så har ni också fått kläm på snabbtangenterna för att hoppa mellan fönster, flytta på dom, ändra master window, etc.
Då ska vi ge oss på någonting som ofta sägs vara "omöjligt", eller åtminstonde väldigt jobbigt att utföra utan mus - nämligen webbrowsning.
Notera att detta förutsätter att ni har åtminstonde grundläggande kunskaper om texteditorn vim, då vi ska förvandla firefox till vimperator. Ett hett tips är den inbyggda guiden vimtutor.
Jag förutsätter även att ni använder er av Firefox, så gå till http://vimperator.org/trac/wiki/Vimperator [+-] och installera vimperator.
Efter installation och restart av firefox kommer ni att mötas av ett betydligt trevligare interface - ett interface som låter oss surfa utan att använda musen.
Precis som i vim kommer du till command mode genom att trycka på ESC. Testa t.ex

För att stänga en tab kan ni använda er av :q, för att öppna en länk kan ni trycka på f/F i kombination med det nummer som länken har; f öppnar länken i samma fönster, F öppnar länken i en ny tab i bakgrunden.
Om ni kommer från någon skrivbordsmiljö tidigare och bara har använt grafiska applikationer föreslår jag att ni tänker om - det håller inte i längden. Personligen ser min basic setup ut så här:
screen + irssi + bitlebee = irc, msnp, xmpp, icq
screen + rtorrent = torrents
mpd + ncmpcpp = musik
mplayer = musik/ film
Resten sköts via terminalen (förutom vimperator då).
Detta är de grundläggande stegen mot ett muslöst datoranvändande. Tryck på F1 i Vimperator för att få hjälp och se aktuella kommandon, och som sagt, läst vimtutor, man awesome och man vim.
Bilder piggar alltid upp och får er kanske att få tummen ur och faktiskt testa på det jag precis har skrivit, så här kommer en screenshot på vimperator i full gång i awesome3: