Reparera Ubuntu eller installera om? LÖST!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Skyldig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Reparera Ubuntu eller installera om? LÖST!

Inlägg av Skyldig »

Hårdvara: acer travelmate 5720G, 4GB ram
OS: Vista samt en partition med Ubuntu som jag inte vet hur jag skall reparera

Hej!

Som ny användare av Ubuntu söker jag svar på några problem jag stött på.
Jag installerade Ubuntu via bootning av LiveCD. Jag lät Ubuntu sno av Vistapartitionen och installeras. Problemet är att jag fick dubbla dual boot. Först fick jag välja om jag ville starta Ubuntu eller Vista, valde jag Vista fick jag ytterliggare upp en meny på olika Vistaval (bl a Acer eRecovery, Vista etc). Efter att ha klantat till det rejält med MBR och GRUB slutade det med att jag installerade om Vista. Nu sitter jag med en fungerande Vista men med en Ubuntu som jag inte vet hur jag skall få igång. Jag vet att jag kan använda LiveCD och installera Ubuntu igen, men den verkar envisas med att stjäla ytterliggare en bit av Vistapartitionen och jag tror att den dessutom tar bort möjligheten att Hibernata, en funktion som jag gärna behåller. Väljer jag "manuell" blir hela disken markerad blå, 100% och jag vill inte riskera att den sopar hela Vista. Helst skulle jag bara vilja få igång den befintliga Ubuntu som redan existerar på en egen partition, utan misstag den här gången ;)

Jag använde bootloadern EasyBCD http://neosmart.net/dl.php?id=1 men vid konfigurering av GRUB fick jag inte till det med boot, kernel och initrd. Filen jag sparat i Ubuntu men på Vistapartionen saknade korrekta radbyten och jag fick aldrig till det.

Så:
Hur installerar jag om Ubuntu utan att ta av min Vista, dvs över den gamla Ubuntu?
alternativt
Laga befintlig Ubuntu, skapa ny dualboot?
Senast redigerad av 1 Skyldig, redigerad totalt 9 gånger.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Reparera Ubuntu eller installera om?

Inlägg av Christian Johansson »

Det där med att få ytterligare en meny med Vista-val tror jag är normalt. När jag installerade Xubuntu på en dator med Windows XP och lät den ta av Windows XP-installationen för Xubuntu hände samma sak för mig, d.v.s. när jag väljer Windows XP vid uppstart dyker det upp ytterligare en meny där man kan välja Windows XP eller Windows XP recovery mode. Jag bryr mig dock inte så mycket om det utan väljer där Windows XP och då fungerar det bra (första gången jag startade efter att ha installerat Xubuntu fick jag dock något felmeddelande om filsystemet och att chkdsk skulle köras men efter det startar det upp som det ska).

Jag tror man kan ställa in i någon Windows-fil om den ytterligare menyn med olika Windows-val ska visas men jag vet inte riktigt var (det är inte GRUB som visar den menyn tror jag utan Windows och samma fil används nog för att välja mellan Windows och Ubuntu om man installerar Ubuntu med Wubi).

Du verkar tyvärr ha ställt till det rätt rejält. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Tack för svaret.

Jag ser dock inte så allvarligt på detta eftersom det går ju alltid att installera om Ubuntu, hade bara OS:et i några timmar innan jag gav mig på MBR:en så det är inte så mycket jobb nedlagt. Normalt sett brukar detta inte ställa till med problem, tex med två olika MS OS, men den här gången blev det inte bra ;D

Finns det inget alternativ att installera Ubuntu på en befintlig partition utan att ta av Vista-partitionen? Hittade inget sådant på LiveCD.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Fixa mbr via Vistas återställningsläge och DOS-konsol, radera Ubuntupartitionerna via Vista, installera om? Det brukar jag tycka är enklast när Ubuntu flippar i alla fall.

Att stoppa cdskivan i datorn med Vista igång ger möjligheten att installera via Wubi, vilket kanske kan kännas tryggare i början. Då partitioneras inget, utan det skapas en "ubuntufil" i Vistas filstruktur.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Tack för tipsen!
Calmeida skrev:Fixa mbr via Vistas återställningsläge och DOS-konsol, radera Ubuntupartitionerna via Vista, installera om? Det brukar jag tycka är enklast när Ubuntu flippar i alla fall.
Vista är redan ominstallerat och fungerar så korrekt det kan. Inget fel i MBR i nuläget med andra ord.
Calmeida skrev:Att stoppa cdskivan i datorn med Vista igång ger möjligheten att installera via Wubi, vilket kanske kan kännas tryggare i början. Då partitioneras inget, utan det skapas en "ubuntufil" i Vistas filstruktur.
Också en variant, men då blir jag av med hibernate (som jag vill ha kvar) samt att diskprestandan försämras. Jag har redan 40Gb avsatt för ubuntu i en enskild partition och vill antingen formatera den och installera om Ubuntu, alternativt laga befintlig installation som borde vara intakt utöver att GRUB saknas.

:-\
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Bootade via LiveCD nu utan att installera något och kom då åt min 40Gb Ubuntu-partition. Tittade på menu.lst och den såg ut enligt nedan. Någon som kan se några uppenbara fel? Annars borde det väl bara vara att slänga in detta via EasyBCD i MBR igen? Oder? :P

title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic
uuid 4251cdf0-b60c-463a-a594-f36fefce42d0

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=4251cdf0-b60c-463a-a594-f36fefce42d0 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

quiet

title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=UUID=4251cdf0-b60c-463a-a594-f36fefce42d0 ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

title Ubuntu 8.10, memtest86+

kernel /boot/memtest86+.bin

quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title Other operating systems:
root

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1

title Windows Vista/Longhorn (loader)

root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda2

title Windows Vista/Longhorn (loader)
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Den där menu.lst ser inte så roligt ut. Finns det inte nån backup av menu.lst?
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Jag testade att lägga till GRUB i EasyBCD och lägga till samtliga rader i första valet (Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic osv.) men när jag bootade om och valde
Ubuntu fick jag ett felmeddelande att windows inte kunde starta (?). Kan du precisera
Bowmore skrev:Den där menu.lst ser inte så roligt ut.
Jag är som sagt grön på Ubuntu och ser inte uppenbara fel ::)

Alternativet är om det finns ett enkelt kommando inne i Ubuntu (boot via LiveCD) som installerar om ubuntu på min Ubuntu-partition, utan att radera Vista-boot.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Skyldig skrev:Jag testade att lägga till GRUB i EasyBCD och lägga till samtliga rader i första valet (Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-7-generic osv.) men när jag bootade om och valde
Ubuntu fick jag ett felmeddelande att windows inte kunde starta (?). Kan du precisera
Bowmore skrev:Den där menu.lst ser inte så roligt ut.
Jag är som sagt grön på Ubuntu och ser inte uppenbara fel ::)

Alternativet är om det finns ett enkelt kommando inne i Ubuntu (boot via LiveCD) som installerar om ubuntu på min Ubuntu-partition, utan att radera Vista-boot.
Nu kan inte jag varken Vista eller EasyBCD men det du tydligen vill göra är att starta upp Ubuntu via Vistas bootloader, stämmer det?

Oberoende av om du använder Vistas eller Grubs bootloader så måste Ubuntus menu.lst vara intakt så därför undrade jag om du har en backup på /boot/grub/menu.lst. Borde isf heta nåt som menu.lst_xxxxxx. Annars behöver du skapa en ny menu.lst med kommando update-grub. Eftersom du inte kommer in i Ubuntu så får du göra det via en livecd och scroota root-partitionen plus att skriva in grubs mbr på första sektorn på rootpartitionen istf på disken där ju Vistas mbr ligger.

Alternativet är att installera om Ubuntu med manuella alternativet. Där förstod jag dock inte riktigt ditt problem.
Skyldig skrev:Väljer jag "manuell" blir hela disken markerad blå, 100% och jag vill inte riskera att den sopar hela Vista.
Det borde gå att peka ut de befintliga Ubuntupartitionerna och installera om dem.

Du kan ju lägga ut resultatet av kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
så får vi se hur det ser ut.

Edit:
Det går att installera Ubuntu utan att skriva över MBR.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Bowmore skrev: ...... men det du tydligen vill göra är att starta upp Ubuntu via Vistas bootloader, stämmer det?
Ja. Jag hade dubbla bootmenyer, vill bara ha en. Nu startar Vista direkt, ingen dualboot men Ubuntu ligger kvar.
Bowmore skrev: Oberoende av om du använder Vistas eller Grubs bootloader så måste Ubuntus menu.lst vara intakt så därför undrade jag om du har en backup på /boot/grub/menu.lst. Borde isf heta nåt som menu.lst_xxxxxx. Annars behöver du skapa en ny menu.lst med kommando update-grub. Eftersom du inte kommer in i Ubuntu så får du göra det via en livecd och scroota root-partitionen plus att skriva in grubs mbr på första sektorn på rootpartitionen istf på disken där ju Vistas mbr ligger.
Hittade ingen backup pa menu.lst, tittade i partitionen 41GB Media Boot Grub.
Bowmore skrev: Alternativet är att installera om Ubuntu med manuella alternativet. Där förstod jag dock inte riktigt ditt problem.
Skyldig skrev:Väljer jag "manuell" blir hela disken markerad blå, 100% och jag vill inte riskera att den sopar hela Vista.
Det borde gå att peka ut de befintliga Ubuntupartitionerna och installera om dem.
Nar jag kommer till avsnittet Partitionering vid installering och valjer manuell, markeras hela min HDD bla. Det vill saga over alla mina befintliga partitioner C, D, /, swap, acer recovery forsvinner. For att fortydliga: i "Fore" finns alla mina partitioner och i "Efter" blir allt en enda stor partition markerad 100%. Jag vet inte om det ska se ut sa, och att man kanske i nasta steg far man mojlighet att definiera exakt vad man vill. Jag ville inte chansa att trycka nasta utan att vara saker pa att inte formatera hela min HDD. I samtliga guider jag last har dom valt "Guided". Jag fegade helt enkelt.
Bowmore skrev: Du kan ju lägga ut resultatet av kommandot

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
så får vi se hur det ser ut.
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x3c77c75b

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 1275 10240000 27 Unknown
/dev/sda2 * 1275 14875 109241589+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 14876 20095 41929650 5 Extended
/dev/sda4 20096 38914 151155712 7 HPFS/NTFS
/dev/sda5 14876 19875 40162468+ 83 Linux
/dev/sda6 19876 20095 1767118+ 82 Linux swap / Solaris

Disk /dev/sdb: 128 MB, 128188416 bytes
50 heads, 32 sectors/track, 156 cylinders
Units = cylinders of 1600 * 512 = 819200 bytes
Disk identifier: 0x436ef867

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 * 1 157 125136 6 FAT16
Partition 1 has different physical/logical endings:
phys=(838, 49, 32) logical=(156, 21, 32)

Dessutom vill jag passa pa och tacka for hjalpen!
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Kan tillagga att acer har en dold partition pa cirka 10Gb for recovery, tror det ar hd 0,0

Sedan har jag C: 104Gb och D: 144Gb
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Jag verkar inte vara ensam om att bli misstänksam mot avsnittet "Partitionering" på LiveCD:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=963650
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=976161
Bowmore

Re: Reparera Ubuntu eller installera om? LÖST!

Inlägg av Bowmore »

Hej, ser att det står Löst!
Berätta isf hur du gjorde, är nyfiken :)
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Hej!
Installerade en ny Grub med find, root, setup i command men jag fick fortfarande samma problem och windowsbooten ville inte godta värdena jag hämtat från menu.lst (innehållet var exakt samma som innan jag körde root, setup).

Svaret fick jag när jag läste om andra som också reagerat på LiveCD's missvisande partitioneringsavsnitt; man kan justera storleken på Ubuntu-partitionen om man väljer "Guided" (alltså att ta av din bef C:) men väljer man manuell blir hela din HDD märkt 100% Ubuntu. Detta stämmer alltså INTE utan användaren får möjlighet att justera detta i nästa steg.
Jag gjorde enligt följande:

*Läste att många rekommenderar 3 partitioner (1-2Gb swap, 20Gb /, 20Gb home)
*Tog bort min gamla Ubuntu-installation
*Bootade från LiveCD, valde manuell partitionering, klickade framåt, skapade partitioner enligt ovan och installerade Ubuntu

Nu hade jag två fungerade OS men med dubbla dual boot, precis som innan. Den här gången bestämde jag mig för att använda mig av Grub instället för Vistas dual boot. Jag editerade windows mbr med EasyBCD och tog bort alla alternativ utom Vista "normal start". Resultatet blev att jag fick en dual boot där jag väljer mellan Ubuntu eller Vista.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Bra att det löste sig :)

Du hade kunnat behålla Vistas boot manager intakt om du hade valt att ominstallera Ubuntu och valt att inte skriva över MBR. I så fall hade du behövt skriva in MBR manuellt i partitionen där du har Ubuntus boot-katalog genom att köra kommandot grub som vanligt när man skriver in MBR med den skillnaden att man skriver setup (hdx,y) istället, där x och y ska peka ut partitionen där boot-katalogen ligger. Sen borde det gå att starta upp via Windows boot manager på samma sätt som att du dualbootar två Windows.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"