Hjälp!!! jag har fuckat upp en hel del tror jag!!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp!!! jag har fuckat upp en hel del tror jag!!

Inlägg av Emka »

jag kan inte använda musen längre eller ja, kan inte klicka med den, gjorde nån inställning i compiz som stod i konflikt med nåt, minns inte vad och nu kan jag inte klicka på nånting på nätet eller i inställningar, vänsterklicka alltså, har försökt att avinstallera compiz men det hjälpte inte. kan komma in på program, system etc men ingeting på nätet i undermenyerna, hjälpte inte att ta bort kompiz, vd kan jag annat göra för att det skall kunna funka ordentligt?

måste använda tab och enter för att komma nånstans så ett terminalkommando som bara återställer allt till grunden vore det bästa, har testat aoturemove compiz men det hjälpte inte... :(

jag måste få ordning på det och en nyinstallation av ubuntu är inget jag ser fram emot...

Edit: verkar som att inställningen är så att varje gång jag vänsterklickar kommer det upp en hand istället för att ta tag i det jag klickar på istället för att öppna/välja det. vad kan jag göra?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hjälp!!! jag har fuckat upp en hel del tror jag!!

Inlägg av Cadryc »

Vet inte om ja kan vara till nån större hjälp, men tror mig iaf veta vilken inställning du har rört till. I "Inställningshanterare för CompizConfig" (dvs CCSM) så är det i "Move Window" som du har ändrat till "Button 1" istället för standard "<Alt> Button1"

I ccsm så kan man återställa alla inställningar genom att ta "Inställningar" nere till vänster och sen under "Profil" så finns det en knapp som återställer allt till standardvärden.

Men vet tyvärr inte om det här är till nån hjälp för dig nu. Du hade ju dessutom avinstallerat Compiz, då tycker man ju inställningen borde sluta att upphöra när compiz stängts av. Är du säker på att visuella effekter är avaktiverat? System → Inställningar → Utseende

Kanske kan va värt att ta en titt i System → Inställningar → Fönster
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Förresten, pröva att ta bort mappen .compiz som ligger i din hemmapp

Kod: Markera allt

cp .compiz .compiz-backup
rm .compiz

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

du var faktiskt väldigt mycket till hjälp! jag installerade compiz igen genom terminalen och körde ditt råd
Cadryc skrev: I ccsm så kan man återställa alla inställningar genom att ta "Inställningar" nere till vänster och sen under "Profil" så finns det en knapp som återställer allt till standardvärden.
genom tabb och enter, en timmes ren frustration och självmordbenägenhet gick över på ett kick, jag tackar..! slapp installera om det, vilken lättnad...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gött :D Har själv råkat göra samma sak, men såg det med en gång så fick tabba mig fram till inställningen i "Move Window", det var dock lite nervöst ett tag.....

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"