Webbplats 2.0: Synpunkter

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

[quote="sebastean"]Ja, var väl inte riktigt kritik tråden var tänkt för men det får vi skylla på forumansvarig som inte gav tråden ett mer specifikt namn ;)

SMF har diskuterats mot bakgrund av det du skriver på moderatorforumet som ledde till beslutet att köra med SMF. Tilläggen på punres är inget alternativ eftersom dagens PunBB inte har något system för tillägg, det skulle dessutom innebära en hel uppsjö med tillägg (om de funnits tillgängliga) att behöva göra sig beroende av, och förmodligen även en del omskrivning av PunBB sig, vilket inte vore bra.

Besluten är redan tagna för vilka programvaror som kommer att användas, men känner du att du ändå vill diskutera så får du ju gärna skapa en ny tråd så ska nog jag hitta dit ;)[/quote]
Är problemet med PunBB just nu är att de inte har någon funktion för att hantera moduler? En sådan funktion kommer i PunBB 1.3 vilket kommer att släppas inom den närmsta tiden. Puntal(istället för Joomla) kan i alla fall redan nu hantera moduler.

Nu kanske det redan är bestämt, men av egen erfarenhet så är SMF och Joomla inga höjdare höjdare, speciellt inte då det gäller prestanda. Att Joomla sen är ett tjockt inobjektivt bloat-script gör inte saken bättre.

Men det viktigaste för mig är i alla fall att licensen är öppen. Jag blev glad när jag först kom hit och märkte att ni till skillnad från Ubuntus main-sida använder er utav GPL licensierat matrial.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="reverb"]Mina vänner,

Det verkar som att många känner sig överkörda när det gäller beslutet att uppgradera hemsidorna. På vilket medlemsmöte fattades besultet om vilket wiki, forum och cms -system vi skulle använda?

Jag tror även att alla skulle uppskatta att få se argumenteten en gång till för de olika valen som tydligen redan är gjorda och verkar skriva i sten med tanke på hur folk diskuterar kring dem.

// Johan Westin[/quote]
"På vilket medlemsmöte fattades besultet om vilket wiki, forum och cms -system vi skulle använda"
Medlemsmötet behandlar enbart övergripande frågor. Vilken wiki som ska användas är upp till wikiansvarig, vilket forum upp till forumansvarig, joomla som är för hela webbplatsen bestämde jag som ledare då vi inte har någon webbplatsansvarig..

Övriga programvaror än SMF är helt fria, för SMF är distributionen begränsad, där det behövs tillstånd, i övrigt är det fritt. Att ändå välja SMF var en övervägning och detta diskuterades bland moderatorerna. Just när det gäller SMF så ser jag att det hade varit bra att även ta diskussionen öppen här på forumet innan beslut. Nu har arbete redan påbörjats men skulle ett likvärdigt eller nästintill likvärdigt alternativ till SMF men helt fritt presenteras kommer beslutet att omprövas.

När det gäller PunBB, skulle 1.3 komma ut för 1 år sedan. Vi har väntat på PunBB 1.3 sedan mars tror jag. Tiden är nu ute. Sedan saknar 1.3 ändå många av de funktioner och administrationsfunktioner vi känner är essentiella.
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

[quote="sebastean"]När det gäller PunBB, skulle 1.3 komma ut för 1 år sedan. Vi har väntat på PunBB 1.3 sedan mars tror jag. Tiden är nu ute. Sedan saknar 1.3 ändå många av de funktioner och administrationsfunktioner vi känner är essentiella.[/quote]
Så vilka "funktioner och administrationsfunktioner" behövs?
Användarvisningsbild
Johan Westin
Kontakt:

Inlägg av Johan Westin »

[quote="sebastean"]Medlemsmötet behandlar enbart övergripande frågor. Vilken wiki som ska användas är upp till wikiansvarig, vilket forum upp till forumansvarig, joomla som är för hela webbplatsen bestämde jag som ledare då vi inte har någon webbplatsansvarig..[/quote]
Bra bra.
Jag menar inte att på något sätt kritisera några av era beslut. Jag vet att den nya hemsidan kommer bli grym. (Kanske därför jag tagit på mig en del ansvarsområden).

Webbplatsansvarig? Jag är ju numera ansvarig för Joomla delen, vilket känns bra med tanke på att jag redan jobbat en hel del med joomla i tidigare projekt. Men jag antar att det är du sebastean som är äe och förblir webbplatsansvarig då det känns som ett mera övergripande ansvar.
---
Johan Westin
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Finns det kritik mot projektet finns det en möjlighet, innan det är för sent, att komma med och påverka. Jag vill ha ordentliga, handfasta och väl utredda förslag på andra applikationer eller annat rörande projektet inom en vecka.

Givetvis skall ingående delar fungera med krav som tex single-sign-on med så lite egna hack som möjligt, för att göra sajten framtidssäker för tex uppgraderingar och patchar, att de skall fungera smärtfritt, utan minsta problem. Alltså en helhetslösning med standardapplikationer som funkar med alla övriga krav.

Välkommen med din lösning.

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Lite funderingar kring det här...

Att Joomla är ett bra val är nog svårt att argumentera emot däremot
kan då forumdelen vara något att verkligen fundera över.

- SMF ? inte riktigt perfekt men har en stor användarvolym

- Med eller utan riktig brygga ? slippa struliga "hack"...

Säkerheten...

Just Joomla har börjat figurera hos tex Secunia och det beror ju
på att det blivit populärt.

http://secunia.com/search/?search=joomla

Populärt att hacka för "turkish hacker" grupperna... kräver lite extra
uppmärksamhet av en admin.

:)
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Hej!

Vad gäller wikin i projekt Webbplats2.0 så har jag ansvaret för denna delen och håller just nu på med en kravspecifikation och handlingsplan för delprojekt wiki.

Wikiprojektet utgår ifrån uppdraget i projekt webbplats 2.0 med bla gemensam inloggning, gemensam sökmotor och gemensam layout. Kravet som vi har är också att det skall vara standardlösningar som kan uppgraderas separat. Lösningen som vi vet uppfyller alla kraven som de ser ut idag är Mediawiki.

Sen är mitt fokus mycket mer än bara ett wikisystem som passar in i den nya webbplatsen.
Det viktiga i projektet och framöver är att bygga en wiki som är väl strukturerad som alla typer av användare (nybörjare, befintliga etc) lätt kan hitta i.
Informationen skall också vara uppdaterad så man som användare inte skall behöva fundera på om det man läser verkligen stämmer.
Just med struktur och uppdatering av wikisidor kommer att bli en stor del av wikiprojektet.

Handlingsplanen är under upparbetning här: http://ubuntu-se.org/Wiki/DelprojektWiki

Synpunkter på delprojekt wiki är välkommna!
netsampler
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

[quote="No1Viking"]Finns det kritik mot projektet finns det en möjlighet, innan det är för sent, att komma med och påverka. Jag vill ha ordentliga, handfasta och väl utredda förslag på andra applikationer eller annat rörande projektet inom en vecka.[/quote]
Hej Micke, det skulle vara en fördel att veta exakt vilka forum funktioner som ni behöver för att jag ska kunna ge er bra förslag.
Okänd

Inlägg av Okänd »

"Follow up" till mina egna funderingar efter att ha studerat Joomlas webplats...

Joomla samt SMF verkar ju helt klart ha den bästa bryggningen mellan Joomla
samt forumet. Joomla kör själv den kombinationen...:)

http://forum.joomla.org/

Angående "bryggningen" som då är så viktig enligt min mening.

http://extensions.joomla.org/index.php? ... &Itemid=35

En liten nackdel med Joomla är om man överdriver "eyecandyt" så försvinner viktiga funktioner
i snygga menyer etc....:P Joomla går ju att verkligen få "snyggt".....

Jag tycker iaf att förslaget ser mycket bra ut.

Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Sonrep"][quote="No1Viking"]Finns det kritik mot projektet finns det en möjlighet, innan det är för sent, att komma med och påverka. Jag vill ha ordentliga, handfasta och väl utredda förslag på andra applikationer eller annat rörande projektet inom en vecka.[/quote]
Hej Micke, det skulle vara en fördel att veta exakt vilka forum funktioner som ni behöver för att jag ska kunna ge er bra förslag.[/quote]
Jo Sonrep, dessa funktioner känner jag är viktiga:

Forumdel

Komma ihåg vilka inlägg en användare har besök.
PM
Bra sökfunktion
Tillgång från mobil

Aministration
Kunna se vilka personer som ingår i en användargrupp.
Möjlighet att lägga en användare i mer än en grupp.
Utförlig statistik.
System för tilläggspaket.

Övrigt
Bra brygga till Joomla
Total kontroll över utseendet med mallar.
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

Låter som phpBB3 skulle vara ett bra alternativ isf(om ni absolut inte vill modda PunBB). Men om ni redan börjat jobba på en SMF layout så kanske det är lika bra att fortsätta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Sonrep"]Låter som phpBB3 skulle vara ett bra alternativ isf(om ni absolut inte vill modda PunBB). Men om ni redan börjat jobba på en SMF layout så kanske det är lika bra att fortsätta.[/quote]
Det här phpBB3 är en riktigt trevlig bekanskap....:)

Beryls forum bytte till det efter ännu en krasch.

http://forum.beryl-project.org/index.php

Kör väl då Beta 4 just nu

http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?f=14&t=477306

Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Sonrep"]Låter som phpBB3 skulle vara ett bra alternativ isf(om ni absolut inte vill modda PunBB). Men om ni redan börjat jobba på en SMF layout så kanske det är lika bra att fortsätta.[/quote]
Jag såg tyvärr inte detta förrän nu.

PhpBB3 bygger på PhpBB som vi ratade på grund av säkerhetsskäl. Att övergå till ett forum som bygger på detta och som ännu inte släppts i färdig version och inte heller har haft tid på sig att bevisa sig vara bättre på detta område, känns inte aktuellt.. :/
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]PhpBB3 bygger på PhpBB som vi ratade på grund av säkerhetsskäl. Att övergå till ett forum som bygger på detta och som ännu inte släppts i färdig version och inte heller har haft tid på sig att bevisa sig vara bättre på detta område, känns inte aktuellt.. :/[/quote]
Jo det var mer ett konstaterande efter att ha testat Beryls forum lite...klart bra.

Angående säkerhetsbiten så visst har phpBB en massa säkerhetshål samt uppdateringar men det beror
ju på att de har en mycket stor användarvolym, turkish hacker gruppernas favoritmål....

Nu har Joomla/SMF fått några stycken de också hos Secunia på senaste tiden och det beror ju också
på ökad popularitet och då också ökad exponering för hackers.

Här kan man studera all världens websidor/forum som faller som käglor...oftast en admin som inte uppdaterat något

http://www.zone-h.org/component/option, ... Itemid,43/

Okänd

Inlägg av Okänd »

Men de anmärkningar smf fått är väl åtgärdade och är i sådana fall inte av betydelse.. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Men de anmärkningar smf fått är väl åtgärdade och är i sådana fall inte av betydelse.. ;)[/quote]
Jo men...poängen är att man inte kan säga att phpBB är sämre än SMF.... det beror mer på om man har en "yr" admin som
inte har koll på sina uppdateringar eller drabbats av "uppdateringsfrossa" pga risk för fel och "downtime".

Just med tex phpBB forum är det ju bedrövligt hur man sköter sina uppdateringar... enkelt att sätta upp men värre
att förvalta...och då blir det som det blir...

Hursomhelst är bryggbiten starkare med SMF....phpBB3 en klart intressant nyhet..

Sonrep

Inlägg av Sonrep »

phpBB3 ska väl inte vara så svårt att uppdatera..
Okänd

Inlägg av Okänd »

E-Tegra, gamla integraMOD är ju en stabil, säker och väldigt komplett plattform med en uppsjö av möjligheter för uppbyggnad.

http://www.e-tegra.com

Såg er diskussion och tänkte bara nämna den i förbifarten. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Sonrep"]phpBB3 ska väl inte vara så svårt att uppdatera..[/quote]
Troligen inte men tyvärr får många frossa över att behöva uppdatera hela
eller delar av en webplats eller "glömmer bort" alt "gör det senare".

Anledningen att jag nämner det är att via en testdatabas, just Joomla/SMF som låg och skräpade
(icke uppdaterad) på ett webhotell under en längre tid så robbades ett antal mailadresser inkl min
av just ett "turkish hacker gäng".

Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Det är inte fråga om att vi skall ha gamla icke uppdaterade system hos oss. Jag kan inte tänka mig att vi skall installera ett system som vi sedan inte förvaltar med säkerhetsuppdateringar och andra patchar. Vi är smartare än så, tror jag.

SMF är ett bra byggt forum med en mycket bra administrationsmodul, där uppgraderingarna hämtas och installeras direkt genom några musklick. SMF har alla de tänkbara funktioner som ni medlemmar efterfrågat och jag tror att vi tänkt på allt.

Jag bifogar tidigare inlägg i denna debatt:
[quote="No1Viking"]Finns det kritik mot projektet finns det en möjlighet, innan det är för sent, att komma med och påverka. Jag vill ha ordentliga, handfasta och väl utredda förslag på andra applikationer eller annat rörande projektet inom en vecka.

Givetvis skall ingående delar fungera med krav som tex single-sign-on med så lite egna hack som möjligt, för att göra sajten framtidssäker för tex uppgraderingar och patchar, att de skall fungera smärtfritt, utan minsta problem. Alltså en helhetslösning med standardapplikationer som funkar med alla övriga krav.

Välkommen med din lösning.[/quote]
På Julafton, den 24 december, fryser vi kraven. Då är det inte längre möjligt att vara med och påverka.

Micke
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"