Hej!
Jag har suttit ett par dagar nu och försökt fixa allt samtidigt i Ubuntu, men som ny användare var inte detta så lätt. Jag tänkte att jag kunde tackla ett problem i taget och har nu kommit till ljudet. Vill bara sticka in först att ni här på forumet har varit underbara med all er hjälp!
Ok, till problemet! Jag har fått igång allt ljud på datorn, både ut och in, genom diverse guider och trådar här på forumet, men jag kan inte spela upp ljud från två källor samtidigt. Det jag vill kunna göra är att både använda Skypes "telefon" och lyssna på musik samtidigt, men när jag har Skype igång får jag inget ljud i musikspelaren och tvärtom. Detsamma gäller internet-ljuden, systemljuden och videospelaren!
Finns det något sätt att lösa detta?
Kan inte spela upp ljud från två källor samtidigt [LÖST]
- morphman86
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kan inte spela upp ljud från två källor samtidigt [LÖST]
Senast redigerad av 1 morphman86, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
- morphman86
Re: Kan inte spela upp ljud från två källor samtidigt
Ingen som känner igen sig i det här? Ingen som vet vad det kan bero på?
- Konservburk
Det är ett relativt vanligt fel som beror på att du har ett ljudkort som bara kan hantera en ljudström åt gången. Så när ett program skickar ljud till ljudkortet så är ljudkortet blockerat för alla andra program. Lösningen är att använda någon form av mukvarumixning av ljudet. Det innebär att du låter ett visst program få monopol på att skicka ljud till ljudkortet. Alla andra program måste då skicka ljudet via det här speciella programmet vars enda uppgift blir att mixa ihop alla ljudströmmar den får och skicka resultatet som en enda ljudström till ljudkortet.morphman86 skrev:Ingen som vet vad det kan bero på?
Tanken är att det här ska fungerar från början i ubuntu med hjälp av pulseaudio. Antagligen har du förbisett detta när du har pillat med ljudinställningarna på egen hand.
Om du inte gillar pulseaudio så är alsa-dmix ett annat alternativ som i vissa fall fungerar bättre.
- morphman86
Tackar... Jag hade inte förbisett PulseAudio när jag fipplade med kontrollerna, däremot måste jag ha glömt att kolla det när jag bytte till det inbyggda ljudkortet...
Jag hade för mig att jag kollade allt sådant...
Med det nya ljudkortet (altså det jag plockade bort) fungerade bara OSS!

Jag hade för mig att jag kollade allt sådant...
Med det nya ljudkortet (altså det jag plockade bort) fungerade bara OSS!