Byta operativsystem
Byta operativsystem
Hej på er. Har en fileserver som jag kör fedora core 5 på men funderar på att byta till ubuntu.Använder även Windows xp på andra burkar i hemmanätet så jag kör samba på fedoraburken.
Fråga:? Kan jag installera ubuntu utan att behöva formatera om hd ?
Finns Samba i Ubuntu eller motsvarande program? Fungerar ubuntu med windows?
Vilken version rekommenderas?
Finns Samba i Ubuntu eller motsvarande program? Fungerar ubuntu med windows?
Vilken version rekommenderas?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Byta operativsystem
Bra tänkttomba skrev:Hej på er. Har en fileserver som jag kör fedora core 5 på men funderar på att byta till ubuntu.

Om jag inte minns helt fel så formateras rooten om vid nyinstallation. Ev. andra partitoner är valfritt att formatera.tomba skrev:Använder även Windows xp på andra burkar i hemmanätet så jag kör samba på fedoraburken.
Det beror helt på hur lång supporttid du vill ha och vilka program du vill ha. 8.10 är väl inte fel att välja. Men du kanske menar vilken av skivorna? Då är väl serverversionen att föredra, om du inte absolut vill ha X installerat automatiskt.tomba skrev:Finns Samba i Ubuntu eller motsvarande program? Fungerar ubuntu med windows?
Ja. Ja.
tomba skrev:Vilken version rekommenderas?
8.10 serverversion men som det sägs om jag inte vill ha x installerat. Är denna version en rent textbaserad version?
Ja.tomba skrev:8.10 serverversion men som det sägs om jag inte vill ha x installerat. Är denna version en rent textbaserad version?
Vilkev version skall jag välja om jag vill köra samba samt ej textbaserd version samt ej formatera om allt?
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Samba kan du köra i vilken version som helst... spelar ingen roll om du kör server/desktop, 32 eller 64..
Som sagt kommer en nyinstallation att formatera / men om du har tillexempel home på egen partition/disk kan du välja att inte formatera den.
Som sagt kommer en nyinstallation att formatera / men om du har tillexempel home på egen partition/disk kan du välja att inte formatera den.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
När du kör installationsskivan får du frågan om du vill ha en grafisk miljö (mer precist frågar den vilka metapaket du vill ha och några desktop-paket finns med).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Som jag tolkar era svar så kan jag då det handlar om att byta från fc5 till ubuntu välja 8.10 serverinstallation och vid installationen välja grafisk miljö = fönstermiljö. Samt välja att bibehålla min home ? samt köra samba?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Samba finns i Ubuntu. Har du din /home på en separat partition så är det inga problem att behålla den.