klickande ljud

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
stenbod

klickande ljud

Inlägg av stenbod »

Idag när jag satte på datorn var plötsligt ljudet borta, antagligen efter någon uppdatering. Allt jag hör istället för ljudet är ett klickande, rispande ljud ungefär som en gammal lp-skiva. Jag har ingen erfarenhet alls av att felsöka ljudproblem eftersom det alltid har fungerat felfritt för mig. Jag kör en Dell 6400 med nåt ljudchip som jag som sagt inte har nån större koll på. Till saken kan läggas att ljudet fungerar om jag väljer OSS för ljuduppspelning i ljudinställningarna. Jag kör intrepid ibex.

Någon med liknande problem? Tips på hur jag ska felsöka?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: klickande ljud

Inlägg av KiviE »

stenbod skrev:Idag när jag satte på datorn var plötsligt ljudet borta, antagligen efter någon uppdatering. Allt jag hör istället för ljudet är ett klickande, rispande ljud ungefär som en gammal lp-skiva. Jag har ingen erfarenhet alls av att felsöka ljudproblem eftersom det alltid har fungerat felfritt för mig. Jag kör en Dell 6400 med nåt ljudchip som jag som sagt inte har nån större koll på. Till saken kan läggas att ljudet fungerar om jag väljer OSS för ljuduppspelning i ljudinställningarna. Jag kör intrepid ibex.

Var kommer klickljudet ifrån? högtalarna eller någon annanstans?
stenbod

Re: klickande ljud

Inlägg av stenbod »

KiviE skrev:
stenbod skrev:Idag när jag satte på datorn var plötsligt ljudet borta, antagligen efter någon uppdatering. Allt jag hör istället för ljudet är ett klickande, rispande ljud ungefär som en gammal lp-skiva. Jag har ingen erfarenhet alls av att felsöka ljudproblem eftersom det alltid har fungerat felfritt för mig. Jag kör en Dell 6400 med nåt ljudchip som jag som sagt inte har nån större koll på. Till saken kan läggas att ljudet fungerar om jag väljer OSS för ljuduppspelning i ljudinställningarna. Jag kör intrepid ibex.

Var kommer klickljudet ifrån? högtalarna eller någon annanstans?
Högtalarna. Så att säga att ljudet är "borta" kanske är felaktigt, snarare förvrängt.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"