Installera Intrepid ovanpå Vista64? [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
TKoos
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installera Intrepid ovanpå Vista64? [LÖST]

Inlägg av TKoos »

Hur man än gör står man med ändan bak.

Vi skulle köpa nya brukar och då var det ytterst när att min fru valde Ubuntu framför Vista. Tyvärr var det av hänsyn till mig (eftersom hon tycker att jag har litet för mycket strul att styra upp redan som det är ;) ) som hon trots allt valde att fortsätta på den inslagna MS-vägen, den här gången med Vista64. Hårdvara köps in, monteras (nu har hon byggt sin första "helt egna") och vista64 trycks in.

Eller pressas, jäses och bakas av - att döma av installationstiden.

Någon dag senare skall jag bygga om min gamla burk till en extrawowburk. Då optisk enhet saknas drar jag ner Intrepid, lägger iso:n på ett minneskort och bootar igång härket.

Nu inträffar det underliga...

Allt bara fungerar. Hela installationen tar <15 minuter och sedan är allt färdigt. Det kändes smått magiskt och en smula uselt att första gången sedan win3.11 jag köper ett operatvsystem så köper jag ett som är sämre än det gratisalternativ som erbjuds.

Så; äntligen till min fråga:

Kan jag installera ubuntu ovanpå min frus Vista64-installation utan att det kommer att bli problem? Tyvärr är hela disken partitionerad som en enhet. Tänker mig en dual-boot lösning där hon snabbt kan falla ut till vista om wow börjar strula.

Med vänlig hälsning,

TKoos - som är rätt ny här.
Senast redigerad av 2 TKoos, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Re: Installera Intrepid ovanpå Vista64?

Inlägg av Jarulf »

TKoos skrev:Kan jag installera ubuntu ovanpå min frus Vista64-installation utan att det kommer att bli problem? Tyvärr är hela disken partitionerad som en enhet. Tänker mig en dual-boot lösning där hon snabbt kan falla ut till vista om wow börjar strula.
Det går alldeles utmärkt. Du kan i Ubuntu-installationen välja att minska storleken på den existerande partitionen och installera Ubuntu i utrymmet som blir över. Efter att du har installerat Ubuntu kommer du varje gång datorn startas få fram en meny där du får välja om du vill starta Ubuntu eller Vista.
TKoos

Re: Installera Intrepid ovanpå Vista64?

Inlägg av TKoos »

Ser man på, trevligt att höra.

Tack för hjälpen!

//T
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Re: Installera Intrepid ovanpå Vista64? [LÖST]

Inlägg av simonw »

annars ka vista minska ner sin egen partition. Sök på datorhantering i startmenyn, var visserligen länge sedan jag höll på med det så det kan tänkas ligga nån annanstans.
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"