En liten udda partitionering, går detta tro?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
lassekongo83
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

En liten udda partitionering, går detta tro?

Inlägg av lassekongo83 »

Ska förklara så enkelt som möjligt. Jag gillar ordning och reda, och därför tycker jag det är bra att ha enskilda partitioner för vissa saker. Jag vill inte ha några synpunkter på detta, utan jag vill helst ha ett svar på min kommande fråga. I Windows har jag nu enskilda NTFS partitioner för program, spel, musik, video, kreativitet, och övrigt. Jag har bara en hårddisk på 320GB.

Så nu undrar jag hur jag kan få in Ubuntu på en liknande tabell tillsammans med 2 NTFS partitioner.

Jag tänkte mig något sånt här:

NTFS 10GB - Windows XP
NTFS 50GB - För spel
EXT3 10GB - /
SWAP 1GB
EXT3 20GB /home (Vill jag rensa mina inställnignar så åker denna bort helt vid en eventuell ominstallation. Eller så kanske jag kan utöka / till 30GB och ha home på den istället. Men vill jag behålla mina inställnignar istället så kanske det inte är så bra. :P )
EXT3 100GB /Multimedia (Video, musik.)
EXT3 100GB /Kreativitet (Foto, Design.)
EXT3 Resten /Misc

Nu undrar jag om detta kommer ställa till det något, eller om det går. Man kan ju bara ha 4 primära partitioner, inräknat den primära partitionen som är extended med övriga partitioner. Kommer NTFS partitionerna räknas som primära partitioner, eller ignoreras de? Går det att få till en sån här partitionstabell utan krångel? Vilka ska räknas som primära och vilka ska inte?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: En liten udda partitionering, går detta tro?

Inlägg av djkmmo »

lassekongo83 skrev:Ska förklara så enkelt som möjligt. Jag gillar ordning och reda, och därför tycker jag det är bra att ha enskilda partitioner för vissa saker. Jag vill inte ha några synpunkter på detta, utan jag vill helst ha ett svar på min kommande fråga. I Windows har jag nu enskilda NTFS partitioner för program, spel, musik, video, kreativitet, och övrigt. Jag har bara en hårddisk på 320GB.

Så nu undrar jag hur jag kan få in Ubuntu på en liknande tabell tillsammans med 2 NTFS partitioner.

Jag tänkte mig något sånt här:

NTFS 10GB - Windows XP
NTFS 50GB - För spel
EXT3 10GB - /
SWAP 1GB
EXT3 20GB /home (Vill jag rensa mina inställnignar så åker denna bort helt vid en eventuell ominstallation. Eller så kanske jag kan utöka / till 30GB och ha home på den istället. Men vill jag behålla mina inställnignar istället så kanske det inte är så bra. :P )
EXT3 100GB /Multimedia (Video, musik.)
EXT3 100GB /Kreativitet (Foto, Design.)
EXT3 Resten /Misc

Nu undrar jag om detta kommer ställa till det något, eller om det går. Man kan ju bara ha 4 primära partitioner, inräknat den primära partitionen som är extended med övriga partitioner. Kommer NTFS partitionerna räknas som primära partitioner, eller ignoreras de? Går det att få till en sån här partitionstabell utan krångel? Vilka ska räknas som primära och vilka ska inte?
Om du ändå skall partitionera om från scratch så kan du lika gärna göra bara en primär partition, använda den som WinXP systempartion och använda resten till en utökad partition, alternativt två primära, en för WinXp och en för Linux root. Linux root behöver inte ligga på en primär partition.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"