Spel?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Spel?

Inlägg av morphman86 »

Med risk för att låta som den nybörjare jag är;

Varför går det inte att installera ett enda av alla de spel som finns för Windows? (Jag har inte hittat ett enda spel i mitt arkiv, som inte är gjort för Windows) Exempel på spel jag försökt installera är:

Diabblo II: Gick att installera, när jag skulle starta hände absolut ingenting!

Neverwinter Night 2: Fastnade i installationen!

The Thing: bad mig ständigt att välja språk i installationen, trots att jag valt ett språk i listan!

Settlers 2: Kunde inte ens öppna installationsfilen, varken genom Autostart.exe eller Setup.exe! (JA, jag gick genom menyn öppna med; wine)

Command & Conquer 3: Fastnade i installationen!

Xenocracy: Gick att installera, gick att öppna, kontrollerna fungerade, inga grafiska fel, men när spelet startat hade alla fiender försvunnit. Gick INTE att avinstallera!

Jag har använt Wine och lyckats installera de flesta spel, men det går inte att spela dem. Program är inga problem, det är bara spel som inte fungerar!

Jag har sett flera trådar (speciellt i spel-avdelningen ;) ) där det diskuteras spel i Ubuntu, men jag kunde inte hitta någon om hur man får spelen att fungera.

Det kan vara mitt grafikkort det är problem med, men datorn säger inget om det och jag tror att jag har installerat drivrutinerna korrekt. Jag har ett Albatross NVidia gForce 8400GS!
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Användarvisningsbild
dmz

Re: Spel?

Inlägg av dmz »

morphman86 skrev:Med risk för att låta som den nybörjare jag är;

Varför går det inte att installera ett enda av alla de spel som finns för Windows? (Jag har inte hittat ett enda spel i mitt arkiv, som inte är gjort för Windows) Exempel på spel jag försökt installera är:

Diabblo II: Gick att installera, när jag skulle starta hände absolut ingenting!

Neverwinter Night 2: Fastnade i installationen!

The Thing: bad mig ständigt att välja språk i installationen, trots att jag valt ett språk i listan!

Settlers 2: Kunde inte ens öppna installationsfilen, varken genom Autostart.exe eller Setup.exe! (JA, jag gick genom menyn öppna med; wine)

Command & Conquer 3: Fastnade i installationen!

Xenocracy: Gick att installera, gick att öppna, kontrollerna fungerade, inga grafiska fel, men när spelet startat hade alla fiender försvunnit. Gick INTE att avinstallera!

Jag har använt Wine och lyckats installera de flesta spel, men det går inte att spela dem. Program är inga problem, det är bara spel som inte fungerar!

Jag har sett flera trådar (speciellt i spel-avdelningen ;) ) där det diskuteras spel i Ubuntu, men jag kunde inte hitta någon om hur man får spelen att fungera.

Det kan vara mitt grafikkort det är problem med, men datorn säger inget om det och jag tror att jag har installerat drivrutinerna korrekt. Jag har ett Albatross NVidia gForce 8400GS!
Du gör fel någonstans. Diablo 2 fungerar suveränt, Settlers 2 får nu nog använda dosbox, resten kan du kolla på wine appdb.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Jag högerklickar på setup.exe, väljer öppna med/wine och kör installationen (när det fungerar).

Vad är det jag gör fel?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

morphman86 skrev:Jag högerklickar på setup.exe, väljer öppna med/wine och kör installationen (när det fungerar).

Vad är det jag gör fel?
Och du startar själva spelet med wine spel.exe? Vad får du för output i terminalen på det som inte fungerar?
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Ja, jag har ju inte testat terminalen... jag väljer spelets startfil från Wine-mappen i Program-menyn, på samma sätt som jag öppnar alla program....

Anta för en sekund att jag bara har haft Ubuntu i 5 dagar och förklara hur jag ser outputen i terminalen! (e.g. vilket kommando jag skall använda i terminalen för att göra samma sak som ett klick i menyn)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

morphman86 skrev:Ja, jag har ju inte testat terminalen... jag väljer spelets startfil från Wine-mappen i Program-menyn, på samma sätt som jag öppnar alla program....

Anta för en sekund att jag bara har haft Ubuntu i 5 dagar och förklara hur jag ser outputen i terminalen! (e.g. vilket kommando jag skall använda i terminalen för att göra samma sak som ett klick i menyn)
Jag skrev det ovan. :)

Kod: Markera allt

cd ~/.wine/drive_c/Program\ Files/spelets_mapp
wine spel.exe
Användarvisningsbild
Defunctus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Defunctus »

för att få igång Diablo II prova med att ladda hem senaste patchen och uppdatera sedan borde det funka aldeles utmärkt
Girls, girls, girls
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Defunctus skrev:för att få igång Diablo II prova med att ladda hem senaste patchen och uppdatera sedan borde det funka aldeles utmärkt
Just det, Blizzard fixade ju "no cd crack" inbyggt i senaste patchen dessutom. :)
Användarvisningsbild
Defunctus
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Defunctus »

dmz skrev:Just det, Blizzard fixade ju "no cd crack" inbyggt i senaste patchen dessutom. :)
mhmm riktigt fresh de fan :D
Girls, girls, girls
TwoD

Inlägg av TwoD »

morphman86 skrev:Varför går det inte att installera ett enda av alla de spel som finns för Windows? (Jag har inte hittat ett enda spel i mitt arkiv, som inte är gjort för Windows) Exempel på spel jag försökt installera är:
Det enkla svaret på frågan vore: För att det inte är Windows du kör, och just de versionerna av spelen är skrivna för att fungera med specifika versioner av Windows.

Det lite längre vore: För att det inte finns en enda rad kod i Wine som kommer från Windows. Wine Is Not an Emulator, det enda som emuleras är förmågan att läsa och starta .exe filer, kommunikationen som programmet/spelet gör sker indirekt med Linux operativet genom ett översättningslager (Windows API:et implementerat i Linux som det så fint heter).

Wall of text-svaret vore kanske:
Det man kan få ut av det ovan, om man läser mellan raderna (hjälper även att vara programmerare), är helt enkelt att Windows programmen tror de snackar med Windows, fast det egentligen är Linux. Detta är teoretiskt sett inte så svårt att genomföra då all kommunikation med Windows ska ske genom ett antal strikt definierade funktioner/kommandon. Windows 32bit Application Programming Interface, Win32-API. Oavsett om det faktiskt är Windows eller Linux som körs i botten så kommer programmet ställa samma frågor till operativet och skicka samma svar tillbaka när det tillfrågas. Piece of cake, vet vi frågorna och svaren borde det ju inte vara så svårt att se till att Linux ställer samma frågor som Windows gör när ett program körs, och svarar på samma sätt Windows gör när ett program frågar något.

Självklart finns det en hake någonstans. Under årens lopp har det funnits vissa dolda eller odukumenterade funktioner i Win32-API:et. Program har kunnat ställa frågor till Windows som normalt bara skulle ställas av Microsofts egna program. Det är inget problem för Microsoft internt, då de vet hur Windows hanterar frågan, och vilka svaren kan bli, men det blir ett stort problem när andra programmerare hittar dessa funktioner och börjar utnyttja dem. Med stor sannolikhet finns det en anledning till att de var dolda och/eller odokumenterade; De fungerade inte som man förväntade sig i alla lägen! Det fanns en stor risk att Microsoft skulle döpa om dessa funktioner, helt ändra hur de fungerar, vilka svar som kan ges eller frågor som kan ställas. Kanske tas de bort helt i nästa version av Windows, eller rent utav i någon uppgradering. De är helt enkelt för instabila att användas av tredje part. Men inte stoppar det folk från att försöka utnyttja dem...

Det är dessa funktioner som Wine-folket har väldigt svårt att få koll på, just eftersom det inte finns mycket dokumentation att tillgå, och för att många program (mest spel) utnyttjar dessa doldisar på väldigt många olika sätt. Därmed öppnar de för en nästan oändlig mängd saker som kan gå fel när det inte är Windows som faktiskt finns på andra sidan API:et och pratar med programmet.

Microsoft upptäckte självklart tidigt att programmerare började utnyttja dessa funktioner, och framför allt att kunder började klaga när deras mjukvara inte längre fungerade på den nya och "bättre" Windowsversionen.
Microsoft tog ofta kontakt med företagen som utvecklat mjukvaran och försökte hjälpa dem med att skriva om koden så den inte längre använde de dolda funktionerna, och därmed även fungerade på nya versioner av Windows.
Men det hände också att företagen inte längre fanns kvar, eller att mjukvaran var så gammal att den inte längre underhölls av tillverkaren. Försök i det läget förklara för en arg Microsoft-kund, som inte längre kan få igång sitt gamla bokföringsprogram på sin nya "bättre" dator, att det är företaget som gjorde programmet från början som felet ligger hos och inte Windows i sig, trots att inget annat förändrats.

Microsoft var till slut tvungna att börja bygga in en "checklista" i varje ny version av Windows. Checklistan kollade om ett visst program som var känt för att orsaka problem var installerat eller kördes. Om så var fallet började Windows att emulera de buggar och/eller dolda och odokumenterade funktioner som programmet förlitade sig på, allt för att det skulle lyckas starta och utföra sin uppgift trots att det i grunden var felkonstruerat. Allt för att kunder ville ha nya versioner av Windows, men även krävde bakåtkompatibilitet så långt tillbaka som DOS och Windows 3.1! Win 3.1 kördes till och med i 16 bitar, men folk förväntar sig ändå att program därifrån ska fungera felfritt i ett 32 bitars system, vilket egentligen inte är särskilt smidigt! DOS hängde med ett bra tag, men sen ersattes även det av en emulerad kommandoprompt, även den med en ckecklista över knasigheter som var tvungna att aktiveras vid rätt tidpunkt.

Ni kan ju själva räkna ut vad som hände X antal år, Y antal Windows-versioner, Z^massor olika versioner av programmen senare... Det är inte hållbart i längden och vid någon tidpunkt måste det ta slut. Om jag inte minns fel togs tex 16 bitars stödet bort helt i Vista för att nämna en sak...
Jag tror Apple har varit mycket hårdare på det här och helt enkelt tvingat kunder att uppgradera eller helt byta programvara för vissa versioner av OSX, vilket gjort det enklare för dem men kanske inte för kunderna...

Hur som helst, Wine-folket gör ett jäkligt bra jobb än så länge då de försöker härma Windows så gott det går. De har till och med fått lägga in "buggar" i Wines bibliotek, eftersom det är enda sättet att få de "fula" programmen att fungera.
Wine är inte på långa vägar "klart", och frågan är om det kan bli det då man inte alltid vet hur Windows beter sig förrän det är för sent...

För att lösa problem med ett visst specifikt spel, gör som tidigare nämnts och leta i Applikationsdatabasen på WineHQ. Kolla om det nämns några specifika buggar och om det är dem du råkar ut för, annars kanske du stött på något som ingen annan rapporterat än. Bästa sättet att få hjälp, och samtidigt hjälpa Wine att bli bättre, vore ju att rapportera den misstänkta buggen. Testa så mycket du kan komma på, utför regressions-tester för att se om problemet bara uppstår i vissa kombinationer av Wine-versioner och spel-versioner osv. Allt hjälper dem att hjälpa dig med att få igång det som strular.

Om inte annat, håll utkik. Det släpps ibland patchar även till gamla spel, och Wine själv kommer ganska regelbundet ut i nya versioner där varje löst bugg listas i ändringsloggen. Grafikdrivrutiner uppgraderas ständigt, du kanske rent utav har ett för nytt kort (funderade just på om det finns fullt stabila drivrutiner till 8k-serien än, har inget själv så jag vet inte)....

Hmm, blev som vanligt bra mycket mer än jag tänkt, inte bra att skriva mitt i natten....
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Tack TwoD för det väldigt utförliga svaret. Jag börjar förstå saker och ting från MS point of view och skall nog inte hacka så mycket på dem i framtiden ;)

DMZ ville veta vad outputen i terminalen blev. Det är rätt så mycket text, så jag har kortat ner "dubletterna", men här kommer det:

cadaver@cadaver-desktop:~/.wine/dosdevices/c:/Program Files/Atari/NeverwinterNights2$ wine nwn2.exe
fixme:ole:DllRegisterServer stub
fixme:ntdll:NtQueryInformationProcess (0xffffffff,info_class=34,0x13757e0,0x00000004,0x13757dc) Unknown information class
fixme:ntdll:NtQuerySystemInformation info_class SYSTEM_HANDLE_INFORMATION
fixme:ntdll:NtQueryObject Unsupported information class 3
fixme:debugstr:CheckRemoteDebuggerPresent (0xffffffff)->(0x13757e0): Stub!
fixme:d3d:IWineD3DImpl_FillGLCaps OpenGL implementation supports 32 vertex samplers and 32 total samplers
fixme:d3d:IWineD3DImpl_FillGLCaps Expected vertex samplers + MAX_TEXTURES(=8) > combined_samplers
fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x1373d00,0x00000000), stub!
fixme:psapi:EnumPageFilesA (0xbf8c50, 0x1355390) stub
fixme:psapi:EnumPageFilesA (0xbf8c50, 0x13238b8) stub
fixme:ntdll:NtQuerySystemInformation (0x00000007,0x134fe0c,0x00000018,(nil)) stub
fixme:cursor:SetSystemCursor (0x10de,00007f00),stub!
fixme:cursor:CURSORICON_LoadFromFile No support for .ani cursors.
fixme:cursor:SetSystemCursor (0x112e,00007f8a),stub!
(Fortsätter så ett tag)
fixme:cursor:CURSORICON_LoadFromFile No support for .ani cursors.
fixme:cursor:SetSystemCursor (0x11d6,00007f8a),stub!
(samma här)
fixme:ntdll:NtQueryObject Unsupported information class 3
fixme:debugstr:CheckRemoteDebuggerPresent (0xffffffff)->(0x138f948): Stub!
fixme:d3d:debug_d3dformat Unrecognized 909198916 (as fourcc: DF16) WINED3DFORMAT!
err:d3d:CheckTextureCapability Unhandled format=unrecognized
fixme:d3d:debug_d3dformat Unrecognized 909198916 (as fourcc: DF16) WINED3DFORMAT!
fixme:d3d:getFormatDescEntry Can't find format unrecognized(909198916) in the format lookup table
fixme:d3d:debug_d3dformat Unrecognized 875710020 (as fourcc: DF24) WINED3DFORMAT!
err:d3d:CheckTextureCapability Unhandled format=unrecognized
fixme:d3d:debug_d3dformat Unrecognized 875710020 (as fourcc: DF24) WINED3DFORMAT!
fixme:d3d:getFormatDescEntry Can't find format unrecognized(875710020) in the format lookup table
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_G16R16F
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_G16R16F
(gånger fyra)
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_A16B16G16R16F
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_R16F
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_R16F
(åxå en gång till ^^)
err:d3d:IWineD3DImpl_IsPixelFormatCompatibleWithRenderFmt Unable to check compatibility for Format=WINED3DFMT_R32F
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_R32F
err:d3d:IWineD3DImpl_IsPixelFormatCompatibleWithRenderFmt Unable to check compatibility for Format=WINED3DFMT_R32F
err:d3d:getColorBits Unsupported format: WINED3DFMT_R32F
(Den här håller på riktigt länge)
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"ddraw.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dplayx.dll")
err:dplay:DPLAYX_ConstructData : unable to map static data into process memory space (487)
err:dplay:DPLAYX_ConstructData : unable to map static data into process memory space (487)
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dpnet.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dinput.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dinput8.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dsound.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dswave.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"d3d8.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"d3d9.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmband.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmcompos.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmime.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmloader.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmscript.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmstyle.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmsynth.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"dmusic.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"devenum.dll")
fixme:dxdiag:DXDiag_AddFileDescContainer (0x42b0820,L"quartz.dll")
fixme:win:EnumDisplayDevicesW ((null),0,0x138df70,0x00000000), stub!
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({083863f1-70de-11d0-bd40-00a0c911ce86}) pEnum(0x48d2548)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x48d2560)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"AVI Splitter"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{1B544C20-FD0B-11CE-8C63-00AA0044B51E}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x48d2578)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"MPEG-I Stream Splitter"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{336475D0-942A-11CE-A870-00AA002FEAB5}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x48d28e8)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"ACM Wrapper"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{6A08CF80-0E18-11CF-A24D-0020AFD79767}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x42b1750)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Video Renderer"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{6BC1CFFA-8FC1-4261-AC22-CFB4CC38DB50}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x199d10)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Video Renderer"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{70E102B0-5556-11CE-97C0-00AA0055595A}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x45c14f0)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Audio Renderer"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{79376820-07D0-11CF-A24D-0020AFD79767}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x42b1ae0)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Null Renderer"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{C1F400A4-3F08-11D3-9F0B-006008039E37}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x19a080)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"AVI Decompressor"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{CF49D4E0-1115-11CE-B03A-0020AF0BA770}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x45c1860)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Wave Parser"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{D51BD5A1-7548-11CF-A520-0080C77EF58A}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x48d2548, 1, 0x42b1e48)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"File Source (Async.)"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{E436EBB5-524F-11CE-9F53-0020AF0BA770}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({33d9a760-90c8-11d0-bd43-00a0c911ce86}) pEnum(0x1998a8)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({33d9a761-90c8-11d0-bd43-00a0c911ce86}) pEnum(0x1998a8)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({33d9a762-90c8-11d0-bd43-00a0c911ce86}) pEnum(0x199910)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x199910, 1, 0x199928)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"default"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{E30629D2-27E5-11CE-875D-00608CB78066}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({4efe2452-168a-11d1-bc76-00c04fb9453b}) pEnum(0x199940)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x199940, 1, 0x199900)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"Midi Through"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{07B65360-C445-11CE-AFDE-00AA006C14F4}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({860bb310-5d01-11d0-bd3b-00a0c911ce86}) pEnum(0x199940)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x199940, 1, 0x199878)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"USB Camera (041e:4053)"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{1B544C22-FD0B-11CE-8C63-00AA0044B51E}"
fixme:devenum:DEVENUM_ICreateDevEnum_CreateClassEnumerator Category {cc7bfb41-f175-11d1-a392-00e0291f3959} not found
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({cc7bfb41-f175-11d1-a392-00e0291f3959}) pEnum((nil))
fixme:devenum:DEVENUM_ICreateDevEnum_CreateClassEnumerator Category {cc7bfb46-f175-11d1-a392-00e0291f3959} not found
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({cc7bfb46-f175-11d1-a392-00e0291f3959}) pEnum((nil))
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	ClassEnumerator for clsid({e0f158e1-cb04-11d0-bd4e-00a0c911ce86}) pEnum(0x199940)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x199940, 1, 0x42b2258)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"default"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{E30629D1-27E5-11CE-875D-00608CB78066}"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	IEnumMoniker_Next(0x199940, 1, 0x45c1e88)
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Name:L"DirectSound: default"
fixme:dxdiag:DXDiag_InitDXDiagDirectShowFiltersContainer 	Clsid:L"{79376820-07D0-11CF-A24D-0020AFD79767}"
fixme:dsound:DllCanUnloadNow (void): stub
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Försökte editera in detta i föregående post, men det blev för många tecken, så det fick bli en ny istället!

Jag har kommit fram till att en del av problemet är att jag inte har några OpenGL-drivisar inne. Detta trots att mitt grafikkort är helt uppdaterat i enlighet med filen NVIDIA-Linux-x86-177.80.pkg1.run från adress http://www.nvidia.com/object/linux_disp ... 77.80.html. Jag installerade genom följandeprocedur:
1) tryckte in ctrl+alt+F3 för att komma ut ur den grafiska delen av Ubuntu
2) skrev följande kod:

sudo /etc/init.d/gdm stop
cd /home/[adressen till filen]
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-177.80.pkg1.run
sudo /etc/init.d/gdm start
3) ingenting, för den sade att installationen var klar!

Någon som vet hur jag får igång grafikkortet efter detta? (för det verkar som om det inte bara är OpenGL som strular)
Användarvisningsbild
LMZ

Inlägg av LMZ »

Om du inte redan provat det, så kan jag rekommendera att du testar Envy. Det är ett smidigt litet program som hämtar hem de senaste drivrutinerna från Nvidia och installerar dem åt dig
What is Envy?:

"Envy" is an application for Ubuntu Linux and Debian written in Python and PyGTK which will:
1) detect the model of your graphic card (only ATI and Nvidia cards are supported) and install the appropriate driver. However automatic detection can be overridden with the "Manual installation"
2) install the right driver for your card and all the required dependencies
3) configure the Xserver for you

Envy features both a GUI (which you can launch only inside a Desktop Environment) and a textual interface which you can use if, for example, you cannot start the Xserver.
Läs mer på webplatsen nedan, där finns även instruktioner:

http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Har själv använt Envy med gott resultat.

/LMZ
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Ok, det som hände när jag installerade EnvuNG och körde den var att den installerade en gammal drivrutin, som dessutom krachade, så nu kan jag inte få igång mitt grafikkort alls och datorn tror inte på att jag har avinstallerat den gamla rutinen och kan därmed inte installera något nytt...

Skall experimentera lite och se om jag får igång det... :-\

edit: Här är det som dyker upp i terminalen när jag försöker installera drivrutin 173 (rekomenderad) eller 177 (senaste):

Dowloading the packages...
(Läser databasen ... 118685 filer och kataloger installerade.)
Tar bort nvidia-173-kernel-source ...
nvidia-173-kernel-source: Removing nvidia-173-kernel-source

Väljer tidigare ej valt paket nvidia-177-kernel-source.
(Läser databasen ... 118650 filer och kataloger installerade.)
Packar upp nvidia-177-kernel-source (från .../nvidia-177-kernel-source_177.80-0ubuntu2_i386.deb) ...
nvidia-177-kernel-source: Installing nvidia-177-kernel-source

nvidia-177-kernel-source: Preparing nvidia-177-kernel-source

Packar upp nvidia-glx-177 (från .../nvidia-glx-177_177.80-0ubuntu2_i386.deb) ...
nvidia-177-kernel-source: Unpacking nvidia-177-kernel-source

nvidia-177-kernel-source: Preparing to configure nvidia-177-kernel-source

nvidia-glx-177: Installing nvidia-glx-177

nvidia-glx-177: Preparing nvidia-glx-177

dpkg: fel vid hantering av /var/cache/apt/archives/nvidia-glx-177_177.80-0ubuntu2_i386.deb (--unpack):
 försöker skriva över "/usr/lib/xorg/modules/extensions/libglx.so" som också finns i paketet xserver-xorg-core
Hanterar utlösare för man-db ...
man-db: Running post-installation trigger man-db

Fel uppstod vid hantering:
 /var/cache/apt/archives/nvidia-glx-177_177.80-0ubuntu2_i386.deb
Traceback (most recent call last):
  File "interface.py", line 432, in <module>
    a.mainMenu()
  File "interface.py", line 295, in mainMenu
    a.driverMenu('nvidia')
  File "interface.py", line 333, in driverMenu
    self.process(self.abstract.install, package)
  File "interface.py", line 391, in process
    myFunction(myArgs)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/abstraction.py", line 155, in install
    self.pkg.install(packages, self.widget)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/packagemanager.py", line 206, in install
    self.cacheUi.commit(UiFetchProgress(widget, self.isText), UiInstallProgress(widget, self.isText)) 
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/cache.py", line 226, in commit
    res = self.installArchives(pm, installProgress)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/cache.py", line 201, in installArchives
    res = installProgress.run(pm)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/progress.py", line 216, in run
    res = pm.DoInstall(self.writefd)
SystemError: E:Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Traceback (most recent call last):
  File "interface.py", line 432, in <module>
    a.mainMenu()
  File "interface.py", line 295, in mainMenu
    a.driverMenu('nvidia')
  File "interface.py", line 333, in driverMenu
    self.process(self.abstract.install, package)
  File "interface.py", line 391, in process
    myFunction(myArgs)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/abstraction.py", line 155, in install
    self.pkg.install(packages, self.widget)
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Envy/packagemanager.py", line 206, in install
    self.cacheUi.commit(UiFetchProgress(widget, self.isText), UiInstallProgress(widget, self.isText)) 
  File "/usr/lib/python2.5/site-packages/apt/cache.py", line 230, in commit
    raise SystemError, "installArchives() failed"
SystemError: installArchives() failed
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Fick igång grafikkortet igen genom att avinstallera EnvyNG och återinstallera drivisarna manuellt! Har även fått igång Diablo 2, fast ljudet försvinner efter sådär 15 sekunder.
Jag börjar tro att jag aldrig kommer få ordning på det här operativsystemet... för varje sak jag lyckas fixa så dyker det upp tre nya prolem och tre gamla problem återuppstår... >:(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"