Jag är en någorlunda van windowsanvändare som nyss bytt ut XP mot Ubuntu 8.04 på min gamla Dell Dimension XPS R350. Det kändes jättekul att få prova något nytt, men det kom av sig ganska snabbt eftersom Ubuntu inte hittar mitt nätverskort. Pga platsbrist lät jag Ubuntu få hela disken, så jag kan inte heller gå tillbaks till XP (vilket iofs hade varit lite förnedrande).
Nätverskortet har FCC-id: EJMNIO-EPXISA1W vilket tycks innebära att det är en Intel EtherExpress Pro 10+ ISA Adapter. Kortet fungerar! Dels funkade det ju nyss i XP och dels indikerar lampan kontakt med nätet. I Ubuntu finns det dock inte. Kommandot ifconfig ger bara svar om Local Loopback, inget om något ethernetkort.
Hur ska jag få Ubuntu att hitta nätverkskortet? Jag har hittat en Windows-drivrutin på nåtet. Går den att använda? Det är dessutom en EXE-fil.
Jag har också försökt läsa runt lite på olika engelska forum, men behöver nog få lite mer direkta svar och råd. Till exempel finns det några råd här, men jag är osäker både på om råden fungerar och vad det i så fall är jag ska göra.
Finns det någon vänlig själ som har lust att guida mig lite? Tänk gärna på att jag är ny på Ubuntu och antagligen behöver lite utförligare instruktioner än ni är vana vid. Kan öppna Terminalen men inte så mycket mer

Stort jättetack på förhand!