Icke-wide upplösning på widescreen-skärm --> bred och ful bild

Ingo

Inlägg av Ingo »

Hallå!

Har skrivit in samma fråga vid ubuntuforums.org, men i brist på svar väljer jag att också skriva in frågan hit.

Till kännedom är jag Linux-nybörjare :D

Nu till problemet... Jag har en Acer Aspire 5022WLMi-laptop med en 15,4" widecreen-skärm. Jag använder Ubuntu 6.10. Om jag startar till exempel ett spel som inte använder bred upplösning (t.ex. 1024x768 eller 800x600) i fullskärm så tänjs bilden och blir bred och ful. Jag skulle hellre vilja att det lämnar svarta kanter i sidorna och lämnar bilden med normalt utseende...

Detta är enkelt att ordna i Windows (Windowsanvändare är vad jag är, men jag försöker lära mig Linux :)). Display Properties --> Settings --> Advanced --> Displays. I tråden vid ubuntuforums.org har jag bifogat ett par beskrivande skärmdumpar, så om ni är registrerade där kan ni titta på dem. Ser ingen möjlighet att bifoga filer här...

Laptopen har grafikkortet ATI Radeon Mobility x700. Jag har installerat ATI-drivrutinerna enligt Method 1 på den här sidan (tack, petri0!)

Hoppas att det finns en lösning. Tack på förhand :)
Macchi

Inlägg av Macchi »

Jag tror att bra drivrutiner till ATI installeras som default i de senaste versionerna på Ubuntu.

Det brukar finnss en lösning för att få alla möjliga upplösningar att fungera.

Jag hinner tyvärr inte förklara detaljerna nu. Man kan ta reda på alla inställningar i grafikkortet och skärmen i Windows eller med hjälp av Knoppix. Sedan kan man kan redigera manuellt inställningarna i /etc/X11/xorg.conf (säkerhetskopiera filen först!) och slutligen starta om gdm.
/M
Ingo

Inlägg av Ingo »

Tack för ditt svar!

Som sagt är jag nybörjare, men förstod jag rätt att menar du att jag ska ladda ner Knoppix, se vad det där står i xorg.conf och utgående från det ändra på min xorg.conf i Ubuntu? Kanske jag förstås först i Knoppix kan ta och försöka starta ett spel i full screen och se om det beter sej som jag vill först.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Var det denna guide? http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
(Byt Dapper i länken mot Edgy ifall du kör Edgy.)
Ingo

Inlägg av Ingo »

Osäker, men nog är det möjligt att jag använde den guiden, eller en guide enligt vilken man gjorde samma sak. Det är hursomhelst ett tag sedan jag gjorde det så jag är inte helt 100% säker på att det var sådär det gick till. Finns det något sätt hur jag kan kontrollera detta?

Vilket vore förresten det smartaste sättet att fixa grafikdrivrutinerna? Skulle jag kanske kunna göra om det från början så vi säkert vet vad det är jag gjort? Men då är det ju det att det kanske finns nåt och spökar där från förr... Nåja. Kanske bäst att jag ger ordet över åt er som vet vad ni talar om :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

fglrxinfo i en terminal bör ge svar att du har ATI och inte Mesa, prova det först.
Ingo

Inlägg av Ingo »

Tack för ditt enormt snabba svar! Hade jag haft en hatt så hade jag tagit av den för dej :)

Försökte som du sa med fglrxinfo men tyvärr:

Kod: Markera allt

tomas@ingo:~$ fglrxinfo
bash: fglrxinfo: command not found
Förresten.. Bara ifall detta skulle råka vara relevant...

tomas@ingo:~$ glxinfo | grep rendering
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4b
direct rendering: Yes
Jag har förresten laddat ner Knoppix och försökte starta det, men då det kom igång (eller skulle komma igång) så var skärmen bara helt svart. Ingen bild. Jag såg hursomhelst att det under laddningen kände igen mitt grafikkort och att det valde graphic modes 1024x768, 800x600 och 640x480. Inget 1280x800 som är det som egentligen ska användas med andra ord. Kanske det inte kände igen skärmen? De där upplösningarna ska ju fungera
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror att du behöver installera drivrutiner till ATI mha länken jag bifogade ovan. Om du tänker spela så behöver du fglrx. Hoppas Method 1 fungerar för då är det lättare med alla uppdateringar. Annars är Method 2 ett säkert kort men när kärnan blir uppdaterat då måste du installera drivrutinen igen, eller den kallas ju för modul i Linux :D
Ingo

Inlägg av Ingo »

Jaså jag hade alltså inga drivrutiner installerade. Så fånigt :P

Men nu har jag gjort det enligt Method 1. Som du sa ändrade jag Dapper till Edgy i URL:en

Behöver jag förresten göra nåt åt grafikdrivrutinerna i framtiden eller är allt frid och fröjd nu då jag gjort detta? :)

Menmen. Bilden tänjs fortfarande då jag startar något som inte använder bred upplösning i full screen, så vad föreslås att nästa steg blir? :)

Tack så mycket för all hjälp hittills :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

De rätta uplösningarna kan du få med

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
i terminalen och Method 1 var et bra sätt att klara av grafiken, då behöver du inte bry dig om det mer.
Ingo

Inlägg av Ingo »

Inget steg i den guiden verkade relevant, och mycket riktigt var det till ingen hjälp att genomföra den. Enda skillnaden jag upptäckte var att musen slutade fungera i fullscreen-spel, så jag återgick till backupen av xorg.conf :P

Gjorde jag kanske något fel eller missade jag något någonstans? Jag har gjort den där guiden förr utan problem, så jag blev förvånad över att musen slutade fungera som den skulle...

Jag testade att skriva aticonfig och läste igenom vilka argument som finns till det kommandot, men inte heller där såg jag något som verkar ha med saken att göra
Ingo

Inlägg av Ingo »

Inte är det väl omöjligt? Kanske jag på nåt sätt borde försöka ta kontakt med ATI...
Ingo

Inlägg av Ingo »

Ett steg närmare!

Jag skippar att försöka ta kontakt med ATI. Har ingen större lust att börja registrera på hemsidan osv...

Men nu då jag testade läsa igenom aticonfig en gång till upptäckte jag en sak jag inte märkte senast:

sudo aticonfig --lcd-mode=center
Nu tänjs bilden inte överhuvudtaget, utan lämnar så stor som den är i mitten av skärmen. Nu saknas bara att det skulle förstoras så att skärmen utnyttjas så mycket som möjligt utan att proportionerna ändras :)
Ingo

Inlägg av Ingo »

Eftersom det jag hittade är så otroligt likt det som finns i Windows - samma sak sånär som på möjligheten att förstora bilden och lämna svarta kanter - valde jag att skicka feedback till Linux-gänget hos ATI. Får väl hoppas att vi får en lösning nu - kanske i form av en drivrutinsuppdatering :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"