Soundblaster Live! 24bit external [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
gnorph
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Soundblaster Live! 24bit external [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Hej hopp
Jag har lite problem med mitt ljudkort. När jag körde det på min windowsmaskin installerade jag ett smidigt program för att konfigurera allt ljud. Creative sound lab eller något sådant.. Nu kan jag inte hitta något sådant till linux och volymen går inte att styra från tangentbordet. Symbolen kommer upp att ljudet justeras men det gör ingen skillnad på ljudvolymen. Det är lite jobbigt att behöva gå fram till datorn och vrida på den lilla ratten för att höja/sänka.. Jag har installerat GNOME ALSA-mixer och testat fram och tillbaka utan skillnad behöver jag något mer?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 3 gnorph, redigerad totalt 17 gång.
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: Soundblaster Live! 24bit external

Inlägg av Cadryc »

System → Inställningar → Ljud längst ner finns en lista där man väljer vilken kanal som volymkontrollen ska ändra, Övergripande eller PCM borde funka.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
gnorph

Inlägg av gnorph »

Hej
Jag öppnar upp denna tråd igen då jag har vidare frågor i en annan tråd :)
Jag har trixat och hållt på och fått ljudet att fungera. Dock endast för en del program t.ex. VLC och Amarok. Dock fungerar det inte hur jag än ställer in för Songbird och fr.ö.a för fönster i firefox. Detta är ett stort problem och jag undrar;
1. Om det är några speciella "codecs" som behövs?
2. Det nedan har jag fått fram i terminalen. Kan mitt internal ljudkort på något sätt störa ut usb-kortet? Hur inaktiverar jag det isf?
3. Om det stämmer som Creative säger i sitt email till mig att kortet inte stöds av linux. Några tips på ett så billigt som möjligt ljudkort som fungerar och är lätt installerat? Gärna med någon lätt grafiskt programvara för inställningar.

Kod: Markera allt

magnus@magnus-desktop:~$ asoundconf list
Names of available sound cards:
Intel
External
magnus@magnus-desktop:~$ sudo gedit /etc/asound.conf
[sudo] password for magnus:
magnus@magnus-desktop:~$ sudo /etc/init.d/alsa-utils restart
* Shutting down ALSA...                                                 [ OK ]
* Setting up ALSA...                                                    [ OK ]
magnus@magnus-desktop:~$ asoundconf set-default-card External
Ytterligare info.. Kan det ha något med formatet att göra?
såhär står det i terminalen,

Kod: Markera allt

magnus@magnus-desktop:~$ songbird
doMainwinStart
SBAppInitialize
SBVideoInitialize
TagLib: ID3v2.4 no longer supports the frame type TDAT. It will be discarded from the tag.
TagLib: ID3v2.4 no longer supports the frame type TDAT. It will be discarded from the tag.
SBInitialize ***
OverlayLoader.loadOverlayList()
+chrome://shoutcast-radio/content/playlist.xul
OverlayLoader.loadPlayerOverlays() loading overlay chrome://shoutcast-radio/content/playlist.xul
OverlayLoader.loadPlayerOverlays() finished loading overlays
magnus@magnus-desktop:~$
gnorph

Re: Soundblaster Live! 24bit external [LÖST]

Inlägg av gnorph »

Jag löste problemet genom att först återställa hela gnome. Sedan läste jag någonstans att Songbird använder alsa och default i Hardy är pulseaudio. Jag fick därför ställa om ljudet från autodetect till alsa och då kom ljudet igång även i Songbird. :)
Nu är det bara ljudet i Firefox som inte vill sig.. Någon som har en idé om detta?

EDIT: Jag avinstallerade flash9 och installerade flash10 istället detta löste prolemet :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Fint att det läste sig, jag hade missat att tråden väckt till liv ::)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"