Montera HFS+ extern drive

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
disturbance
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Montera HFS+ extern drive

Inlägg av disturbance »

Tjenare Tjenare!

Henrik var namnet! Bor i Malmö och har länge haft en glädje för Linux (men utan några större kunskaper inom området överger jag alltid mig åt det fruktade Windows) men denna gång hoppas jag på att jag skall kunna hålla mig till Intrepid!
Kunde inte skriva i presentationstråden av någon konstig anledning så bakade ihop en kort presentation här.

I vilket fall som helst försöker jag just nu att montera min HFS+ drive (My Book Studio Ed) men har inte lyckats alls bra.
Läst diverse guider men folk skriver ju aldrig kompletta guider längre så söker nu assistans här!

Mvh
Henke
Användarvisningsbild
disturbance
Kontakt:

Re: Montera HFS+ extern drive

Inlägg av disturbance »

Ok nu har det krånglat till sig ännu mer.

Nu vet jag hur jag skall montera disken men det verkar vara något som är fel.
I gparted finns 2 st patitioner (1tb my book studio edition) /dev/sdb111 och dev/sdb3 och det står en varningsflagga framför /dev/sdb1 och att filsystemet inte är läsbart.

Innan jag installerade ubuntu så körde jag den i vista (macdrive) och innan dess osx leopard.
I vista och i osx gick det klockrent men så försökte jag mounta den i ubuntu och nu fungerar den inte i vista längre.

Kör jag den i vista maskinen så får den blåskärm direkt och har jag den kopplad i datorn under uppstart bootar den inte ens.

Min mbp är på lagning så kan inte köra den i OSX föräns den kommer tillbaka vilket kan ta nån vecka till.

Any ideas? :-\
Användarvisningsbild
disturbance
Kontakt:

Re: Montera HFS+ extern drive

Inlägg av disturbance »

Jag blev så sne på att jag inte fick rätt på disken här hemma att jag drog till en polare och övertog hans mb, jag kopplade in disken den lyste upp sådär fint som den skall men inget på skrivbordet.
hmmm.. tänkte jag och jag gick in och kickade i skivverktyget och där står det heller inte som det brukar, tidigare stod det "My Book" och under den åter My Book men den här gången stod det "939 gb storage disc" (eller liknande) och under den "My Book" fast denna gången i grå text. Provade att göra en reparation men det ville sig inte.

Jag har personligen inte haft problem med hds på 5-6 år så är inte så hajj på det men det finns väl en partition som startar disken och en för utrymme? Kan det vara så då att den partitionen är skadad? Och vad kan jag göra för att ordna upp det här spektaklet?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"