Jag körde tidigare WoW utan problem på 8.04 med Wine 1.1.6, och allt fungerade då helt problemfritt.
Efter att ha installerat 8.10 (ren installation, ingen uppdatering), kopierat över WoW-katalogen från min XP-partition och hämtat hem Wine 1.1.7 försökte jag få det att fungera på nytt. Spelet startar utan problem, grafiken flyter på (bättre än i XP!), men...jag får inget ljud överhuvudtaget.
Har provat att använda både ALSA och OSS i Winecfg, inget av alternativen fungerade. Har även ändrat i Config.wtf, enligt instruktioner i den annars så utmärkta HOWTO:n. Inte heller aoss-wrappern som en del tipsat om fungerade. Mina ljudinställningar i Ubuntu är inställda på SB Live 5.1 (ALSA), men det blev ingen skillnad när jag bytte till OSS-varianten i ljudinställningarna. Inte heller att byta "startmiljö" i Winecfg från Vista till XP eller Windows 2000 har fungerat.
Vad kan vara fel? Har en gnagande känsla av att jag missat något, men kan inte komma på vad. Har letat igenom Howto:n och diverse trådar på andra forum, men utan resultat. Det enda jag kan komma på som eventuellt kan ha inverkan är att Wine tydligen ibland mute:ar PCM-ljudkanalen när det startas, men att minimera WoW-fönstret och slå på ljudet igen gav heller inget resultat.
Någon som har något tips?
/LMZ
Ljudproblem [LÖST]
- LMZ
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ljudproblem [LÖST]
Senast redigerad av 1 LMZ, redigerad totalt 3 gånger.
- LMZ
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Ljudproblem
Problemet löst!
Jag bytte helt enkelt ut PulseAudio mot ALSA, enligt instruktioner på följande länk:
http://idyllictux.wordpress.com/2008/10 ... ctive-way/
Startade sedan WoW med aoss wine Wow.exe -opengl, och då fungerade allt helt perfekt.
Jag bytte helt enkelt ut PulseAudio mot ALSA, enligt instruktioner på följande länk:
http://idyllictux.wordpress.com/2008/10 ... ctive-way/
Startade sedan WoW med aoss wine Wow.exe -opengl, och då fungerade allt helt perfekt.