Hemma Nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hemma Nätverk

Inlägg av krille70 »

Hej Alla.

Jag har några konstig frågor. Jag har två dator som jag har kopplat till en Router D-Link DGL-4300. Och nu undrar jag om man vill ta en fil från en dator som har Ubuntu på sig till en dator som har Windows hur gör man då? För jag har en fil på Ubuntu som jag tänkte flytta på och bränna ut. Därför datorn med Ubuntu har en dålig brännare. Han bara har sönder skivorna. Vet inte varför. Så då tänkte jag flytta en ISO fil då från Ubuntu till Windows datorn. Är det någon som kan hjälpa en med detta? Och hur gör man då?

M V H
Krille70
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hemma Nätverk

Inlägg av mcNisse »

Det enklaste är, imho, att installera openssh-server på linux burken och filezilla på windows burken. Du ansluter till linuxburken med sftp i filezilla.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hemma Nätverk

Inlägg av maths57 »

Om du har aktiverat Delade dokument på Windowsburken borde det inte vara några problem. När du sitter vid Ubuntudatorn gör du så här.

1. Gå till Platser - Nätverk.
2. Om ditt nätverk funkar borde du se din dator. Eller så klickar du på ikonen för Windows-nätverk. Klicka hur som helst på lämplig mapp.
3. Öppna nu ett fönster med Nautilus och gå till mappen där du har filen du vill föra över.
4. Dra-och-släpp.
5. Klart. Knalla över till Windowsdatorn och bränn.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"