[LÖST] Installations-fonter i Wine är noter

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

[LÖST] Installations-fonter i Wine är noter

Inlägg av morphman86 »

Hej!

Jag är helt ny på detta forum!

Mitt problem är som sådant;

Efter att jag installerat programmet Guitar Pro (musikkomponerings-program) så har all text i alla installationsprogram ändrats till noter, komplett med stavar och g-klavar. Det går inte att läsa någonting (även om det låter mysigt när man spelar noterna :o ) och jag kan inte hitta någon font som heter något med noter på datorn. Vet någon hur man får tillbaka den vanliga texten?
Jag har altså inte ändrat någonting aktivt och det är bara i installationsfiler av typen .exe som startas från skivor.

Skulle vara jättetacksam för svar!

MVH; Morphman86

edit: Plockade bort de problem som tydligen inte var lösningsbara (drivers till SoundBlaster X-Fi ljudkort)!
Senast redigerad av 2 morphman86, redigerad totalt 4 gång.
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Användarvisningsbild
morphman86

Re: Installations-fonter är noter och pixma IP2500

Inlägg av morphman86 »

Problemet är löst och detta bumpinlägg är nu borttaget!
Senast redigerad av 1 morphman86, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Hittade detta efter en googling:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/117975

Kan det möjligtvis detta du har råkat ut för?
Jag kör inte själv Guitar Pro så har svårt att uttala mig. Enligt länken jag gav dig så är lösningen att man ska kopiera in fonter under ~/.wine/drive_c/windows/fonts. ~/ står för din hemmapp. Du får gå till visamenyn i filbläddraren och bocka i att du vill se dolda filer och mappar. Då ska du se mappen .wine där. Alla filer och mappar som börjar på en . är nämligen dolda.

När jag själv har kört in BandInABox så får jag snarlikt problem och därför såg jag till att kopiera dessa fonter när jag hade programmet installerat i Windows. Det var frågan om tre stycken filer i mitt fall.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
morphman86

Inlägg av morphman86 »

Ok, alltså lägga till några fler fonts i .ttf-format i .wine/drive_c/windows/fonts... skall se om det löser problemet...

[---googlar efter nya fonts---]
[---laddar ner nya fonts---]
[---testar---]

Och det fungerade! Tack!

Det verkar som om Wine använder den första fonten i bokstavsordning som ligger i /drive_c/windows/fonts. Det är bara att lägga till en etta i början av namnet på den font man vill använda ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"