Kan inte spela in ljud

Problem med att spela musik, film osv.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Kan inte spela in ljud

Inlägg av Ainigma »

Får följande svar när jag försöker använda ljudinsplearen: "Dina ljudfångstinställningar är ogiltiga. Vänligen rätta till dem i Multimedia-inställningarna." Trots att det i under System -> ljud så är allting på detektera automatiskt. Vad är fel?
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Kan inte spela in ljud

Inlägg av DrMegahertz »

Om du har fler alternativ i listan för ljudfångst så kan du ju prova att byta runt lite, jag själv var tvungen att döda pulseaudio för att få igång ljudinspelningen via ALSA, och efter lite trixande i alsamixer så hoppade det igång.
BildAre you shpongled? Bild
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ainigma »

Som vanligt glömde jag säga att jag gör gutys gibbons (vet ej om det har betydelse för din kommentar). Jag försökte köra med 8.04. Men datorn hängde sig oförklarligt lite väl ofta för att det skulle kännas bra. Vet ej om det skulle fungera bättre med 8.10.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Okey, då behöver du inte bry dig om pulseaudio, men om du har ett alternativ för ALSA i listan för ljudfångstkällor så välj det. Starta sedan upp en terminal och kör 'alsamixer', tryck TAB för att komma till fångstmixern och se till att Capture är uppvridet och att Mic är aktiverat. Du kommer se röda L och R under mätaren när du aktiverar dem med Space.

Det var så jag fick igång ljudupptagningen på min dator iallafall, kan hända att tillvägagångssättet skiljer sig lite på din.
BildAre you shpongled? Bild
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"