Är sedan många herrans år tillbaka trogen Windows användare. Men idag fick jag för mig att jag skulle dra igång ett litet projekt: Förvandla min gamla PC till en spelserver (counter-strike), detta baserat på senaste utgåvan av Ubuntu.
Bör tilläggas att jag aldrig tidigare varken pysslat med dedikerade spelservrar eller Ubuntu! Efter ett par timmar lyckades jag får ordning på självaste counter-strike servern, funkar kalas! Nu börjar det roliga, att installera diverse mods till spelservern. Här tar dock det roliga slut ganska snabbt, problemen är ett faktum! Jag lyckas nämligen inte skapa ngn Mysql databas, vilket är nödvändigt för ett av "mods'en" till spelet.
Testade först att installera Lampp, verkade funka bra, gick att skapa databas osv. Men spelet kunde inte ansluta till databasen... trots att jag angivit rätt uppgifter: användare, databasnamn, lösen osv.
Installerade istället mysql-client-5.0 via pakethanteraren. Dessvärre vet jag INTE hur man skapar en databas utan ngt GUI som jag e van vid. Hur går man tillväga i Terminalen? Förklara gärna steg för steg. Ubuntu, Terminal etc har jag väldigt svårt för just nu... men man lär väl sig med tiden, har ju bara grejjat med dessa prylar en dag :-)
Oops va klockan tickar på när man har "roligt". Dags o sova.

MVH
Micke som försöker lära sig.