Hej!
Jag sitter och funderar lite på hur jag enklast får upp en bra backuplösning på min laptop.
Jag vill kopiera filer från datorn till min externa hårddisk, musik, bilder, dokument osv.
Helst vill jag ha en mer automatiserad process, som sköter det automatiskt och som gärna påminner om det är "dags".
Jag har använt rsync och med det grsync för att kopiera enskilda mappar, men skulle hellre bara vilja specifiera allt
som skall säkras en gång, och sedan antingen trycka på en knapp, eller bara plugga in den externa hårddisken.
Har ni några tips över detta?
Vänligen
/Markus
Backup-lösning?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Backup-lösning?
Hej!
Jag satt i en liknande situation och övervägde diverse mjukvarualternativ.
Det jag nu använder är en mycket enkel, men måhända inte speciellt elegant lösning:
Kommandot 'cp' med växlarna '-uav' har visat sig fylla mina behov.
ex.
kopierar, kontrollerar och uppdaterar innehållet i /media/disk utifrån vad som finns i /home/user/musik, inklusive mappen "musik".
Nackdelen är följande:
Byter du namn på en fil i "originalkällan" kommer en ytterligare fil skapas på ditt backupmedium. Detta går säkerligen undkomma genom någon form av program eller alternativ metod (såsom spegling) men för mig övervägde enkelheten.
Mvh.
*edit*
Kikade vidare och såg den här tråden:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 19&t=31031
och i synnerhet det här inlägget:
Jag läste inte ditt inlägg ordentligt och ber dig bortse från mitt inlägg rörande rsync, beklagar min blindhet.
Likväl torde det gå att skapa ett script vilket automatiskt gör en backup av det du önskar säkra var gång du pluggar in exempelvis en extern hårddisk. Detta script bör även kunna lösa döpandet av backupfilen genom att exempelvis den döps till dagens datum.
I händelse av tid och överskottsenergi kan det hända att jag kikar på något liknande. Om så sker lovar jag att återkomma.
Jag satt i en liknande situation och övervägde diverse mjukvarualternativ.
Det jag nu använder är en mycket enkel, men måhända inte speciellt elegant lösning:
Kommandot 'cp' med växlarna '-uav' har visat sig fylla mina behov.
ex.
Kod: Markera allt
cp -uav /home/user/musik /media/disk
Nackdelen är följande:
Byter du namn på en fil i "originalkällan" kommer en ytterligare fil skapas på ditt backupmedium. Detta går säkerligen undkomma genom någon form av program eller alternativ metod (såsom spegling) men för mig övervägde enkelheten.
Mvh.
*edit*
Kikade vidare och såg den här tråden:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 19&t=31031
och i synnerhet det här inlägget:
*edit*, igen.David Andersson skrev:Det finns ett kommando rsync som funkar jättebra som backupprogram om man backar upp till en hårddisk eller till en server. Det kan backa upp inkrementellt (bara kopiera ändrade filer sedan förra). Det kan skapa en ny backuppkatalog vid varje backup och hårdlänka oändrade filer till förra backuppen (så man får nåt som påminner om Macintosh Time Machine).Ainigma skrev:(1) Kan skriptet i backupen updatera bara det som är förändrat så att det inte behöver kopiera allting nytt varje gång?
Exempel: Jag har backupper av min home på en andra hårddisk. Var och en av dem innehåller 51 GB. Jag har 14 backupper från olika tidpunkter men tillsammans tar de bara 53 GB, eftersom filer som inte ändrats mellan backupperna är gemensamma, med hårdlänkar.
Första backuppen tog över 30 minuter, medans varje inkrementell backup bara tar några minuter.
Om du backar upp på en hårddisk är kommandot:
Exempel: sudo rsync --archive --delete --link-dest /media/disk2/backup/20080825 /home/david /media/disk2/backup/20080826Kod: Markera allt
rsync --archive --delete --link-dest PREVIOUS_BACKUP SOURCE NEW_BACKUP
Du kan lägga det i ett script som hittar på namn på backupkatalogerna. Ta då bort sudo och starta det automatiskt med roots crontab. Det går att köra rsync som vanlig användare, men udda filrättigheter/udda ägare kommer inte med. (Det spelar mindre roll för home.)
Kommandot rsync finns i paketet rsync.
Läsa mer: http://www.mikerubel.org/computers/rsync_snapshots/
Jag läste inte ditt inlägg ordentligt och ber dig bortse från mitt inlägg rörande rsync, beklagar min blindhet.
Likväl torde det gå att skapa ett script vilket automatiskt gör en backup av det du önskar säkra var gång du pluggar in exempelvis en extern hårddisk. Detta script bör även kunna lösa döpandet av backupfilen genom att exempelvis den döps till dagens datum.
I händelse av tid och överskottsenergi kan det hända att jag kikar på något liknande. Om så sker lovar jag att återkomma.
Re: Backup-lösning?
Hej igen!
Nu har jag knepat ihop ett enklare script som:
1: kontrollerar om det finns någon tidigare backup som nästkommande backup kan länka till
2: gör en backup av en angiven källmapp och döper denna nya mapp till dagens datum
Kanske kan klurigheter avseende ägare, grupp och rättigheter uppstå om man gör backup till exempelvis en extern hårddisk (i sådana fall görs kopieringen men ursprungliga ägare och rättigheter bibehålls ej). Detta torde dock gå att åtgärda genom att på lagringsmediet skapa en mapp vilken tilldelas användarens ägare och grupp.
Gör så här:
1: kopiera in koden i en fil
2: gör filen körbar genom
3: ändra till för dig adekvat käll- och målmapp (börja med en mapp som innehåller mindre data för att kunna utvärdera)
4: testa
Nu har jag knepat ihop ett enklare script som:
1: kontrollerar om det finns någon tidigare backup som nästkommande backup kan länka till
2: gör en backup av en angiven källmapp och döper denna nya mapp till dagens datum
Kanske kan klurigheter avseende ägare, grupp och rättigheter uppstå om man gör backup till exempelvis en extern hårddisk (i sådana fall görs kopieringen men ursprungliga ägare och rättigheter bibehålls ej). Detta torde dock gå att åtgärda genom att på lagringsmediet skapa en mapp vilken tilldelas användarens ägare och grupp.
#!/bin/bash
#Path to source (do not end with "/" since it affects rsync-behavior)
SRC_P=/home/user/source
#Path to target (DO end with "/")
TGT_P=/media/disk/backup/
PRV_F=$(ls -t $TGT_P | head -1)
TGT_F=$(date +%y%m%d)
rsync --archive --delete --link-dest $TGT_P$PRV_F $SRC_P $TGT_P$TGT_F
1: kopiera in koden i en fil
2: gör filen körbar genom
chmod +x ./filnamn
4: testa