Hej!
Ska just installera Ubuntu 8.10 på min nya hårddisk.
Köpte en ny 500GB hårddisk som extradrive.
I Windows XP så delade jag upp den i två delar ca 190GB och 250GB (formaterat).
Fyllde den sista delen med viktig information men första delen tog jag bort igen så den är tom.
När jag sedan ska installera Ubuntu 8.10 på den lediga platsen så hittar den inte det "automatiskt" utan av de alternativ som finns så vill den helst radera min "första" hårddisk med Windows på.
Alternativ två är att den vill ta ledigt utrymme från 500GB hårddissken så den totalt blir 220GB. Men Kan jag göra det utan risk för att förstöra det jag redan har?
Funktionen att installera på ledigt utrymme verker inte fungera,den säger att det finns för lite utrymme för det.
Men herregud jag har juh närmare 200GB oformaterat!!!
Hjälp hur gör jag???
Installeringsproblem dynamisk disk??
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Installeringsproblem dynamisk disk??
Kan du inte skapa partitioner i det opartitionerade utrymmet på 500 GB-disken? Du får välja "manuell partitionering" under partitioneringsprocessen.Sargasso skrev:Hej!
Ska just installera Ubuntu 8.10 på min nya hårddisk.
Köpte en ny 500GB hårddisk som extradrive.
I Windows XP så delade jag upp den i två delar ca 190GB och 250GB (formaterat).
Fyllde den sista delen med viktig information men första delen tog jag bort igen så den är tom.
När jag sedan ska installera Ubuntu 8.10 på den lediga platsen så hittar den inte det "automatiskt" utan av de alternativ som finns så vill den helst radera min "första" hårddisk med Windows på.
Alternativ två är att den vill ta ledigt utrymme från 500GB hårddissken så den totalt blir 220GB. Men Kan jag göra det utan risk för att förstöra det jag redan har?
Funktionen att installera på ledigt utrymme verker inte fungera,den säger att det finns för lite utrymme för det.
Men herregud jag har juh närmare 200GB oformaterat!!!
Hjälp hur gör jag???