Hejsan!
Jag funderar på att nu till 8.10 köra en omformatering av ena partitionen. Jag har home på en separat partition. Om jag formaterar partitionen med det andra och kör en nyinstallation,, kommer installationen rensa home mappen eller låta den ligga kvar?
rensas home katalogen vid nyinstallation?
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: rensas home katalogen vid nyinstallation?
Om du väljer alternativet manuell partitionering vid installationen så kan du välja vilka partitioner som skall formateras och vilka som skall få vara som de är. Dessutom kan du få välja var de skall monteras sedan, som att din nuvarande homemapp även blir det i fortsättningen.
/Micke
/Micke

- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: rensas home katalogen vid nyinstallation?
Nej, det är ju det som är bra.
Jag gjorde (äntligen) en ny partitonering av hårddisken, när jag installerade 8.10 nu.
Först blev det en swap på 2000 mb - ungefär dubbla ramminnet.
Sen / (root) på 25000 mb.
Resten till /home.
Tyvärr blev det cirka 1000 mb över som jag inte visste vad jag skulle göra med, så det blev /usr/locale. Får försöka fixa det vid nästa ominstallation.
Det känns lite otäckt när man håller på och pillar, men det har man nytta av vid nästa installation!
Jag gjorde (äntligen) en ny partitonering av hårddisken, när jag installerade 8.10 nu.
Först blev det en swap på 2000 mb - ungefär dubbla ramminnet.
Sen / (root) på 25000 mb.
Resten till /home.
Tyvärr blev det cirka 1000 mb över som jag inte visste vad jag skulle göra med, så det blev /usr/locale. Får försöka fixa det vid nästa ominstallation.
Det känns lite otäckt när man håller på och pillar, men det har man nytta av vid nästa installation!