Wlan på usb (nybörjare)
Wlan på usb (nybörjare)
God dag kamrater!
Innan jag börjar vill jag först skriva detta:
Som det står i rubriken så har jag nyligen installerat ubuntu på min dator. Med detta vill jag säga att jag är en vanlig människa. Alltså ingen superdatanörd. Jag kan väldigt lite om datorer och teknik, men känner att jag vill testa på det här.
Skriv gärna så enkelt som ni bara kan. Jag vill även be alla oseriösa användare att hålla sig undan.
Nu till problemet. Då jag inte har wlan internt i min dator så ahr jag skaffat mig ett externt sådant. Jag köpte min sticka på Teknikmagasinet. Det är av märket Netgear (http://www.netgear.com/Products/Adapter ... WG111.aspx). Butiksarbetaren sa att den ska funka för ubuntu om jag laddade ner "något" från deras hemsida. Vad "något" är vet jag inte, då han inte sa det plus att jag glömde fråga. Han sa att jag skulle hitta nedladdningsmatrialet i länken ovan. Men jag antar att jag är blind? för jag ser ingenting. Vad är "något" som jag måste ladda ner och hur hittar jag det?
Nu till del två av prolemet: Med min sticka fick jag en installationsskiva. Jag får dock inte igång den(inga andra cd-skivor för den delen heller). Jag får upp felmeddelandet "fel vid start av program". Det här måste väl bero på ubuntu då jag ahr fått igång cd-skivor med windows. Jag har en extern cd-rom, som är lite klurig, men som funkar med windows som sagt.
Min fråga är: behöver jag ens skivan? Jag tänker på att stickan egentligen är gjord för windows och därför borde skivan också vara det? Tänker jag fel?
Jag vet inte vad ni mer behöver veta för att kunna hjälpa mig. Tveka inte att fråga.
Ps: Om du bor i Oslo och vill bli min fadder IRL, hör jättegärna av dig. Internetfaddrar är också välkommna.
Innan jag börjar vill jag först skriva detta:
Som det står i rubriken så har jag nyligen installerat ubuntu på min dator. Med detta vill jag säga att jag är en vanlig människa. Alltså ingen superdatanörd. Jag kan väldigt lite om datorer och teknik, men känner att jag vill testa på det här.
Skriv gärna så enkelt som ni bara kan. Jag vill även be alla oseriösa användare att hålla sig undan.
Nu till problemet. Då jag inte har wlan internt i min dator så ahr jag skaffat mig ett externt sådant. Jag köpte min sticka på Teknikmagasinet. Det är av märket Netgear (http://www.netgear.com/Products/Adapter ... WG111.aspx). Butiksarbetaren sa att den ska funka för ubuntu om jag laddade ner "något" från deras hemsida. Vad "något" är vet jag inte, då han inte sa det plus att jag glömde fråga. Han sa att jag skulle hitta nedladdningsmatrialet i länken ovan. Men jag antar att jag är blind? för jag ser ingenting. Vad är "något" som jag måste ladda ner och hur hittar jag det?
Nu till del två av prolemet: Med min sticka fick jag en installationsskiva. Jag får dock inte igång den(inga andra cd-skivor för den delen heller). Jag får upp felmeddelandet "fel vid start av program". Det här måste väl bero på ubuntu då jag ahr fått igång cd-skivor med windows. Jag har en extern cd-rom, som är lite klurig, men som funkar med windows som sagt.
Min fråga är: behöver jag ens skivan? Jag tänker på att stickan egentligen är gjord för windows och därför borde skivan också vara det? Tänker jag fel?
Jag vet inte vad ni mer behöver veta för att kunna hjälpa mig. Tveka inte att fråga.
Ps: Om du bor i Oslo och vill bli min fadder IRL, hör jättegärna av dig. Internetfaddrar är också välkommna.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Wlan på usb (nybörjare)
Hej! Välkommen till forumet!
Du är säker på att det inte funkar direkt alltså? Ser du någon ikon som ser ut som två datorer med ett utropstecken på i panelen högst upp? Vad händer om du vänsterklickar på den i så fall?
Vad händer om du tar ut och sätter in usbpinnen och skriver:
i terminalen (Program → Tillbehör → Terminal i menyn)?
Kan du också posta resultatet av kommandot:
Som du kör på samma sätt.
/Micke
P.s, det är bäst om du klipper och klistra kommandona ovan in i terminalen (så du inte riskerar att byta ute ett litet 'l' mot ett stort 'i' eller så), klistra i terminalen kan du göra antingen genom att trycka shift+ctrl+v eller högerklicka i terminalfönstret och välja klistra. d.s
Du är säker på att det inte funkar direkt alltså? Ser du någon ikon som ser ut som två datorer med ett utropstecken på i panelen högst upp? Vad händer om du vänsterklickar på den i så fall?
Vad händer om du tar ut och sätter in usbpinnen och skriver:
Kod: Markera allt
lsusb
Kan du också posta resultatet av kommandot:
Kod: Markera allt
dmesg | tail
/Micke
P.s, det är bäst om du klipper och klistra kommandona ovan in i terminalen (så du inte riskerar att byta ute ett litet 'l' mot ett stort 'i' eller så), klistra i terminalen kan du göra antingen genom att trycka shift+ctrl+v eller högerklicka i terminalfönstret och välja klistra. d.s
Senast redigerad av 3 micke_nordin, redigerad totalt 31 gång.

Hårdvara -> Trådlösa nätverkskort
Efter en sökning på WG111 på forumet hittades detta:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=WG111
Se länken till Wikin.
Efter en sökning på WG111 på forumet hittades detta:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=WG111
Se länken till Wikin.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
micke_nordin
Hej, tack för ditt svar!
Dock har jag inte "terminal" som val. Kand det bero på att jag har en lite äldre version av ubuntu? det enda jag ser under tillbehör är arikvhanterare, miniräknare, ordbok, teckentabell och textredigerare. Min sticka lyser inte, och jag ser inte två datorer med ett utropstecken.
Hej, tack för ditt svar!
Dock har jag inte "terminal" som val. Kand det bero på att jag har en lite äldre version av ubuntu? det enda jag ser under tillbehör är arikvhanterare, miniräknare, ordbok, teckentabell och textredigerare. Min sticka lyser inte, och jag ser inte två datorer med ett utropstecken.
- micke_nordin
- Kontakt:
Oj, det var konstigt! Kör du vanliga ubuntu (alltså inte kubuntu eller xubuntu)? Det har nog inget att göra med om du har den allra senaste versionen som kom i går att göra i alla fall.Mona skrev:micke_nordin
Dock har jag inte "terminal" som val. Kand det bero på att jag har en lite äldre version av ubuntu?
Testa det här då:
Tryck alt+f2 och skriv gnome-terminal
Då borde det ploppa upp ett terminalfönster om du kör vanliga varianten av ubuntu. Om du använder kubuntu byter du ut gnome-terminal mot konsole och kör du xubuntu blir det xfce4-terminal.
Jag är nog liksom Emil.s inne på att det kommer funka om du följer den här guiden:
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper
/Micke

Jag har lite svårt att följa guiden, då jag
1.Inte får igång skivan. Hur lsöer jag det här problemet? Varför funkar inte min externa cd-rom med ubuntu? Den funkar som sagt med windows.
2.När jag skriver sudo apt-get ndisgtk så står det "felaktig operation"
1.Inte får igång skivan. Hur lsöer jag det här problemet? Varför funkar inte min externa cd-rom med ubuntu? Den funkar som sagt med windows.
1. Har tyvärr ingen aning. Aldrig använt någon sådan.Mona skrev:Jag har lite svårt att följa guiden, då jag
2. Du glömde "install". "sudo apt-get install" ska det vara. Men annars kan du öppna "synaptic" från "System -> Administration -> Pakethanteraren synaptic"
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
"Command not found"Vad händer om du tar ut och sätter in usbpinnen och skriver:Kod: Markera allt
lsusb
"drive not ready for command"Kod: Markera allt
dmesg | tail
Emil: Då står det " 0 uppgraderade, 0 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade"
- micke_nordin
- Kontakt:
Problem 1 kan vi lösa så här:Mona skrev:Jag har lite svårt att följa guiden, då jag
*Ladda hem denna fil: ftp://downloads.netgear.com/files/wg111_2_1.zip
*Packa upp zip-filen.
*Drivrutinen är den fil som heter: netwg111.inf
Problem 2 verkar du fått hjälp med redan: sudo apt-get install ndisgtk
Det verkar dock på ditt svar ovan som om det redan är installerat, titta om du kan öppna programmet genom att gå på:
"System" → "Administration" → "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort"
i menyn.
Cd:n är ett annat kapitel och jag vet inte riktig var man skall börja felsöka, men någon annan kan säkert hjälpa dig där.
/Micke