Jag gillar Ubuntu skarpt, men är helt novis på terminal-kommandon och liknande, så om någon har en lösning på mitt problem som innefattar sådana saker får ni gärna förklara tydligt!

Iallafall, jag uppgraderade för en stund sedan från Ubuntu 8.04 till 8.10. Allt fungerade bra ända till omstarten av systemet. När den startat om datorn och ska starta upp ubuntu så laddar det in som vanligt, men sedan kommer felmeddelandet: Misslyckades med att starta x-servern i en blå ruta. Sedan kan man få lite info om detta och sedan står det att man ska starta om GDE eller nåt sånt efter att man konfigurerat X-servern. Ungefär så stod det, jag sitter på windows-partitionen nu och minns inte ordagrant.
Iallafall, efter detta kommer man inte till inloggningsfönstret som det brukar, utan man hamnar i nån slags (på windows-språk) dos-miljö (?). Här har jag ingen aning om vad jag ska göra och kan som sagt inte komma in i systemet! Jättejobbigt, framförallt eftersom jag har en del grejor som jag inte har backup på i datorn.
Vad ska jag göra?
Tack på förhand!
// Jens.