Problem med upplösningen i Ubuntu 8.10
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med upplösningen i Ubuntu 8.10
Nu har jag formaterat om hårddisken och installerat Ubuntu 8.10. Problemen börjar inte helt frövånande direkt efter installationen. Trots installation av proprietära drivrutiner (har testat båda två) så går det inte att ändra inställningar för skärmupplsöninge. Eller rättare sagt, det går inte att välja högre upplösningar. Vad är nu detta???
Vad är det här, ska det börja strula direkt? Det gick ju att ställa in skärmupplösningen ordentligt i 8.04. Jag har ett nVidia 8400.
Vad är det här, ska det börja strula direkt? Det gick ju att ställa in skärmupplösningen ordentligt i 8.04. Jag har ett nVidia 8400.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 2 gånger.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Problem med upplösningen i Ubuntu 8.10
Som jag har förstått det så räcker det inte med att grafikkortet stöds av propetiära drivrutinerna (v.173/177) utan CPU'n måste ha stöd för 'sse'.
Kolla med:
Så det inte är det som är fallet för dig (P4 eller bättre har stöd för 'sse' men jag vet inget om AMD).
Kolla med:
Kod: Markera allt
cat /proc/cpuinfo | grep sse
Det här fick jag när jag körde kommandot:ajja skrev:Som jag har förstått det så räcker det inte med att grafikkortet stöds av propetiära drivrutinerna (v.173/177) utan CPU'n måste ha stöd för 'sse'.
Kolla med:Så det inte är det som är fallet för dig (P4 eller bättre har stöd för 'sse' men jag vet inget om AMD).Kod: Markera allt
cat /proc/cpuinfo | grep sse
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni monitor ds_cpl vmx smx est tm2 ssse3 cx16 xtpr sse4_1 lahf_lm
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts pni monitor ds_cpl vmx smx est tm2 ssse3 cx16 xtpr sse4_1 lahf_lm
- ajja
- Kontakt:
Bra, då är det inte det som klämmer
Du har stöd för både 'sse' och 'sse2'.
Har du prövat med att byta drivrutinen (om v.177 pröva v.173 och vice versa)?
Jag tror inte på att det är något fel på dina grejjor utan jag tror att det är drivrutinen som spökar.
Jag sparkade igång mitt gamla fx5200-kort med v.173 utan några problem och jag vet att Nvidia brukar ha stöd för de flesta av sina kort med en och samma drivrutin (nu med undantag av TNT och andra antikviteter som de har dumpat), så om du använder v.177 så bör du kunna backa till v173 utan några problem.

Jag tror inte på att det är något fel på dina grejjor utan jag tror att det är drivrutinen som spökar.
Jag sparkade igång mitt gamla fx5200-kort med v.173 utan några problem och jag vet att Nvidia brukar ha stöd för de flesta av sina kort med en och samma drivrutin (nu med undantag av TNT och andra antikviteter som de har dumpat), så om du använder v.177 så bör du kunna backa till v173 utan några problem.
Jag har testat båda drivisarna som ubuntu föreslår. Dessutom har jag precis testat att installera en rekommenderad drivrutin genom Envyng, inte heller det fungerar. Drivrutinen ser iof sut att installeras korrekt, men det går inte att ställa in mer än 640x480 i upplsöning.ajja skrev:Bra, då är det inte det som klämmerDu har stöd för både 'sse' och 'sse2'.
Jag har Exakt samma problem!! sjukt störande.. finns det nåt mer man kan göra för att försöka fixa det eller??
jag har ett 8600 gs om det hjälper.. inga av de 2 proprietära drivisarna gör det bra men däremot funkar skrivbordseffekterna (inte compiz utan den som finns från början)
jag har ett 8600 gs om det hjälper.. inga av de 2 proprietära drivisarna gör det bra men däremot funkar skrivbordseffekterna (inte compiz utan den som finns från början)
Jag tror jag har ett 8400-kort, men i Nvidia Settings står det 8600, så jag vet inte säkert, faktiskt. Mitt kort fungerade utmärkt i Ubuntu 8.04 så det måste ha något att göra med drivrutinerna i kombination med Ubuntu 8.10 på något vis.ckpat skrev:Jag har Exakt samma problem!! sjukt störande.. finns det nåt mer man kan göra för att försöka fixa det eller??
Allvarligt, glöm att Ubuntu går at tanvädna för en vanlig datoranvändare om det ska hålla på såhär. Det går inte ens att få en vettig upplösning i Ubuntu 8.10 trots att man har ett vanligt grafikkort från nVidia. jag blir irriterad, trodde att man skulle slippa sådant här strul i 8.10!
- Marwelln
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Har samma problem med mitt Geforce FX 5200.
Utan drivrutiner har jag stöd upp till 1280x1024 (skärmer stöder denna upplösning), men drivrutiner har jag som högst 1024x768. Hade samma problem i 8.04. Processor som används är AMD 3200+.
Utan drivrutiner har jag stöd upp till 1280x1024 (skärmer stöder denna upplösning), men drivrutiner har jag som högst 1024x768. Hade samma problem i 8.04. Processor som används är AMD 3200+.
asså sjukt störande, jag brukar ju köra på 1440 x 900 och nu är allt katastrof ju... hmm.. trodde aldrig jag skulle säga det här men det är grymt gött att jag har vista på datorn också.. då kan man ju iaf göra nåt vettigt.. hmm.. asså... det finns inget annat sätt att fixa upplösningen som ni kommer på då va? just nu bryr jag mig inte om compiz fusion och allt det där funkar, bara upplösningen iaf är relativt hög
- ajja
- Kontakt:
Nu vet inte jag hur din 'xorg.conf' ser ut men om den är lika gles som originalet så pröva att lägga in:ubot skrev:Jag har testat båda drivisarna som ubuntu föreslår. Dessutom har jag precis testat att installera en rekommenderad drivrutin genom Envyng, inte heller det fungerar. Drivrutinen ser iof sut att installeras korrekt, men det går inte att ställa in mer än 640x480 i upplösning.ajja skrev:Bra, då är det inte det som klämmerDu har stöd för både 'sse' och 'sse2'.
skriv in den storlek du vill använda (det är endast ett exempel) under 'Section "Device"'.Option "MetaModes" "1024x768;"
Passa på och kolla så att det står nvidia och inte nv efter Driver (vilket jag tror att det gör, men det skadar inte att kontrollera i alla fall).
Precis under 'Section "device"' (alltså efter 'EndSection' och minst en tom rad, inte i själva avdelningen utan en egen) kan du lägga till 'Section "Screen" (om den saknas):
Om du vet med dig att skärmen/kortet klarar högre upplösning än "1280x1024" så kan du lägga till dem här.Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "din grafikkorts namn"
Monitor "din skärms namn/fabrikat"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768" "1024x0" "832x624" "800x600" "720x576" "720x480" "720x400" "640x480"
EndSubSection
Och till sist 'Section "Module"' där skall modulen 'glx laddas:
Obs! det här är lite famlande men hoppas att någonting av detta kan vara till hjälp.Section "Module"
Load "glx"
EndSection
Jag håller med dig. Glöm att Ubuntu är ett alternativ för vanliga datoranvändare så länge det fungerar så här. Hur är det ens möjligt??? Hur kan det bli problem med Ubuntu 8.10 och ett så vanligt grafikkort som nVidia 8400 eller 8600? Vad gör man under beta-fasen, testar man inte systemet med vanliga grafikkort i olika upplösningar? Skandal!ckpat skrev:asså sjukt störande, jag brukar ju köra på 1440 x 900 och nu är allt katastrof ju... hmm.. trodde aldrig jag skulle säga det här men det är grymt gött att jag har vista på datorn också.. då kan man ju iaf göra nåt vettigt.. hmm.. asså... det finns inget annat sätt att fixa upplösningen som ni kommer på då va? just nu bryr jag mig inte om compiz fusion och allt det där funkar, bara upplösningen iaf är relativt hög
Jag har varit inne i filen och tittat. Den ser helt klart gles ut, men så här ska man inte behöva hålla på. Ett helt vanlgit grafikkort från nVidia som inte fungerar med drivrutiner som Ubuntu föreslår. Det är ju för j-la dåligt!ajja skrev:Nu vet inte jag hur din 'xorg.conf' ser ut men om den är lika gles som originalet så pröva att lägga in:ubot skrev:Jag har testat båda drivisarna som ubuntu föreslår. Dessutom har jag precis testat att installera en rekommenderad drivrutin genom Envyng, inte heller det fungerar. Drivrutinen ser iof sut att installeras korrekt, men det går inte att ställa in mer än 640x480 i upplösning.ajja skrev:Bra, då är det inte det som klämmerDu har stöd för både 'sse' och 'sse2'.
Jag sparkade igång mitt gamla fx5200-kort med v.173 utan några problem och jag vet att Nvidia brukar ha stöd för de flesta av sina kort med en och samma drivrutin (nu med undantag av TNT och andra antikviteter som de har dumpat), så om du använder v.177 så bör du kunna backa till v173 utan några problem.skriv in den storlek du vill använda (det är endast ett exempel) under 'Section "Device"'.Option "MetaModes" "1024x768;"
Passa på och kolla så att det står nvidia och inte nv efter Driver (vilket jag tror att det gör, men det skadar inte att kontrollera i alla fall).
Precis under 'Section "device"' (alltså efter 'EndSection' och minst en tom rad, inte i själva avdelningen utan en egen) kan du lägga till 'Section "Screen" (om den saknas):Om du vet med dig att skärmen/kortet klarar högre upplösning än "1280x1024" så kan du lägga till dem här.Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "din grafikkorts namn"
Monitor "din skärms namn/fabrikat"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768" "1024x0" "832x624" "800x600" "720x576" "720x480" "720x400" "640x480"
EndSubSection
Och till sist 'Section "Module"' där skall modulen 'glx laddas:Obs! det här är lite famlande men hoppas att någonting av detta kan vara till hjälp.Section "Module"
Load "glx"
EndSection
- ajja
- Kontakt:
Håller med, det bör vara lika lätt som det varit i tidigare versioner av X-org.
Har du försökt att ställa in upplösningen med hjälp av 'NVIDIA X Server Settings' 'System >> Administration...'?
Så att programmet gav mig möjlighet att ställa in kortet och skärmarna samt spara konfigurationen (är själv inte så pigg på att låta ett program skriva mina konfig-filer, men om det fungerar, so what a fu..).
Har du försökt att ställa in upplösningen med hjälp av 'NVIDIA X Server Settings' 'System >> Administration...'?
Så att programmet gav mig möjlighet att ställa in kortet och skärmarna samt spara konfigurationen (är själv inte så pigg på att låta ett program skriva mina konfig-filer, men om det fungerar, so what a fu..).
Ja, det testade jag, men det fanns bara upp till 640x480 i upplösning där också.ajja skrev:Håller med, det bör vara lika lätt som det varit i tidigare versioner av X-org.
Det är ju allmänt känt att nvidias nyare drivare fungerar dåligt. Jag kör fortfarande med 169:an, fungerar fortfarande utmärkt.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Allmänt känt att Ubuntu inte är användarvänligt nog att ersätta Windows. Det här duger inte av Ubuntu. Att det inte går att få Ubuntu att fungera från scratch i en nyinstallation med ett nVidia 8400 (eller kanske ett 8600) grafikkort. Ett stort underbetyg till Ubuntu 8.10. Det här fungerade ju i 8.04.dmz skrev:Det är ju allmänt känt att nvidias nyare drivare fungerar dåligt. Jag kör fortfarande med 169:an, fungerar fortfarande utmärkt.
När jag startar Ubuntu installationen och Ubuntu från hårddisken så går det bara att starta om man accepterar low graphics mode. Allt annat strular. Här är loggfilerna som skapas när jag väljer det alternativet i samband med att Ubuntu inte kan starta i annat än low graphics mode.
Build Operating System: Linux 2.6.24-19-server i686 Ubuntu
Current Operating System: Linux mattias-desktop 2.6.27-7-generic #1 SMP Fri Oct 24 06:42:44 UTC 2008 i686
Build Date: 24 October 2008 08:00:16AM
xorg-server 2:1.5.2-2ubuntu3 (buildd@rothera.buildd)
Before reporting problems, check http://wiki.x.org
to make sure that you have the latest version.
Module Loader present
Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,
(++) from command line, (!!) notice, (II) informational,
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(++) Log file: "/var/log/Xorg.failsafe.log", Time: Sat Nov 1 23:07:23 2008
(++) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf.failsafe"
error setting MTRR (base = 0xf5000000, size = 0x00e00000, type = 1) Invalid argument (22)
The XKEYBOARD keymap compiler (xkbcomp) reports:
> Warning: Type "ONE_LEVEL" has 1 levels, but <RALT> has 2 symbols
> Ignoring extra symbols
Errors from xkbcomp are not fatal to the X server
The XKEYBOARD keymap compiler (xkbcomp) reports:
> Warning: Type "ONE_LEVEL" has 1 levels, but <RALT> has 2 symbols
> Ignoring extra symbols
Errors from xkbcomp are not fatal to the X server
5352 5141
och...
X.Org X Server 1.5.2
Release Date: 10 October 2008
X Protocol Version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24-19-server i686 Ubuntu
Current Operating System: Linux mattias-desktop 2.6.27-7-generic #1 SMP Fri Oct 24 06:42:44 UTC 2008 i686
Build Date: 24 October 2008 08:00:16AM
xorg-server 2:1.5.2-2ubuntu3 (buildd@rothera.buildd)
Before reporting problems, check http://wiki.x.org
to make sure that you have the latest version.
Module Loader present
Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting,
(++) from command line, (!!) notice, (II) informational,
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
(==) Log file: "/var/log/Xorg.0.log", Time: Sat Nov 1 23:07:21 2008
(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf"
(==) No Layout section. Using the first Screen section.
(**) |-->Screen "Default Screen" (0)
(**) | |-->Monitor "Configured Monitor"
(**) | |-->Device "Configured Video Device"
(==) Automatically adding devices
(==) Automatically enabling devices
(==) No FontPath specified. Using compiled-in default.
(WW) The directory "/usr/share/fonts/X11/cyrillic" does not exist.
Entry deleted from font path.
(==) FontPath set to:
/usr/share/fonts/X11/misc,
/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled,
/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled,
/usr/share/fonts/X11/Type1,
/usr/share/fonts/X11/100dpi,
/usr/share/fonts/X11/75dpi,
/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType
(==) ModulePath set to "/usr/lib/xorg/modules"
(II) Cannot locate a core pointer device.
(II) Cannot locate a core keyboard device.
(II) The server relies on HAL to provide the list of input devices.
If no devices become available, reconfigure HAL or disable AllowEmptyInput.
(II) Open ACPI successful (/var/run/acpid.socket)
(II) Loader magic: 0x81d9a40
(II) Module ABI versions:
X.Org ANSI C Emulation: 0.4
X.Org Video Driver: 4.1
X.Org XInput driver : 2.1
X.Org Server Extension : 1.1
X.Org Font Renderer : 0.6
(II) Loader running on linux
(++) using VT number 7
(--) PCI:*(0@1:0:0) nVidia Corporation GeForce 8600 GT rev 161, Mem @ 0xf6000000/0, 0xe0000000/0, 0xf4000000/0, I/O @ 0x0000a000/0, BIOS @ 0x????????/131072
(II) System resource ranges:
[0] -1 0 0xffffffff - 0xffffffff (0x1) MX[B]
[1] -1 0 0x000f0000 - 0x000fffff (0x10000) MX[B]
[2] -1 0 0x000c0000 - 0x000effff (0x30000) MX[B]
[3] -1 0 0x00000000 - 0x0009ffff (0xa0000) MX[B]
[4] -1 0 0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
[5] -1 0 0x00000000 - 0x00000000 (0x1) IX[B]
(II) LoadModule: "extmod"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//libextmod.so
(II) Module extmod: vendor="X.Org Foundation"
compiled for 1.5.2, module version = 1.0.0
Module class: X.Org Server Extension
ABI class: X.Org Server Extension, version 1.1
(II) Loading extension SHAPE
(II) Loading extension MIT-SUNDRY-NONSTANDARD
(II) Loading extension BIG-REQUESTS
(II) Loading extension SYNC
(II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(II) Loading extension XC-MISC
(II) Loading extension XFree86-VidModeExtension
(II) Loading extension XFree86-Misc
(II) Loading extension XFree86-DGA
(II) Loading extension DPMS
(II) Loading extension TOG-CUP
(II) Loading extension Extended-Visual-Information
(II) Loading extension XVideo
(II) Loading extension XVideo-MotionCompensation
(II) Loading extension X-Resource
(II) LoadModule: "dbe"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//libdbe.so
(II) Module dbe: vendor="X.Org Foundation"
(II) Loading extension DOUBLE-BUFFER
(II) LoadModule: "glx"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so
(II) Module glx: vendor="X.Org Foundation"
(==) AIGLX enabled
(==) Exporting typical set of GLX visuals
(II) Loading extension GLX
(II) LoadModule: "freetype"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules//fonts/libfreetype.so
(II) Module freetype: vendor="X.Org Foundation & the After X-TT Project"
compiled for 1.5.2, module version = 2.1.0
Module class: X.Org Font Renderer
ABI class: X.Org Font Renderer, version 0.6
(II) Loading font FreeType
(II) LoadModule: "record"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//librecord.so
(II) Module record: vendor="X.Org Foundation"
compiled for 1.5.2, module version = 1.13.0
(II) Loading extension RECORD
(II) LoadModule: "dri"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//libdri.so
(II) Module dri: vendor="X.Org Foundation"
(II) Loading extension XFree86-DRI
(II) Scanning /usr/share/xserver-xorg/pci directory for additional PCI ID's supported by the drivers
(II) Matched nv from file name nv.ids
(==) Matched nv for the autoconfigured driver
(==) Assigned the driver to the xf86ConfigLayout
(II) LoadModule: "nv"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers//nv_drv.so
(II) Module nv: vendor="X.Org Foundation"
compiled for 1.5.0, module version = 2.1.10
Module class: X.Org Video Driver
ABI class: X.Org Video Driver, version 4.1
(II) NV: driver for NVIDIA chipsets: RIVA 128, RIVA TNT, RIVA TNT2,
Unknown TNT2, Vanta, RIVA TNT2 Ultra, RIVA TNT2 Model 64,
Aladdin TNT2, GeForce 256, GeForce DDR, Quadro, GeForce2 MX/MX 400,
GeForce2 MX 100/200, GeForce2 Go, Quadro2 MXR/EX/Go,
GeForce2 Integrated GPU, GeForce2 GTS, GeForce2 Ti, GeForce2 Ultra,
Quadro2 Pro, GeForce4 MX 460, GeForce4 MX 440, GeForce4 MX 420,
GeForce4 MX 440-SE, GeForce4 440 Go, GeForce4 420 Go,
GeForce4 420 Go 32M, GeForce4 460 Go, Quadro4 550 XGL,
GeForce4 440 Go 64M, Quadro NVS, Quadro4 500 GoGL,
GeForce4 410 Go 16M, GeForce4 MX 440 with AGP8X,
GeForce4 MX 440SE with AGP8X, GeForce4 MX 420 with AGP8X,
GeForce4 MX 4000, GeForce4 448 Go, GeForce4 488 Go, Quadro4 580 XGL,
Quadro4 NVS 280 SD, Quadro4 380 XGL, Quadro NVS 50 PCI,
GeForce4 448 Go, GeForce4 MX Integrated GPU, GeForce3,
GeForce3 Ti 200, GeForce3 Ti 500, Quadro DCC, GeForce4 Ti 4600,
GeForce4 Ti 4400, GeForce4 Ti 4200, Quadro4 900 XGL, Quadro4 750 XGL,
Quadro4 700 XGL, GeForce4 Ti 4800, GeForce4 Ti 4200 with AGP8X,
GeForce4 Ti 4800 SE, GeForce4 4200 Go, Quadro4 700 GoGL,
Quadro4 980 XGL, Quadro4 780 XGL, GeForce FX 5800 Ultra,
GeForce FX 5800, Quadro FX 2000, Quadro FX 1000,
GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5600, GeForce FX 5600XT,
GeForce FX Go5600, GeForce FX Go5650, Quadro FX Go700,
GeForce FX 5200, GeForce FX 5200 Ultra, GeForce FX 5200,
GeForce FX 5200LE, GeForce FX Go5200, GeForce FX Go5250,
GeForce FX 5500, GeForce FX 5100, GeForce FX Go5200 32M/64M,
Quadro NVS 55/280 PCI, Quadro FX 500/600 PCI,
GeForce FX Go53xx Series, GeForce FX Go5100, GeForce FX 5900 Ultra,
GeForce FX 5900, GeForce FX 5900XT, GeForce FX 5950 Ultra,
GeForce FX 5900ZT, Quadro FX 3000, Quadro FX 700,
GeForce FX 5700 Ultra, GeForce FX 5700, GeForce FX 5700LE,
GeForce FX 5700VE, GeForce FX Go5700, GeForce FX Go5700,
Quadro FX Go1000, Quadro FX 1100, GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800,
GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XE, GeForce 6800 XT, GeForce 6800 GT,
GeForce 6800 GT, GeForce 6800 GS, GeForce 6800 XT, Quadro FX 4000,
GeForce 6800 GS, GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XT,
GeForce Go 6800, GeForce Go 6800 Ultra, Quadro FX Go1400,
Quadro FX 3450/4000 SDI, Quadro FX 1400, GeForce 6600 GT,
GeForce 6600, GeForce 6600 LE, GeForce 6600 VE, GeForce Go 6600,
GeForce 6610 XL, GeForce Go 6600 TE/6200 TE, GeForce 6700 XL,
GeForce Go 6600, GeForce Go 6600 GT, Quadro FX 550, Quadro FX 550,
Quadro FX 540, GeForce 6200, GeForce 6500,
GeForce 6200 TurboCache(TM), GeForce 6200SE TurboCache(TM),
GeForce 6200 LE, GeForce Go 6200, Quadro NVS 285, GeForce Go 6400,
GeForce Go 6200, GeForce Go 6400, GeForce 6250, GeForce 6800,
GeForce 6800 LE, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 XT, GeForce 6200,
GeForce 6200 A-LE, GeForce 7800 GTX, GeForce 7800 GTX,
GeForce 7800 GT, GeForce 7800 GS, GeForce 7800 SLI, GeForce Go 7800,
GeForce Go 7800 GTX, Quadro FX 4500, GeForce 7300 LE,
GeForce 7300 SE, GeForce Go 7200, GeForce Go 7300, GeForce Go 7400,
GeForce Go 7400 GS, Quadro NVS 110M, Quadro NVS 120M, Quadro FX 350M,
GeForce 7500 LE, Quadro FX 350, GeForce 7300 GS, GeForce 7600 GT,
GeForce 7600 GS, GeForce 7300 GT, GeForce 7600 LE, GeForce 7300 GT,
GeForce Go 7700, GeForce Go 7600, GeForce Go 7600 GT,
Quadro NVS 300M, GeForce Go 7900 SE, Quadro FX 550M, Quadro FX 560,
GeForce 7900 GTX, GeForce 7900 GT, GeForce 7900 GS,
GeForce Go 7900 GS, GeForce Go 7900 GTX, Quadro FX 2500M,
Quadro FX 1500M, Quadro FX 5500, Quadro FX 3500, Quadro FX 1500,
Quadro FX 4500 X2, GeForce 6150, GeForce 6150 LE, GeForce 6100,
GeForce Go 6150, GeForce Go 6100, GeForce 8800 GTX, GeForce 8800 GTS,
GeForce 8800 Ultra, Quadro FX 5600, Quadro FX 4600, GeForce 8600 GTS,
GeForce 8600 GT, GeForce 8600 GT, GeForce 8400 GS, GeForce 9500M GS,
GeForce 8600M GT, GeForce 9650M GS, GeForce 8700M GT, Quadro FX 370,
Quadro NVS 320M, Quadro FX 570M, Quadro FX 1600M, Quadro FX 570,
Quadro FX 1700, GeForce 8400 SE, GeForce 8500 GT, GeForce 8400 GS,
GeForce 8300 GS, GeForce 8400 GS, GeForce 8600M GS, GeForce 8400M GT,
GeForce 8400M GS, GeForce 8400M G, Quadro NVS 140M, Quadro NVS 130M,
Quadro NVS 135M, Quadro FX 360M, GeForce 9300M G, Quadro NVS 290,
GeForce GTX 280, GeForce GTX 260, GeForce 8800 GTS 512,
GeForce 8800 GT, GeForce 9800 GX2, GeForce 8800 GS,
GeForce 8800M GTS, GeForce 8800M GTX, GeForce 8800 GS,
GeForce 9600 GSO, GeForce 8800 GT, GeForce 9800 GTX, Quadro FX 3700,
Quadro FX 3600M, GeForce 9600 GT, GeForce 9600M GT, GeForce 9600M GS,
GeForce 9600M GT, GeForce 9500M G, GeForce 8400 GS, GeForce 9300M GS,
GeForce 9200M GS, GeForce 9300M GS
(II) Primary Device is: PCI 01@00:00:0
(--) NV: Found NVIDIA GeForce 8600 GT at 01@00:00:0
(II) resource ranges after probing:
[0] -1 0 0xffffffff - 0xffffffff (0x1) MX[B]
[1] -1 0 0x000f0000 - 0x000fffff (0x10000) MX[B]
[2] -1 0 0x000c0000 - 0x000effff (0x30000) MX[B]
[3] -1 0 0x00000000 - 0x0009ffff (0xa0000) MX[B]
[4] -1 0 0x0000ffff - 0x0000ffff (0x1) IX[B]
[5] -1 0 0x00000000 - 0x00000000 (0x1) IX[B]
(II) Loading sub module "int10"
(II) LoadModule: "int10"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules//libint10.so
(II) Module int10: vendor="X.Org Foundation"
ABI class: X.Org Video Driver, version 4.1
(II) NV(0): Initializing int10
(II) NV(0): Primary V_BIOS segment is: 0xc000
(--) NV(0): Console is VGA mode 0x3
(II) NV(0): Creating default Display subsection in Screen section
"Default Screen" for depth/fbbpp 24/32
(==) NV(0): Depth 24, (==) framebuffer bpp 32
(==) NV(0): RGB weight 888
(==) NV(0): Default visual is TrueColor
(==) NV(0): Using hardware cursor
(==) NV(0): Using gamma correction (1.0, 1.0, 1.0)
(II) NV(0): MMIO registers mapped at 0xb69fa000
(--) NV(0): Total video RAM: 256.0 MB
(--) NV(0): BAR1 size: 256.0 MB
(--) NV(0): Mapped memory: 255.0 MB
(II) NV(0): Linear framebuffer mapped at 0xa6afa000
(II) Loading sub module "i2c"
(II) LoadModule: "i2c"
(II) Module "i2c" already built-in
(II) Loading sub module "ddc"
(II) LoadModule: "ddc"
(II) Module "ddc" already built-in
(--) NV(0): Connector map:
(--) NV(0): Bus 0 -> DAC1
(--) NV(0): Bus 0 -> SOR0
(--) NV(0): Bus 1 -> DAC2
(--) NV(0): Bus 1 -> SOR1
(--) NV(0): Load detection: 340
(II) NV(0): I2C bus "I2C0" initialized.
(II) NV(0): Output VGA1 using monitor section Configured Monitor
(II) NV(0): Output DVI0 has no monitor section
(II) NV(0): I2C bus "I2C1" initialized.
(II) NV(0): Output VGA2 has no monitor section
(II) NV(0): Output DVI1 has no monitor section
(II) NV(0): Probing for EDID on I2C bus 0...
(II) NV(0): I2C device "I2C0:ddc2" registered at address 0xA0.
(II) NV(0): I2C device "I2C0:ddc2" removed.
(II) NV(0): ... none found
(--) NV(0): Trying load detection on VGA1 ... nothing.
(II) NV(0): Probing for EDID on I2C bus 1...
(II) NV(0): I2C device "I2C1:ddc2" registered at address 0xA0.
(II) NV(0): I2C device "I2C1:ddc2" removed.
(II) NV(0): ... none found
(--) NV(0): Trying load detection on VGA2 ... nothing.
(II) NV(0): Output VGA1 disconnected
(II) NV(0): Output DVI0 disconnected
(II) NV(0): Output VGA2 disconnected
(II) NV(0): Output DVI1 disconnected
(WW) NV(0): No outputs definitely connected, trying again...
(II) NV(0): Output VGA1 disconnected
(II) NV(0): Output DVI0 disconnected
(II) NV(0): Output VGA2 disconnected
(II) NV(0): Output DVI1 disconnected
(WW) NV(0): Unable to find initial modes
(EE) NV(0): No valid initial configuration found
(II) UnloadModule: "nv"
(II) UnloadModule: "int10"
(II) Unloading /usr/lib/xorg/modules//libint10.so
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.
Fatal server error:
no screens found
...slutligen ser xorg.conf ut så här i mappen med loggfilerna i
Loggfilerna och xorg.conf-filen skapas efter att jag har valt arkivera loggfiler när Ubuntu felsöker och sedan tvingar mig att starta i low graphic mode. Det är alltså innan jag ens fått komma in i Ubuntu. Jag ska tillägga att jag precis gjort en nyinstallation av Ubuntu 8.10 och ännu inte iinstallerat proprietära drivrutiner, vilka dock inte gör det möjligt att ändra inställningar för upplösning. Inte i nvidia-settings och inte i Skärmupplösning. Jag har även testat envy, vilket inte heller ger drivrutiner som löser problemet.
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg