Dela ut wlan från ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Henkeberg
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Dela ut wlan från ubuntu

Inlägg av Henkeberg »

Har precis kört igång en burk med ubuntu 8.10 på,och det jag vill ha den till är brandvägg och dela ut mitt wlan så jag kan slänga min dlinkrouter.

Tanken är att ubuntun ska sitt närmast mot mitt internet och använda eth0 till det.
eth1 skulle jag vilja ha till trådat internnätverk 192.168 . . och det har jag nog grepp på.
men jag har nu även satt i ett dlink 547 trådlöst kort som jag vill ska dela ut till mina 2 laptops. vet dock inte hur jag går tillväga för att få igång den,känns som det borde sitta som en typ av accesspunkt men kan inte lösa det. Har iallfall fått igång det trådlösa kortet så jag kan surfa på det:) dock är det ju inte det jag är ute efter.

Mkt tacksam för hjälp.. mwh Henke
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Dela ut wlan från ubuntu

Inlägg av Cadryc »

Välkommen!

Jag har kollat lite på att dela ut internet trådlöst via datorn, men jag har inte fördjupat mig i det elelr provat så mycket själv. Kanske att det här kan leda dig åt rätt hål iaf. Om man klickar (höger eller vänster, sitter inte i 8.10 nu) på nätverksikonen och väljer Skapa nytt trådlöst nätverk (eller vad det heter) så ska man vad jag förstått skapa en Acesspunkt. Sen ska man brygga internet till den. Det finns ett GUI till brandväggen, Firestarter (finns i Lägg till/ta bort) och med det programmet så kan man välja att dela ut internet.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Henkeberg

Inlägg av Henkeberg »

Cadryc skrev:Välkommen!

Jag har kollat lite på att dela ut internet trådlöst via datorn, men jag har inte fördjupat mig i det elelr provat så mycket själv. Kanske att det här kan leda dig åt rätt hål iaf. Om man klickar (höger eller vänster, sitter inte i 8.10 nu) på nätverksikonen och väljer Skapa nytt trådlöst nätverk (eller vad det heter) så ska man vad jag förstått skapa en Acesspunkt. Sen ska man brygga internet till den. Det finns ett GUI till brandväggen, Firestarter (finns i Lägg till/ta bort) och med det programmet så kan man välja att dela ut internet.
Har installerat firestarter och fått igång brandväggen och internet,dock får jag inte igång eth1 som ska ge mig det interna nätverket:(
Högerklickar jag på nätverksiconen vid klockan så har jag aktiverat trådat och trådlöst,sen går jag in på regigera anslutningar så får jag upp 5st flikar,
flik trådbundet har jag eth1 och eth2 på , flik trålöst kan jag lägga till en anslutning, dock hittar jag inget om accsesspunkt där. Resterande flikar är mobiltbredband,vpn och dsl i nämnd ordning. Börjar bli smått frusterande detta:)
Har installerat vnc om någon känner för att hjälpa till lite:):) Mwh Henke

*Edit* Tack för välkomnandet:) missa det först:)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Cadryc skrev:på nätverksikonen och väljer Skapa nytt trådlöst nätverk (eller vad det heter) så ska man vad jag förstått skapa en Acesspunkt.
Nej, man skapar ett ad-hoc-"nätverk", se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_a ... oc_Network
Henkeberg skrev:
Har installerat firestarter och fått igång brandväggen och internet,dock får jag inte igång eth1 som ska ge mig det interna nätverket:(
Högerklickar jag på nätverksiconen vid klockan så har jag aktiverat trådat och trådlöst,sen går jag in på regigera anslutningar
Cadryc vill att du ska vänsterklicka på ikonen och sedan välja Skapa nytt trådlöst nätverk istället för högerklicka och sedan redigera. :D
Henkeberg skrev:men jag har nu även satt i ett dlink 547 trådlöst kort som jag vill ska dela ut till mina 2 laptops. vet dock inte hur jag går tillväga för att få igång den,känns som det borde sitta som en typ av accesspunkt men kan inte lösa det.
Det är fortfarande en aning krångligt. Jag tror att alla dlink 547 använder atheroschipset (det är en av sakerna som gör det lite krångligt med trådlösa nätverkskort, tillverkarna stoppar in olika chipset i olika "revisioner" vilket gör det krångligt att ta reda på vilken "drivis" man egentligen använder). Om den använder atheros-chipset så använder den madwifi som drivis och du har förhoppningsvis ganska tur. De har nämligen guider för hur du aktiverar ditt kort som ap på deras sida.

För att kolla först, om du i terminal kör lspci | grep Ethernet vad spottar den ur sig då? (Den ska förhoppningvis säga något med "0x168c " i sig, det betyder tydligen atheros :D )

Om det stämmer kan du titta in på: http://madwifi.org/wiki/UserDocs/AccessPointInterface
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Henkeberg

Inlägg av Henkeberg »

Tack för att ni hjälper till:) jag har kommit så lång som detta

wlan0 IEEE 802.11bgn ESSID:""
Mode:Ad-Hoc Frequency:2.412 GHz Cell: Not-Associated
Tx-Power=27 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2352 B
Power Management:off
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

och kortet är 00:11.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR5008 Wireless Network Adapter (rev 01)

Tycker att Madwifi hemsida är lite lurig att komma in på?

Doch vet jag inte om jag har till det med madwifi eller om jag ens har klarat att installera det,finns ju ett par olika sätt verkar det som
Mwh Henke
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Henkeberg skrev:wlan0 IEEE 802.11bgn ESSID:""
Mode:Ad-Hoc Frequency:2.412 GHz Cell: Not-Associated
[...]
och kortet är 00:11.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR5008 Wireless Network Adapter (rev 01)

Doch vet jag inte om jag har till det med madwifi eller om jag ens har klarat att installera det,finns ju ett par olika sätt verkar det som
Du har ett ad-hocnätverk, utan Essid (det är det som är namnet på "nätverket"). och jag måste be om ursäkt, lspci spottar bara ur sig "koden" "0x168c" om man kör med växlarna -nn (dvs lspci --n | grep Ethernet). Du använder dessutom madwifi. Atheros chipseten ska använda madwifi direkt i ubuntu.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"