Segt system efter uppgradering från 8.04 till 8.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Segt system efter uppgradering från 8.04 till 8.10

Inlägg av Erikw »

Igår uppgraderade jag min installation av Ubuntu Server 8.04 till 8.10 med sudo do-release-upgrade -d. Genast efter installationerna och den första omstarten märkte jag att hela systemet verkar mycket segare. Till att börja med hade jag (eller datorn mer korrekt) en starttid på 50-55 sekunder men nu ligger det på hela 1 minut och 15 sekunder. Det som stör mig mest är dock att Apache har blivit mycket långsammare och det tar flera sekunder innan den börjar skicka datan som efterfrågades. Kanske det inte är just Apache2 som orsakar det men webapplikationer som wTorrent och Jinzora2 är mycket mycket segare nu än innan. Igår var också Bash väldigt segt och det tog flera sekunder för att exekvera sudo men idag verkar det dock fungera fint.

Någon som också har de här seghets-problemen efter uppgraderingen? Om någon vet vad det kan bero på eller hur man kan lösa det skriv gärna ;-)
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Användarvisningsbild
rille
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Segt system efter uppgradering från 8.04 till 8.10

Inlägg av rille »

Kan bara bekräfta ovanstående. Jag hade också 8.04 och uppgraderade till 8.10 med mystiska
1,5 minuters pauser under uppstart som följd.

Efter en rad andra märkliga fenomen så beslutade jag mig för att totalt installera om burken från
scratch med 8.10 istället... Oj vilken skillnad! Startar genast upp (under minuten) och allt känns
så där snabbt och trevligt igen.

Det verkar som Ubuntu-världen är lik Windows världen i det avseendet.
En fräsch installation av en ny version är alltid bättre än ett försök till uppgradering.
freddan_6
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Segt system efter uppgradering från 8.04 till 8.10

Inlägg av freddan_6 »

Efter uppgradering av 8.04 Server 64 bitars AMD version till 8.10,
gconfd-2 mycket cpukraft i min dator; mellan 20-30% hela tiden. CPU går aldrig ner i viloläge, alltid full MHz i /proc/cpuinfo
kan det vara gconfd-2 som strular för dig också?
alltid översts i "top" om man kör "top" i en terminal
m.v.h, //Fredrik
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"