Sedan är det bara tuta och köra!update-manager -d
Sedan är det bara tuta och köra!update-manager -d
Vad har du för grafikkort?ZX Spectrum skrev:Jag vågar inte uppgradera till 8.10 förrän nvidia kommer ut med fungerande drivare till mitt gamla grafikkort.
Du kan rensa bland gamla DEB-filer som sparas när du installerar paket via paktehanteraren:peswe skrev:Stötte på patrull... (Typ tvärstopp)
Systempartitionen på min gamla laptop är 7,45 GB (1,32 GB ledigt)
Jag har /home på en separat partition som är 22,33 GB.
När jag kör uppgraderingen får jag följande meddelande:
>>>>>Inte tillräckligt med ledigt diskutrymme
Uppgraderingen avbryts nu. Uppgraderingen behöver totalt 1161M ledigt utrymme på disken "/". Frigör minst 153M ytterligare diskutrymme på "/". Töm din papperskorg och ta bort temporära paket från tidigare installationer genom att använda "sudo apt-get clean".<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag har kört sudo apt-get clean, men det räcker inte.
finns det något enkelt sätt att manuellt rensa bort det som fattas c:a 153 Mb, inte mycket alltså.
Räcker det att avinstallera några program? Kan man få en lista på hur stora varje programinstallation är?
Jag testade också (utan framgång) att köra gparted livecd.
Jag lyckades krympa /homepartitionen (-2 GB) men jag klarade inte av att lägga till det frigjorda utrymmet till systempartitionen.
Skulle behöva någon liten hint om vad göra härnäst.
/Peter
Kod: Markera allt
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb
apt-get clean
Jag också!!!Hund skrev: Men jag är väldigt nyfiken på hur man lyckas fylla en systempartition på 7.45GB om du inte har spel?
Jag har också noterat att det finns flera kärnor i uppstarten.Ticko skrev:M
Det är mycket som ligger kvar och skräpar som tex gamla kärnor mm som jag tog bort genom att söka i synaptic på (linux-image 2.6) tror jag.. Och tog då bort lite gamla kärnon.
Men det borde rensas själv tycker man.. Tips innan man uppgraderar?