Ena partitionen går inte att mounta?

korre
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ena partitionen går inte att mounta?

Inlägg av korre »

Halloj. Jag har kört lite linux för ett par år sedan men igår kväll var suget tillbaka och vista åkte ut.
Jag installerade ubuntu via ett usbminne om de spelar någon roll och jag har 1 (en) hårddisk i datorn som är uppdelad på detta vis:

1.15mb, nå skit från dell..
2.40gb. körde windows på innan, linux ext3 nu
3.200gb. Mitt lager, satt den som växlingsfil för man var tvungen att ha nån som de. NTFS

nu är mitt problem följande.
Jag har många mycket viktiga filer på partition nummer 3 och jag valde att inte formatera den vid installationen.
Men nu när jag skulle mounta den så får jag fram något i stil med att de inte är en riktigt NTFS partition.
Så här ser de ut med fdisk:

Kod: Markera allt

Disk /dev/sda: 250,0 GB, 250059350016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x30000000

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1               1          15      120456   de  Dell-verktyg
/dev/sda2   *          16        5115    40960000   83  Linux
/dev/sda3            5115       30402   203116544   82  Linux växling / Solaris
Hur fan gör jag för att komma åt den stora disken (3) och inte har allt försvunnit hoppas jag?!
jag trodde bara att den skulle lägga någon typ av växlingsfil på den men att jag fortf skulle komma åt den?

Snälla hjälp ???

MVH
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Ena partitionen går inte att mounta?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

korre skrev:1.15mb, nå skit från dell..
2.40gb. körde windows på innan, linux ext3 nu
3.200gb. Mitt lager, satt den som växlingsfil för man var tvungen att ha nån som de. NTFS
Växlingsfilen är inte av typen ntfs, den är av ett eget speciellt filsystem. När du skapade en ny partition av den typen tog du bort den gamla ntfs-partitionen. Osäkert om du kan få tillbaka informationen från den nu.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
korre

Inlägg av korre »

fanfanfan.
Jag fick ju kryssa i att jag ville formatera den disken jag har systemet på (40gb)
men den andra kryssade jag aldrig i att den skulle formateras.

Men hur mountar jag parttionen då så jag iaf kan kolla vad som finns på den?
eller jag har iof provat att mounta den men då stog de att den var mountad redan.
Hur kan jag se vad som är på iaf?

MVH
korre

Inlägg av korre »

eh. nu gjorde jag om den till ett riktigt ext3 så nu kan jag använda den iaf och gjorde en ny swap på 2gb..
Nu blir man väll halshuggen när tjejen kommer :-\
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Man brukar inte formatera swap-partitionen, den fungerar som extra ram, så det som systemet inte har koll på låtsas den inte om. När du valde att använda 200-gigabyte-partitionen så blev den dvs som extra ram för datorn. Man ska aldrig ändra på partitioner som man vill ha kvar. Ledsen. (Vad jag försöker säga är att systemet har rätt, partitionen är monterad, fast inte som du tänker dig).

Vad du kan göra är att stänga av datorn, leta reda på en annan dator och försöka hitta en "harddrive recoverer" eller liknande, men "kvaliteten" på räddningen lämnar en hel del över att önska. Om du inte hade defraggat partitionen precis innan, så har du flera veckors arbete framför dig, och du kommer bara rädda delar av din samling filer.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"