Hej, försöker installera emacs med:
sudo apt-get install emacs
Men det är något som går snett och jag får dessa felmeddelanden:
Tar bort nvidia-glx-new ...
dpkg-divert: fel vid kontroll av "/usr/lib32/libGL.so.1": Filen eller katalogen finns inte
dpkg: fel vid hantering av nvidia-glx-new (--remove):
underprocess post-removal script gav felkod 2
Fel uppstod vid hantering:
nvidia-glx-new
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Tacksam för all hjälp jag kan få.
[SOLVED] Emacs: problem vid installation
[SOLVED] Emacs: problem vid installation
Senast redigerad av 1 Loveman, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Emacs: problem vid installation
Hejsan, välkommen till Ubuntu-se 
Felet har förmodligen inget att göra med Emacs, men paketdatabasen verkar korrupt av någon anledning. Prova att köra sudo apt-get install -f för att fixa det.

Felet har förmodligen inget att göra med Emacs, men paketdatabasen verkar korrupt av någon anledning. Prova att köra sudo apt-get install -f för att fixa det.
Tack för välkomnandet!
Provade med:
sudo apt-get install -f
Men jag fick samma fel då som tidigare.
Alltså har det har inte med emacs att göra utan något annat, tycker mig se något med nvidia i felmeddelandet, ska jag prova att installera om drivrutiner eller något sådant?
Provade med:
sudo apt-get install -f
Men jag fick samma fel då som tidigare.
Alltså har det har inte med emacs att göra utan något annat, tycker mig se något med nvidia i felmeddelandet, ska jag prova att installera om drivrutiner eller något sådant?
-
Det verkar som om en uppdatering av nvidia-glx-new vill städa upp lite efter sig och någonting har gått fel. I den här tråden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=825029 löste de sig genom att skapa det som nvidia-glx-new letade efter men inte kunde hitta.
Du kan ju börja med att se efter om det finns något dir /usr/lib32. Om inte så skapa ett dir och fil:
Sen skall kanske apt-get kunna göra färdigt det den höll på med.
Du kan ju börja med att se efter om det finns något dir /usr/lib32. Om inte så skapa ett dir och fil:
Kod: Markera allt
sudo mkdir /usr/lib32
sudo touch /usr/lib32/libGL.so.1
Kod: Markera allt
sudo apt-get install -f
Tack!
Det löste sig för mig också, den där nvidia grejen gjorde att jag inte kunde installera något nytt.
Hur markerar man en tråd som "solved"?
Det löste sig för mig också, den där nvidia grejen gjorde att jag inte kunde installera något nytt.
Hur markerar man en tråd som "solved"?