utdelning av filer mellan 2 ubuntu datorer
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
utdelning av filer mellan 2 ubuntu datorer
Hej jag 2 st datorer som jag vill föra över filer till via en router men får inte utdelningen att fungera
dator 1 ubuntu 8:04 dator
dator 2 ubuntu 8:04 dator
när jag väljer dela ut via högerklick får jag detta..
"net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Åtkomst nekas
You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.
Läst lite om samba och denna tråd http://lathund.wordpress.com/2008/08/24 ... med-samba/ men fattar inte ordentligt hur man gör..
dator 1 ubuntu 8:04 dator
dator 2 ubuntu 8:04 dator
när jag väljer dela ut via högerklick får jag detta..
"net usershare" returnerade fel 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Åtkomst nekas
You do not have permission to create a usershare. Ask your administrator to grant you permissions to create a share.
Läst lite om samba och denna tråd http://lathund.wordpress.com/2008/08/24 ... med-samba/ men fattar inte ordentligt hur man gör..
- ebbot
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: utdelning av filer mellan 2 ubuntu datorer
Samba har noll att göra med det du försöker göra. Samba är emulering av Microsofts fildelning.
Det finns massor av sätt att föra över filer mellan två datorer som använder GNU/Linux. Jag föredrar SSH. Andra NFS eller FTP. NFS är mer statisk delning, dvs. du kan göra så att du alltid delar med dig en eller flera filer/kataloger. Förr SSH och FTP så loggar du in och för över filer vid behov.
SSH howto
FTP howto
NFS howto
Det finns massor av sätt att föra över filer mellan två datorer som använder GNU/Linux. Jag föredrar SSH. Andra NFS eller FTP. NFS är mer statisk delning, dvs. du kan göra så att du alltid delar med dig en eller flera filer/kataloger. Förr SSH och FTP så loggar du in och för över filer vid behov.
SSH howto
FTP howto
NFS howto
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Underskattad hjälp precis som denna och denna
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kolla om du är med i "sambashare" gruppen, först och främst.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
-
- Kontakt:
Hur gör jag det ?palle-kuling skrev:Kolla om du är med i "sambashare" gruppen, först och främst.
-
"System>Administration>"users and groups" > "properties" > "user privilegies" - "share file with the local network".
eller i en terminal "groups" för att lista grupper du är med i, "sudo usermod -aG sambashare <dittnamn>" för att gå med i "sambashare".
Du borde vara med redan dock.
eller i en terminal "groups" för att lista grupper du är med i, "sudo usermod -aG sambashare <dittnamn>" för att gå med i "sambashare".
Du borde vara med redan dock.
-
- Kontakt:
Hej jag får inte till det en då jag är med i sambashare och allt ser bra ut men när jag delar en mapp tex drivers så får jag en hand på den men jag hittar inte den på min andra dator hur än jag söker. vad gör jag för fel? eller kan det vara så att jag har döpt min nya dator som exakt min gamla men användarnamn och allt.. dvs allt är lika på namn och lösenord nätverk och sånt.
-
nja, så länge du inte har samma namn på två datorer *nu* på samma nätverk ska det inte vara några problem. Det kan ju strula lite med namn och så på nätverk. Använd inga gamla bokmärken för att nå en annan dator.
Först, kolla om du når den andra datorn via ping
Kolla om du når den via ip i nautilus, slå in det här i adressfältet
ser du ingenting ändå, kolla att utdelingarna funkar i nautilus på den dator dom *är* på.
Finns det några flera datorer på nätverket?
Se till att utdelningarna har "guest access", om du inte vill trixa lite med samba användare och sånt.
Först, kolla om du når den andra datorn via ping
Kod: Markera allt
ping -c1 <ip>
Kod: Markera allt
smb://<ip>
Se till att utdelningarna har "guest access", om du inte vill trixa lite med samba användare och sånt.
-
- Kontakt:
Hej Jo jag ser min andra nya dator med ping men hur ska jag göra då för att ändra mitt nätverk för som jag skrev tidigare så heter jag nog precis lika på bägge datorernapalle-kuling skrev:nja, så länge du inte har samma namn på två datorer *nu* på samma nätverk ska det inte vara några problem. Det kan ju strula lite med namn och så på nätverk. Använd inga gamla bokmärken för att nå en annan dator.
Först, kolla om du når den andra datorn via pingKolla om du når den via ip i nautilus, slå in det här i adressfältetKod: Markera allt
ping -c1 <ip>
ser du ingenting ändå, kolla att utdelingarna funkar i nautilus på den dator dom *är* på.Kod: Markera allt
smb://<ip>

den ena heter så här
maxim@maxim-msi-desktop:~$
och den andra maxim@maxim-desktop:~$
om det är någon hjälp
jag har även en windows xp burk på nätverket som jag når med bägge ubuntu datorerna
-
Det gör inget. Du kan ha samma användarnamn på båda, så länge deras hostname inte är detsamma. (maxim-desktop, är ett hostname eller datornamn).
Förmodligen så är det windows burken som inte sköter sitt. Det är den som ska fixa det här (OM den är igång) med att du skriver in datornamn, och du kommer till rätt ip.
När linux burkarna är igång brukar de sköta sig själv, om man inte mekat sönder konfigurationsfilen för samba.
Det finns diverse tricks för att komma runt såna här beteenden däremot. Men vi börjar med vad jag förslog i min förra post först.
kan du komma åt din adra ubuntu dator med smb://<ip> i adressfältet istället för att söka efter datorer i "nätverk"?
Förmodligen så är det windows burken som inte sköter sitt. Det är den som ska fixa det här (OM den är igång) med att du skriver in datornamn, och du kommer till rätt ip.
När linux burkarna är igång brukar de sköta sig själv, om man inte mekat sönder konfigurationsfilen för samba.
Det finns diverse tricks för att komma runt såna här beteenden däremot. Men vi börjar med vad jag förslog i min förra post först.
kan du komma åt din adra ubuntu dator med smb://<ip> i adressfältet istället för att söka efter datorer i "nätverk"?