Rippa DVD med K3b?

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Rippa DVD med K3b?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Jag undrar ifall jag kan rippa dvd filmer med K3b? Jag tänkte använda filmerna på TwiX mediacenter som stöder följande format: H.264, MPEG-1, MPEG-2, (VOB, ISO, IFO), AVI, WMV9, tp, trp, ts, .mkv (matroska)

Tror ni att detta funkar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Rippa DVD med K3b?

Inlägg av Konservburk »

Jag kan inte säga något om K3b eftersom jag aldrig har använt det programmet.

Förutsatt att din mediaspelare stödjer formatet så rekommenderar jag dig att köra med H.264 + matroska eftersom det ger överlägset bäst bildkvalité per filstorlek.

Själv brukar jag använda mencoder (för att "rippa" själva dvd:n) + x264 (för att koda videon till H.264-formatet) + mkvmerge (för att lägga in audo och video i en matroska-behållare).
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Konservburk skrev:Jag kan inte säga något om K3b eftersom jag aldrig har använt det programmet.

Förutsatt att din mediaspelare stödjer formatet så rekommenderar jag dig att köra med H.264 + matroska eftersom det ger överlägset bäst bildkvalité per filstorlek.

Själv brukar jag använda mencoder (för att "rippa" själva dvd:n) + x264 (för att koda videon till H.264-formatet) + mkvmerge (för att lägga in audo och video i en matroska-behållare).
Okay, hur installerar man mencoder lättast och de andra program du rekommenderar?. (är rätt kass på det här med LinuX)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Ambassadeur5000 skrev:Okay, hur installerar man mencoder lättast och de andra program du rekommenderar?. (är rätt kass på det här med LinuX)

Kod: Markera allt

sudo apt-get install mencoder x264 mkvtoolnix
Men jag har egentligen inte rekommenderat dig att använda dessa program (som f.ö. saknar grafiska gränssnitt). Det jag rekommenderade var själva fromatet H.264 + matroska. Det finns antagligen något vackert grafiskt program som gör det hela "enkelt" (men det programmet lär isf använda sig av just x264 som en underliggande motor).

Nu har jag dålig koll på grafiska program, men jag har för mig att avidemux åtminstone kan konvertera till H.264 + matroska. Hur den klarar av att rippa sjäva dvd:n vet jag inte. Men just den biten kanske k3b kan hantera?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"