Nu är det så att jag har bestämt mig för att ta ett steg in i Linux-världen och mer specifikt Ubuntu inom en snar framtid. Dock så behöver jag lite hjälp, råd och tips när det gäller hårddiskar och hur jag ska sätta upp för att det ska funka så bra som möjligt.
Jag upptäckte precis (efter en lite längre tid... inte särskilt lyckat, jag vet) att jag uppenbarligen har två hårddiskar (det är i alla fall så det ser ut, har inte 100% koll på allt datorrelaterat ännu). Se denna skärmdump: http://img293.imageshack.us/img293/8318 ... arkyi6.png. I Windows XP visas dock inte en av dom i "Den här datorn", upptäckte den genom disk manager där det står att den är "inte allokerad". Först och främst, är det därför jag inte ser den (och ÄR det 2 diskar, se skärmdump)?

Sedan undrar jag om hur jag får reda på om det är en s.k slav eller sekundär primär hårddisk och vad är skillnaden? Jag undrar dessutom av vilken variant av de båda (slav el. sekundär primär) som det skulle passa bäst att installera ett nytt OS (i detta fall Ubuntu) på? Vad bör jag tänka på, så att säga?
Alla yttligare tips och tricks är mycket uppskattade!
Trodde att det var något mer jag hade tänkt att fråga om men kommer inte på det just nu. Återkommer om det senare i så fall.
Tror att denna delen av forumet var den mest passande, om inte så får ni gärna flytta på tråden. Tänkte först att kanske nybörjarsektionen var bättre men valde att lägga den i hårdvara då det först och främst handlar om hårddiskar. Ledsen om det var mycket Windows-relaterat, menmen.
Tack på förhand!