Krångel med USB-prylar (HUB, skrivare) -- LÖST --

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Leif Svensson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Krångel med USB-prylar (HUB, skrivare) -- LÖST --

Inlägg av Leif Svensson »

Hej!

Okunnig användare behöver hjälp!
Jag har installerat Kubuntu 8.04 åt svärmor på en äldre Compaq Deskpro PC med Pentium III Coppermine.
Problemen började när jag skulle ansluta/installera hennes Lexmark X83 allt-i-ett skrivare.
Jag hittade inga drivrutiner, och absolut inget från Lexmark! :(

Därför har jag investerat i en beg. HP Laserjet 1000 skrivare (med USB-interface).
Eftersom PC:n bara har två USB-portar och en är upptagen av musen, samt att jag vill ha en ledig för minnespinnen,
så köpte jag även en 4-portars USB-hub. Den funkar inte alls! Inte ens med bara en minnespinne i hubben.
Ska man installera några speciella drivisar för den?

Nå, jag satte skrivaren direkt i PC:n för att testa den i alla fall.
Den dök upp så fint i Systeminställningar - Skrivare, helt automatiskt.
Dock funkar det inte! Om jag försöker skriva ut en sida till den så händer inget.
Skrivarkön visar att jobbet övergår i Hold-läge efter en stund.
Även om jag manuellt aktiverar jobbet så går det tillbaka till Hold-läget efter ca 10-20 sek.
Det är precis som om skrivaren inte vore ansluten! :o

Testade även med en helt ny Canon Pixma MP140 allt-i-ett skrivare.
Den dök också upp automatiskt bland skrivarna, men jag får inte den att funka heller... :'(
Letade drivisar hos Canon och tror mig ha hittat rätt nu, åtminstone för scanner-funktionen men har inte provat dem än.
Men vad för skrivar-drivrutiner ska man använda för en MP140? Finns inte hos Canon....

Med allt ovanstående strul får jag en känsla av att det kan vara nåt problem med USB-portarna.(?)
Hur kollar jag det?

Allt det här är MYCKET pinsamt, efter allt jag skrytet inför svärmor om det fantastiska nya hon ska få uppleva....
Finns det fler som har liknande problem?
Nån som har tips? Några idéer?
HJÄÄLP!

/Newbie
Senast redigerad av 1 Leif Svensson, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Krångel med USB-prylar (HUB, skrivare)

Inlägg av morphman86 »

Jag har samma problem med min Canon Pixma IP2500! Den dyker snällt upp bland skrivarna, men det går inte att använda den. Jag har en sån där fin installations-CD, men när jag försöker installera drivisarna, får jag bara svaret att skrivarbufferten inte är aktiverad och att jag skall göra detta. Har googlat efter detta utan resultat!

Någon som har en lösning?
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Leif Svensson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Krångel med USB-prylar (HUB, skrivare)

Inlägg av Leif Svensson »

:D :D HURRA!! :D :D

Jag har fått skrivaren att funka!
Eller rättare sagt, jag har uppdaterat till 8.10 och det har gjort att skrivaren funkar!

Efter att ha surfat runt och letat info överallt (nästan...), testat olika drivrutiner utan framgång m.m. så läste jag
att det är en bugg i Linux-kärnan som finns i 8.04-versionen och som gäller just USB-prylar.
Följdaktligen uppdaterade jag från 8.04 till 8.10 så snart den fanns tillgänglig, och sen bara det funkar!
Har inte hunnit testa scanner-funktionen än, men har stora förhoppningar att det också funkar... :)

Hoppas det kan hjälpa dig också!

/Leif
Användarvisningsbild
morphman86
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Krångel med USB-prylar (HUB, skrivare) -- LÖST --

Inlägg av morphman86 »

Ok, det där hjälpte inte mig så mycket, eftersom jag hela tiden kört 8.10 :(
Stolt f.d. ordförande för f.d. Vargstam och tredje gradens Lunni'Ka
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"