Koppla in TV via VGA/DVI

Användarvisningsbild
fleek
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Koppla in TV via VGA/DVI

Inlägg av fleek »

Har försökt få till att kunna koppla in mina TV via VGA/DVI för att kunna spela upp filmer från bärbara till TV:n men utan lyckade resultat. Har inte hittat några bra guider heller för den delen, jag har ett ATI Radeon Mobility X 1400 med ett DVI uttag, skulle helst bara vilja få igång så att den klonar ( bilden/skärmen ) och visar den på TV:n. Har försökt med ATI Control Center att identifiera TV skärmen och det gör den för TV skärmen slås igång då den söker efter den men sedan stängs den bara av utan några resultat.

Finns det någon där ute som skulle kunna hjälpa mig?
Tack
Senast redigerad av 1 fleek, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Koppla in TV via VGA/DVI

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Har du HDMI uttag på TV'n? I så fall kan du testa med att köpa en DVI->HDMI adapter sen en HDMI kabel från den adaptern till TV'n. Så har jag och det funkar klockrent. Visserligen har jag et NVidia kort i min dator, hoppas det funkar även för ATI kortet.

Hittade DVI-HDMI adaptern och kabel på Kjell & Co, kabeln var rätt dyr, 498kr för 10 meter, guldkabel av nåt slag, adaptern kostade 90 spänn om jag minns rätt.

Lycka till

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
fleek

Inlägg av fleek »

TobbeT skrev:Hej,

Har du HDMI uttag på TV'n? I så fall kan du testa med att köpa en DVI->HDMI adapter sen en HDMI kabel från den adaptern till TV'n. Så har jag och det funkar klockrent. Visserligen har jag et NVidia kort i min dator, hoppas det funkar även för ATI kortet.

Hittade DVI-HDMI adaptern och kabel på Kjell & Co, kabeln var rätt dyr, 498kr för 10 meter, guldkabel av nåt slag, adaptern kostade 90 spänn om jag minns rätt.

Lycka till

//Tobbe
Jag har testat med en sån kabel, men ska Ubuntu automatiskt hitta min TV som skärm? Eller måste man confa något innan? För jag får ingen bild på TV:n den slås på då jag ska identifiera en till bildskärm men sedan slocknar den av någon anledning.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Jag behövde in i NVidia settings och aktivera min TV. Den fanns där men inte aktiverad, valde TwinView, auto & absolute. NVidia settings fick jag installerat när jag körde Envy för mitt kort. Finns i Synaptic. Sen har det bara funkar. Lite småjusteringar får man göra så att texten om man tittar på film syns i nederkant.

Lycka till

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
fleek

Inlägg av fleek »

TobbeT skrev:Jag behövde in i NVidia settings och aktivera min TV. Den fanns där men inte aktiverad, valde TwinView, auto & absolute. NVidia settings fick jag installerat när jag körde Envy för mitt kort. Finns i Synaptic. Sen har det bara funkar. Lite småjusteringar får man göra så att texten om man tittar på film syns i nederkant.

Lycka till

//Tobbe

Jag tog och installerade Envy drivarna, så nu hittar den skärmen utan problem! Tack Tobbe ;)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"