Beskriv din datorvana (och dess ev. fördel i användandet av Ubuntu)

Okänd

Inlägg av Okänd »

Från och till så får man höra (från generellt väldigt otåliga personer som tror sig att kunna göra likadant som i deras tidigare system) att Ubuntu är bara för datanördar och att man måste vara ett geni för att kunna använda det. Jag tänkte i denna tråd ta tempen på er (och på min egna) datorvana och mina tankar kring hur svårt Ubuntu egentligen är.

Vissa av oss har helt enkelt mer datorvana än andra och har det lättare att ta oss igenom problem som kan uppstå. Men är det så att man måste vara ett geni för att använda Ubuntu? Jag skulle gärna vilja smickra mig själv och säga ja där ;). Men innerst inne så tror jag att det ligger en bra bit ifrån sanningen (att man måste vara ett geni för att använda Ubuntu, inget annat :P). Så låt höra er syn på det hela :)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Jag har kört Dapper i snart två månader och är överväldigad. :)
Grundinstallationen från Live-CD:n räcker nog för de allra flesta. Då ingår nödvändiga surfverktyg officepaket mm.
"Problemen" börjar när man skall trycka in en massa underlig periferiutrustning som telefoner gps:er mm och uptäcker att tillverkaren inte stödjer Linux.
Jag får kalla mig van datoranvändare. Min första egna dator köpte jag 1982 efter att ha knackat ABC80 på skola och jobb. Min första pc tror jag jag köpte -88.
Jag har rotat ganska djupt i både DOS och Windows och det största problemet vid övergången till Linux och Ubuntu är att det är en helt annan terminologi och annan struktur än man är van vid i Windows.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ser mig också som en van datoranvändare. Problemen som Martin O beskriver stämmer bra in på mig med. Men skulle nog vilja vinkla det åt att man har/är så inkörd att använda windows att man har svårt att tänka i andra banor.

Har använt Ubuntu på en låda hemma sedan februari-06 och är riktigt nöjd, fortfarande finns win kvar på den andra. Mest för att vissa applikationer funkar smidigare under det (Ja jag vet att det är ren slöhet, men så fort ett enkelt sätt kommer att installera liknande program för Linux så löper jag hela linan ut)

Fördelarna som talar för Ubuntu är att det är ett smart system som gör det du vill, inte det den tror att du vill, problem som jag ofta haft med windows under otaliga timmar av support. Sedan är det ett komplett system redan från början ögonfröjd och användbart redan efter första inistallationen
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Vissa av oss har helt enkelt mer datorvana än andra och har det lättare att ta oss igenom problem som kan uppstå. Men är det så att man måste vara ett geni för att använda Ubuntu?[/quote]
Njau.....:P Däremot behövs det lite tid och tålamod när det strular i början......bristvara nuförtiden.

En windozeburk kan jag det mesta i...och när jag nu testade för ett par veckor sedan så bestämde jag mig
från början att terminalen skulle enbart användas när andra sätt inte finns.

Dessförinnan hade jag testat Ubuntu, Kubuntu samt Open Suse via WMware och XP......trodde då att Kubuntu skulle
bli valet men Gnome är smartare på nåt sätt kompletterat med KDEs bästa applikationer.

Majoriteten av nya användare har inget intresse av terminalen, vim, nano osv, enbart ett nödvändigt ont.....

Får man igång basfunktionerna som Ljud, Bild, montering av Windowspartitionen, fildelning, IM klient så
är de allra flesta nöjda......

Just grafikhanteringen är en rent ut sagt bedrövlig soppa... får antagligen många att direkt ge upp.

Efter det kan då användare i lugn och ro gå vidare med att ev lära sig mer om terminalens alla mysterier...:)

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så länge det finns genier runt omkring en så ;) Nä men faktiskt är väl datorer inte helt enkelt.

Jag hade ordentlig datavana när jag gav mig in på Ubuntu och därigenom Linux för mindre än ett år sedan. Med den hade jag en förståelse för hur saker hänger ihop och är uppbyggt, och utöver det var det nog mitt intresse som hjälpt mig att förstå Ubuntu alltefter jag spenderat tid så att jag nu på egen hand kan lösa många av de problem jag stöter på, som att förändra saker så som jag vill ha det och få igång de program jag väljer och kan använda de på det sätt jag vill.

Men jag tror inte min XP-vana som jag byggt upp genom år med mycket datortid mest på fritiden men också på extrajobb som systemtekniker eller vad man nu ska kalla det (hade väl egentligen inte direkt någon titel men installerade program och löste problem på anställdas datorer), gav mig så mycket i Ubuntu.

Men tillsammans med den förståelse jag haft för datorer, mitt intresse och den glädje som Ubuntu som är fritt och också enkelt att anpassa skänkt mig, har jag nu förståelse för Ubuntu! På upp mot ett år vill jag alltså påstå att det är fullt möjligt att bli riktigt duktig på Ubuntu, faktiskt vill jag säga att jag idag behärskar Ubuntu bättre än XP. Och skillnaden som gjort det möjligt tror jag är glädjen att tränga in i Ubuntu, kanske till viss del också att Linux går att tränga in i djupare än Windows.

Jag upplevde trots min förståelse för datorer en tröskel för att använda Ubuntu fullt ut som jag inte kände att jag kom över först efter några veckor och efter att ha fått hjälp med flera saker här i forumet. Jag kände att flera saker var svåra, kanske inte möjliga, att klura ut själv. När jag väl kommit över tröskeln tyckte jag Ubuntu var enkelt. Men kanske tröskeln för en helt ny användare i windows kan vara i jämnhöjd. Vem vet förresten utan att ha lärt sig att man dubbelklickar på filen install för att installera något och vad man ska välja på alla alternativ man får upp under en installation tex..

Sen har jag i Windows varit tvungen att installera en hög med drivrutiner från tillverkare, i Ubuntu har allt funkat från start på de datorer jag installerat Ubuntu på. Men kanske :/ tröskeln är aningen lägre i Windows ändå.. msn är tex aningen enklare för en färsking än Gaim (försök byta avatar i GAIM) och lite sådana småsaker.

Att i Ubuntu lägga in stöd för tex mp3 vill jag däremot inte påstå alls är svårt. Kan göras med några få musklick och letar man fram instruktioner till detta så går det enkelt (om man nu vill det, mp3 är ett ägt format).

Slutsats byggd på min erfarenhet: Det är saker man behöver lära sig när man ger sig in på ett nytt operativsystems okända marker för att kunna använda det fullt ut, och vill man därutöver få en djupare förståelse för att lösa problem på egen hand så måste man lägga ner mycket tid.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Jag får också lov att säga att jag hade en rätt ordentlig datorvana när jag gav mig in på ubuntu på min dator, tidigare hade jag bara kört olika linux distar på servrar och annat i skolan och hemma. Så det var väl egentligen inget nytt men man kan väl säga att jag körde fast rätt ordentligt när jag började använda det på min egen dator. Nu är jag inte alls sugen att sätta mig och använda en windows dator längre. Ubuntu har det jag behöver. Men jag tror faktiskt att man behöver en del datorvana för att kunna gå över helt/halvt till Ubuntu på sin dator för det är en hel del konfigurerarande och fixande innan man får till det som man vill.

Det är i alla fall vad jag tycker :)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Inlägg av Okänd »

Själv så har jag haft ett brinnande intresse för datorer sedan tidiga tonåren (LÄS: jag är 20 nu inte 50 så ingen tror det;) fast inte förrän de senaste 3-4 åren skulle jag tro så har Linux dykt upp i mitt liv. Jag har alltid haft bra datorvana och ett flertal (speciellt föräldrar och sådana som inte har tid) har (häpnat är fel ord) höjt ögonbrynen och kliat sig i skallen när jag hjälp dem med deras problem i Windows.

Allt gå från ett system till ett annat system innebär ju alltid en viss grad av omställning och här är det jag tror vi måste bli bättre. Som många påpekar på detta forum om på många andra så finns det ett visst motstånd att efterlikna Windows ifrån många av oss, jag känner mig själv tillhöra den gruppen ibland men om vi ska få in alla typer av människor (även de som har begränsat tålamod) så måste vi få nya datoranvändare (såsom anvädnare av tidigare system) att kunna sätta sig in med kort varsel hur det fungerar och snabbt kunna få systemet som man vill.

Det pratas ju en hel del om "Ubuntu Tour" och lite annat som möter användaren första gången i ett nyinstallerat system där han/hon får lära sig att hantera systemet, tråkigt nog så är detta ju inget greppbart för tillfället och vi kan ju bara hoppas att det inkluderas i Feisty Fawn när det väl kommer ut.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Allt gå från ett system till ett annat system innebär ju alltid en viss grad av omställning och här är det jag tror vi måste bli bättre. Som många påpekar på detta forum om på många andra så finns det ett visst motstånd att efterlikna Windows ifrån många av oss, jag känner mig själv tillhöra den gruppen ibland men om vi ska få in alla typer av människor (även de som har begränsat tålamod) så måste vi få nya datoranvändare (såsom anvädnare av tidigare system) att kunna sätta sig in med kort varsel hur det fungerar och snabbt kunna få systemet som man vill.[/quote]
Nu innehåller då Windows samt OSX just funktioner som användare uppskattar...(av olika skäl mestadels praktiska)
Personligen har jag inga skrupler över att installera via Automatix eller Synaptic...

Mitt ställningstagande bygger då främst på vansinnet som nu drabbar oss via Windows Vista.....helt otroligt att
en massa användare ska betala surt förvärvade pengar till Redmond och deras glupska aktieägare och då främst för "eyecandy"..

Vidare betala hårdvaruindustrin en massa pengar för att kunna köra Aerogränssnittet för Vista.

Helt sjukt.....:mad:

Så jag skulle önska en total nybörjarfokusering i en Wiki samt "klistringar i delforum" på enklast möjliga sätt för att få fler att prova samt även att stanna kvar... :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack plun, du fick mig att börja gräva upp en idée jag har burit på länge. Titta gärna in på http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?pid=20784 och säg vad du tycker :)
Användarvisningsbild
weaver73
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av weaver73 »

Jag har pysslat med datorer sedan 1995 och första datorn var en Macintosh Performa 475 på 25 MHz. Sedan blev det några macar till innan windows kom in i mitt liv runt 2002. Men för inte länge sedan upptäckte jag Ubuntu och windows åkte ut. Jag har aldrig löst några jätteproblem med datorer men ett eller annat problem har ändå gett mig en viss datorvana. Jag har svårt att tro att jag som alldeles färsk datoranvändare skulle klarat av Ubuntu, men det är ju svårt att spekulera om. För min egen del ser jag alltså min datorvana som en fördel i övergången till Ubuntu. Jag är också glad för att Google är min vän.

-W-
- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
LazyP

Inlägg av LazyP »

Jag har haft egen pc sedan 92, pc i hemmet sedan 85. Kört dos, windows och sedan ett drygt ett år Ubuntu på min egen dator. På olika jobb har jag kört windows, macos9 och sedan 2002 Linux i olika varianter (Mandrake, RedHat, CentOS). Så jag har rätt stor datorvana. Har mycket bra koll på windows men efter alla problem som alltid uppstår, virus och skit och sedan jobbat på Linux så inser man vad man har missat. Bryr mig inte så mycket om eye-candy och spel så Ubuntu är underbart för mig. Jobbar också i terminalläge ca 20% av min tid, administerar en webbserver m.m.
Användarvisningsbild
netsampler
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av netsampler »

Jag började mitt datorintresse genom att jag behövde en bättre sequencer till min MIDI-studio så det blir först en Atari STF och sen en Atari Mega STE med Cubase. Sen började PC/Windows komma och det var väl färgskärmen som lockade mest :)

Tycker om att lära mig genom att testa mig fram och jag blev nog rätt duktig på Windows. Telefonen brukade gå varm och kvällarna med kompisar som behövde hjälp med div datorstrul.

Har testat Linux under åren men det var först kring november 2005 som vi tog steget ut till Ubuntu helt. Har lärt mig mycket om Linux genom att vi har en ren serverinstallation på vår fil och webbserver. Man lär sig mycket genom att ändra i conf-filer via terminalen.

Har inte kört Windows på över 1 år nu (nja, vi kör med Windows på jobbet men håller inte lägre på med att gräva djupare i systemet) och har slutat att ge Windowssupport till kompisarna.

För det som vi använder datorerna till så uppfyller Ubuntu våra krav: webbläsning, mejl, fotoredigering, videoredigering, programmering, chatt etc. Den stora fördelen med Ubuntu är att man får ett komplett system från start, och att alla installerade program hålls uppdaterade med senaste versionerna och sen är det ju Fri mjukvara.

Eftersom jag även är intresserad av PHP & MySQL så har vi byggt upp en eget intranet. Målet är att vi ska komma åt all information oavsett vilken datorn man använder här hemma. På servern ligger alla filer, musik, bilder etc. På Intranet ligger egenutvecklade adressbok, kalender, fotoalbum, länkar, personlig TV-guide etc.
Vi är har nog ganska hög datoranvändning.

Men om Ubuntu är enbart för datanördar så tycker jag inte det. Jag hjälpte mina föräldrar att installera Ubuntu 6.06 på deras bärbara och de tycker att Ubuntu är lättare att använda än Windows (de är helt nybörjare med datorer).
netsampler
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Jag är erfaren normalanvändare. Och med det vill jag ha sagt att jag har aldrig programmerat eller förstått mig på i någon större usträckning hur en dator fungerar "under huven". Min första dator fick jag 2002 eller nåt. Och har då kört winxp mest. tills för ett halvår sedan. då jag började leka i ubuntu.

Och tja nu känner jag mig rätt hemma i Ubuntu och kan göra det mesta jag vill. Men nog var det en inlärningskurva, rätt så brant sådan.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Datafiluren

Inlägg av Datafiluren »

Jag vill bara komma med ett inlägg,trots att jag inte är någon dataexpert. Jag har använt datorer i lite drygt 10 år och jag måste säga att
gå från Windows till Ubuntu inte har vållat mig speciellt stora bekymmer. En undersökning för något år sedan i Asien(tror jag att det var),
visade att de som börjar med linux inte har det svårare att lära sig detta system än de som börjar med windows. Det beror nog helt enkelt på
att som nybörjare i linux, när man använt/eller delvis fortfarande använder windows har man fått en "förutfattad" mening hur det bör funka.
Ubuntu har helt klart hjälpt många,inkl. undertecknad, att våga ta steget att testa. För egen del kommer jag att köra båda, men kan redan nu säga att största delen kommer jag att använda linux och försöka lära mig så mycket som möjligt. Eventuellt kan man då ge tillbaka de fantastiska människor både här i forumet och annorstädes som brinner för att dela med sig av sina kunskaper så att vi kan bli ännu fler som kan utveckla och understödja den fina tanken med fri programvara.

:D
Ödmjukhet är en dygd!
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Linux 98 %

Windows 2 %

Har kört så i några månader.

Gillar datorer, programmerar och håller på med massa "geek" saker. Men har ett fungerande social liv också så jag ligger väl över medel någonstans.. :P
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Har alltid varit intresserad av datorer och eftersom windows går en säker död till mötes plus att det inte är kul sedan windows xp kom (och dos försvann ;))... så nu sitter man i linux istället... har provat många distar och fastnade inte för någon innan suse.. men efter en nyfiken blick på distrowatch och en något avskrämmande förstasida på ubuntu.org (bild på glada människor!!!) så jag jag det en chans och inte tittat tillbaka.. avgudade redan apt-systemet då jag haft debian som "huvudlös" server sedan några år tillbaks... numera kör jag ubuntu på den också :)

Det enda som egentligen håller mig från att formatera win nu är ett-klick-med-knappen-så-har-du-tv-out-igång, lite drivisar och att jag inte väljer några mer programmeringskurser som bara godtar lösningar som fungerar i winxp med m$ visual c++ 6.0 pro compiler som vi själv fått införskaffa på mer eller mindre lagliga sätt.

Det som gör ubuntu enkelt framför alla andra distar är just det du tittar på.. ett underbart community! Fastnar man googlar man eller frågar i forum... hittade ett svar på ett synnerligen udda problem i kde häromdan t.ex. hittade en enda tråd om det och det va på franska, en babel fisk senare och det löste mitt problem ^^
Stefan Liden
Kontakt:

Inlägg av Stefan Liden »

Installerade Ubuntu för ca en vecka sedan för att lära mig om Linux och använda det som utvecklingsplatform för min programmering i Ruby och Python. Har ett par maskiner med Windows och så lär det nog förbli ett bra tag i framtiden eftersom jag är fotograf och det verkar inte finnas något jämförbart med Photoshop och andra program som jag för tillfället använder (även om jag är impad av Gimp).

Jag jobbar som IT support-tekniker på ett jätteföretag som använder Windows 2000 och OS/2(!!!)... mycket roligt :-). Har med andra ord mycket vana av datorer (och dess problem). Det bästa med Linux än så länge är definitivt terminalen. Använder mig mycket av DOS-prompten i Windows men det känns riktigt fattigt nu.

Stora problemet med Linux för nybörjare är som många har sagt att det kräver mer för att få saker att fungera (manuellt installera drivrutiner o.d.) och för icke nybörjare att det saknar en hel del programmotsvarigheter i Windows och Mac (för min del Photoshop, Illustrator, RAW-konverterare och ett digital asset management-verktyg). För att nämna det självklara :-)

Ser fram emot att få hjälp här på forumet ;-P
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"