Hej alla! Jag är väldigt ny på linux och har redan stött på ett problem som jag misstänker är rätt så allvarligt.
Installerade ubuntu hardy heron 8.04 på min acer laptop efter att windows xp började krångla utan uppenbar anledning
(det gick bland annat så segt att winamp knappt gick att köra) och när jag till slut försökte omformatera
så slocknade datorn, och den fortsatte att utan förvarning stängas av vad jag än försökte mig på.
Det var då jag prövade att installera ubuntu vilket visade sig fungera fint och jag har kört det ett tag nu.
Dock har några saker fått mig att misstänka att det saknas ordentliga drivrutiner till grafikkortet då jag
inte kunnat köra vissa program och filmer och youtube går vansinnigt segt (ibland blir det bara grått).
Jag kikade lite trådar och bestämde mig för att installera envy. MEN, efter reboot var skärmen vit, så jag
drog en chansning och försökte köra en backup på filen xorg.conf (som jag fått för mig ska återställa
grafikinställningarna) i textläget i början. Jag vet inte om det var en lösning, så långt kom jag
aldrig innan datorn helt plötsligt slocknade och nu händer det varje gång. Jag har till och med försökt köra
ubuntu från skivan i felsäkert grafikläge eller vad det hette, men samma sak hände där.
Som ni hör så är jag en total gröngöling som känner att jag kanske tagit mig vatten över huvudet och
borde ha läst på lite mer innan jag gav mig på detta, men är det någon som känner igen fenomenet
och har några tips så skulle jag bli heemskt glad!
Lite hårdvaruinfo:
Grafikkort: ATI Radeon Xpress 1100
Processor: AMD Turion 64 mobile technology
Datormodell: Acer Aspire 5101AWLMi
Vit skärm efter installation av envy, datorn dör vid omstart
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Vit skärm efter installation av envy, datorn dör vid omstart
Verkar rätt allvarligt! Men man kan börja med att utesluta hårdvarufel;
Är datorn helt död? Alltså stänger den av sig själv?
Eller försvinner bara skärmbilden men datorn går fortfarande?
Det förstnämnda kan innebära att t ex nätagget är kass - testa med ett annat nätagg (låna av en kompis)
Det andra kan innebära tt t ex grafikkortet börjar bli kass, men det kan också vara moderkortet m m.
Du får köra uteslutningsmetoden.
Jag tar upp detta eftersom du förut hade dessa problem även med XP.
Kanske jag missuppfattat dig men kanske det behövs mer symptombeskrivningar?
Är datorn helt död? Alltså stänger den av sig själv?
Eller försvinner bara skärmbilden men datorn går fortfarande?
Det förstnämnda kan innebära att t ex nätagget är kass - testa med ett annat nätagg (låna av en kompis)
Det andra kan innebära tt t ex grafikkortet börjar bli kass, men det kan också vara moderkortet m m.
Du får köra uteslutningsmetoden.
Jag tar upp detta eftersom du förut hade dessa problem även med XP.
Kanske jag missuppfattat dig men kanske det behövs mer symptombeskrivningar?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Yepp, den stängs av helt och hållet.
Skärmbilden försvann bara när jag kom in i skrivbordsmiljö efter att ha installerat envy,
men det verkar ju vara ett inte alltför ovanligt problem vilket förmodar jag bara betyder
att jag ska pröva annan drivrutin?
Försökte nu att nå terminalen via testläget på os-skivan vilket lyckades på andra försöket,
så kunde därifrån i lugn och ro köra backupen så är nu tillbaka där jag började.
Men, problemet kvarstår, att om jag uppehåller mig lite längre i textläget innan skrivbordet,
så stängs datorn av förr eller senare. Vid två tillfällen har jag även fått felmeddelande som
visats kort innan den slocknat som jag aldrig hunnit läsa ordentligt men det stod iaf något
om allvarligt fel, bäst att stänga av innan det blir ännu värre, någonting.
Det märkliga är att det fungerar utan problem när jag är i något slags grafikläge. Från och
med det att ubuntuloggan visas så har det alltid varit lugnt. Samma gäller när jag kör från
skivan. Men det kan kanske fortfarande ha att göra med klent nätaggregat?
Skärmbilden försvann bara när jag kom in i skrivbordsmiljö efter att ha installerat envy,
men det verkar ju vara ett inte alltför ovanligt problem vilket förmodar jag bara betyder
att jag ska pröva annan drivrutin?
Försökte nu att nå terminalen via testläget på os-skivan vilket lyckades på andra försöket,
så kunde därifrån i lugn och ro köra backupen så är nu tillbaka där jag började.
Men, problemet kvarstår, att om jag uppehåller mig lite längre i textläget innan skrivbordet,
så stängs datorn av förr eller senare. Vid två tillfällen har jag även fått felmeddelande som
visats kort innan den slocknat som jag aldrig hunnit läsa ordentligt men det stod iaf något
om allvarligt fel, bäst att stänga av innan det blir ännu värre, någonting.
Det märkliga är att det fungerar utan problem när jag är i något slags grafikläge. Från och
med det att ubuntuloggan visas så har det alltid varit lugnt. Samma gäller när jag kör från
skivan. Men det kan kanske fortfarande ha att göra med klent nätaggregat?
- Osprey
- Kontakt:
Det låter som om det har att göra med en temperatursensor. Vad händer om du låter den svalna ordentligt innan du startar den, eller om du slänger in den i kylskåpet/ställer den på balkongen innan du provar? Funkar den längre då??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag förutsätter att du provar med nätsladden ikopplad så att vi kan utesluta batteriproblem?
På grund av att batteriet är lite sådär har jag alltid nätsladden ikopplad så det är uteslutet, ja. :]
Det där med temperatursensor har jag också funderat på och testat några gånger att vänta med
att slå på den tills den känts sval, men det har inte varit nån skillnad.
Men det känns inte som att det skulle vara problemet då datorn aldrig lagt av när den varit i
något slags grafikläge, alltså från och med att inloggningsvyn visas så är det lugnt,
trots att fläkten emellanåt gått på högvarv.
Det där med temperatursensor har jag också funderat på och testat några gånger att vänta med
att slå på den tills den känts sval, men det har inte varit nån skillnad.
Men det känns inte som att det skulle vara problemet då datorn aldrig lagt av när den varit i
något slags grafikläge, alltså från och med att inloggningsvyn visas så är det lugnt,
trots att fläkten emellanåt gått på högvarv.
Det första jag tänker på när datorn bara lägger av eller startar om utan förvarning är minnesfel. Har du testat att RAM-minnet ok? Det kan du göra i första menyn när du bootar din liveCd, om du nu kommer så långt.
När du kör live så läggs ju OS in i RAM så det skulle i sig kunna vara ett minnesproblem. Men, vissa problem, typ att du ligger kvar ett tag i textläge innan du startar upp i grafikläge verkar dock vara lite mer långsökt för ett minnesproblem.
När du kör live så läggs ju OS in i RAM så det skulle i sig kunna vara ett minnesproblem. Men, vissa problem, typ att du ligger kvar ett tag i textläge innan du startar upp i grafikläge verkar dock vara lite mer långsökt för ett minnesproblem.
Att den dör har jag ingen som helst aning om vad som kan vara fel men om du återställer xorg.conf filen så ska du nog tillbaka "Driver=v4l" och då ska X gå att starta.
Att skärmen blir vit har jag också haft som problem, efter att jag hade försökt få drivrutinerna till grafikkortet att fungera i flera dagar så hittade jag denna guide: http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=1213
Prova med det sen när du har löst det andra problemet.
Att skärmen blir vit har jag också haft som problem, efter att jag hade försökt få drivrutinerna till grafikkortet att fungera i flera dagar så hittade jag denna guide: http://ubuntu.se/forum/showthread.php?t=1213
Prova med det sen när du har löst det andra problemet.