Hur kan vi förbättra Ubuntu (ge förslag) ?

Okänd

Inlägg av Okänd »

För somliga av oss så fungerar Ubuntu bättre för andra, i vissa fall kan det handla om brist i hårdvarustödet - vilket vi kan implementera om behovet finns där och implementationen är rimlig - som gör användandet mindre trevligt för många som aldrig har använt Ubuntu/Linux tidigare.

Andra gånger så handlar det om hur de blir bemötta av Ubuntu (utformning, brist på information osv), vad de förväntar sig och vad de anser borde fungera efter installationen.

Jag tänkte här göra en lista (som jag fyller på eftersom ni kommer med saker) på vilka saker som borde fungera direkt som inte gör det i dagsläget. Sedan med detta i åtanke kan vi arbeta med det i åtanke för att få Ubuntu bli mer användarvänligt och leva upp till en användares förväntningar (självklart inom en viss gräns).

- Önskemål på förbättringar -

* Enkel fildelning i lokala nätverk som inte kräver en massa arbete för att få igång.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Stöter på saker lite då och då jag ser kan förbättras, nästa gång jag stöter på något har jag en tråd att skriva i :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag tror att det skulle underlätta för många om man får välja under installationen om man vill ha stöd för t ex mp3 osv direkt, utan att joxa med olika paket-förråd. Samma sak med rivrutiner, men det är väl redan på gång? Finns säkert mer liknande.

Håller med fullständigt om enkel fildelning!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den stora utmaningen......:)

Jag myntade ordet "BasPC" i nån tråd och precis dit är då Feisty Fawn på väg...

https://features.launchpad.net/distros/ubuntu/feisty

Självklart ska man kunna använda drivare, codecs från kommersiella aktörer mm om det inte finns några alternativ.

Lika självklart kunna installera dito med ett enkelt val som användaren själv avgör.

"Jag vill kunna spela MP3" osv.

Om man ska kunna påverka "marknaden" så måste man få till en stor volym användare.

Angående hårdvara så är det en besvärlig punkt... så här skriver Shuttleworth om
"Linux is not supported"...

http://www.markshuttleworth.com/archives/69

Så allt är fråga om volym för att få igång en rejäl utveckling.....

Fram till Feisty > smarta wikis > plus Automatix2 ! rekommenderas starkt för den som inte vill strula....
Kanske översätta "hur man installerar allt" till svenska...

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo det är ju så att många fina idéer är på väg och det där med kodekarna är ju någon som har fått fokus i Feisty Fawn, man får hoppas att det implementeras bara.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag minns inte hur det var för mig men har någon av er problem med automatisk montering av NTFS-partitioner efter installation? Jag hörde lite om det från en besviken kompis igår nämnligen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Jag minns inte hur det var för mig men har någon av er problem med automatisk montering av NTFS-partitioner efter installation? Jag hörde lite om det från en besviken kompis igår nämnligen.[/quote]
NTFS montering inkl 3G så följde jag den här... funkar perfekt

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

(har inga "skrupler" över betor om den funnits en längre tid samt att man kan läsa åsikter/varningar/erfarenheter)

Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="plun"][quote="tomplast"]Jag minns inte hur det var för mig men har någon av er problem med automatisk montering av NTFS-partitioner efter installation? Jag hörde lite om det från en besviken kompis igår nämnligen.[/quote]
NTFS montering inkl 3G så följde jag den här... funkar perfekt

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

(har inga "skrupler" över betor om den funnits en längre tid samt att man kan läsa åsikter/varningar/erfarenheter)

:)[/quote]
Tack för hjälpen men jag tror att jag har varit lite otydlig tyvärr. Jag ville bara mer eller mindre få en bekräftelse från er hurvida läget är om det sker automatiskt eller ej idag och om det inte gör det så skriver jag upp det på listan.

Tack ändå för energin du la ner på mig :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Tack ändå för energin du la ner på mig :)[/quote]
Minimalt med tid.....:)
Jag sparar alltid undan mina favoritlänkar som jag använt......

Hursomhelst så monteras då inget "automagiskt" och det diskuteras
ju också för Feisty..... självklar funktion enligt min mening.

Hursomhelst så behövs det mer bollande av sådan här ideer... precis som
du förmodligen är ute efter... Verkar finnas en massa svenska Linuxare som skäms lite för att "ta för sig"
av Windoze.....

Jag har inga skrupler över att blåsa Redmond... och att användare succesivt går över till Ubuntu och då via 2 OS...

Stefan

Inlägg av Stefan »

Hej!

Jag saknar, under gruppering av program och hela program sviter i Synaptic.
Så man lättare hittar rätt program typ.
Gärna mer översatt till svenska.
Någon enkel typ gradering, på hur bra programet är.

Möjlighet till installation av hela program sviter.
Men det bör också gå att att avinstallera som hel program sviten eller
i delar, var för sig.
Ungefär som i "Lägga till eller ta bort program" alt. "Automatix".
"Lägga till och ta bort program" har ett för mig, för begränsatt urval.

Ett av minna största problem, Då jag gick över till linux och seder mera
ubuntu, var att hitta fram till bra och passande program. Codexar, format
m.m.

Jag tror även att översättnings arbetet i olika program,
skulle underlättas. Om det följde med som standard vid
installation av program "translate this application".
Vore också bra om man kunde trycka in sig och översätta,
direkt i det, text av snitt där man är och läser.
Ungefär som i wiki, men spärrat på det redan färdig
översatta.

Sedan har vi då problemet med inloggning då
man vill översätta: Alla program packet har
sinna egna inloggningar osv.
En ide skulle kunna vara att via ubuntu få rättigheter
till enkel inloggning, för att sedan kunna översätta text
avsnitt i program.
Ungefär som inloggning i Synaptic eller firefox system
för att spara lösen ord och användar namn.

Namn förvirringen finns, programen heter olika i Meny rad, synaptic
eller original. Ska namnet översättas osv.

Det jag nu saknar mest. är att i "gdebi" kunna zippa upp,
alien rpm-, tar- m.m. filer och sedan installera dessa
automatiskt och genererar en icon för start filen på
skrivbordet eller i menyn. Ungefär som i windows.

Sedan tror jag naturligtvis att aktiv-x måste börja
fungera, Och i mitt fall även vml-formatet. Om den
stora massan av folk, ska kunna över till Linux.

Hälsningar Stefan
Guttasej

SV: Hur kan vi förbättra Ubuntu (ge förslag) ?

Inlägg av Guttasej »

inte för att Vista är nåt att ha egentligen men den där funktionen med att använda Flashminnen som arbetsminne för filer som användes ofta för att snabba upp systemet lät skapligt intressant, skulle vara kul om något sådant dök upp till Linux i allmänhet, lr det kanske redan finns bara att jag är efter? :)

Sen borde Automatix/easyubuntu redan finnas integrerat i systemet ifrån början
så att man får välja sådant i installationen av systemet istället :) skulle underlätta för en ny användare något enormt
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Guttasej skrev: inte för att Vista är nåt att ha egentligen men den där funktionen med att använda Flashminnen som arbetsminne för filer som användes ofta för att snabba upp systemet lät skapligt intressant, skulle vara kul om något sådant dök upp till Linux i allmänhet, lr det kanske redan finns bara att jag är efter? :)

Sen borde Automatix/easyubuntu redan finnas integrerat i systemet ifrån början
så att man får välja sådant i installationen av systemet istället :) skulle underlätta för en ny användare något enormt
1. Inga problem. Har du kunnat göra i flera år. :)
Bara att köra "mkswap /dev/usbminnet && swapon /dev/usbminnet" :)

2. Automatix/Easy ubuntu skiten ger jag inte mycket för. De lägger till inofficiella källor i sources.list och kan krascha hela systemet.
Men enkel installation av codecs är på väg :) Finns i Feisty :) (OBS Alfa)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Guttasej

Inlägg av Guttasej »

må så vara men du måste ju hålla med om att som ny användare i Linux miljö så är det ett underbart komplement att ha ett program som installerar de vanligaste sakerna du behöver för att kunna använda systemet,, dock tycker jag att det ska bli invävt i installationen istället för att vara ett externt program,, för som du säger, det knäppar till dina sources.list

och tack för infon angående flashminnena,, tyckte väl att idéen var alldelles för bra för att vara ifrån Microsoft lol
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Jag har några saker som jag tycker borde fungera bättre i ubuntu:

Man borde kunna köra som super user i fönstermiljön
Jag kör gnome och har ibland varit tvungen att starta program med sudo-anrop från terminal för att det ska funka. Man borde få kunna starta sådana program och skriva in lösenord i en dialogruta ungefär som i synaptic.

Wifi-radar borde vara förinstallerat i OSet
Jag kör på en laptop och började faktiskt inte använda ubuntu ordentligt förens jag installerat wifi-radar. Bytet mellan universitetets wlan och mitt hemmanätverk var nära på omöjligt innan, eftersom det tex inte verkar finnas nån profilhanterare eller wpa-stöd som standard. Med wifi-radar funkar allt automagiskt dock.

USB-diskar borde vara både läs- och skrivbara by default
Ofta går det bara att läsa när jag sätter i en musikspelare tex.

Nätverksadaptrar borde ha mer beskrivande namn än eth0, eth1 osv
Känns uppenbart.

Device manager (eller vad det heter)
RÖRIGT! Här borde man låta sig inspireras av Windows XP.

Lite annat.
Varför kan man inte dra in programikoner i programmenyn? Varför kan jag inte välja properties på program i programmenyn men däremot på program i snabbstartsfältet? Varför hamnar inte alla program automagiskt på programmenyn?

Jag antar att alla dessa saker är lätta att fixa för de flesta här men de är mkt frustrerande om man är helt färsk. Tex hade jag gett upp på att använda ubuntu innan någon tipsade om wifi-radar. Orka hålla på att ändra i inställningsfiler varje gång man ska köra på ett nytt wlan.
Max 350; tecken återstår: 321
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

HellRat skrev: Man borde kunna köra som super user i fönstermiljön
Jag kör gnome och har ibland varit tvungen att starta program med sudo-anrop från terminal för att det ska funka. Man borde få kunna starta sådana program och skriva in lösenord i en dialogruta ungefär som i synaptic.
Detta går redan (mer eller mindre). Om du kör (X-/)Ubuntu kan du skriva gksudo program och i Kubuntu heter motsvarigheten kdesudo har jag för mig..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Tack! (Jag kör dock Gnome)

Det är ju bra att det går men poängen menar jag är att det ska fungera av sig självt. Om jag inte har rättighet att köra något borde det automatiskt komma upp en dialogruta där jag kan skriva in mitt lösenord. På samma sätt borde det funka om en fil tex inte har körrättigheter.

Det är svårt att övertyga en datornybörjare att behöva skriva kryptiska ord i en terminal för att saker ska funka. Detta tillhör stenåldern.

För att inte riskera eventuella missförstånd; Personligen gillar jag terminalen för att den är så pass kraftfull. Däremot ska vemsomhelst kunna göra vadsomhelst utan att någonsin behöva öppna den. Det är så vi kommer får andra än nördar att använda ubuntu... vilket ju är poängen med OSet. 
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Tyvär så brukar säkerhet och användarvänlighet vara två sidor av samma mynt.
Det är svårt att få båda samtidigt

Det jag saknar är en finare uppdelning av root access:
Det jag menar med det är tex, om jag behöver superuser access för en viss del av systemet (låt oss anta FireWire porten), varför skall du jag behöva bli superuser över hela systemet?
Eller om jag behöver skriva i en config fil varför skall editorn ha root access över hela systemet?

Inlägg av Okänd »

HellRat skrev: Jag har några saker som jag tycker borde fungera bättre i ubuntu:

Man borde kunna köra som super user i fönstermiljön
Om man trycker <alt>+<F2> får man fram en ruta som liknar "Kör"-rutan i Windows. Där skriver man som redan beskrivits

gksudo kommando

och får köra det som root, efter att man angivit sitt lösenord.
Nätverksadaptrar borde ha mer beskrivande namn än eth0, eth1 osv
Känns uppenbart.
eth0 - det första ethernetkortet. Vad är det för mer beskrivning du vill ha? Om det är fabrikat av kortet går det alldeles utmärkt att t ex i terminal skriva "lspci | grep -i ethernet"
Device manager (eller vad det heter)
RÖRIGT! Här borde man låta sig inspireras av Windows XP.
Varför inte låta sig inspireras av Solaris, OS X, IRIX ? :)
Lite annat.
Varför kan man inte dra in programikoner i programmenyn? Varför kan jag inte välja properties på program i programmenyn men däremot på program i snabbstartsfältet? Varför hamnar inte alla program automagiskt på programmenyn?

Jag antar att alla dessa saker är lätta att fixa för de flesta här men de är mkt frustrerande om man är helt färsk. Tex hade jag gett upp på att använda ubuntu innan någon tipsade om wifi-radar. Orka hålla på att ändra i inställningsfiler varje gång man ska köra på ett nytt wlan.
Det hela handlar väl om ett arbetssätt. Om man som jag är van att använda Linux sedan några år tillbaka, vill man verkligen inte ha något ändrat windowsifierat sätt att göra allting. Syftet med Linux är inte att vara en ersättningsprodukt för Windows, och siktet är inte att göra övergången helt sömlös. Linux förvaltar en snart 40-årig UNIX-tradition och har många bra sidor från den kulturen.

Visst är det mycket svårt att hoppa direkt från windowsvärlden till Linux, och det är dålig dokumentation, en del totalt ointuitiva operationer som man måste göra för att få igång en del saker osv.

Frågan är väl vad man avser med användarvänlighet? Om det är användarvänligt att klicka 30 gånger på fem olika ställen i fyra olika fönster, eller om det är användarvänligt att skriva 22 tecken på en rad i en konfigurationsfil, eller skriva in ett kommando för att ersätta alla "hejsan" i en textfil, eller trycka <ctrl>+<R> och <F3> och klicka i "Replace all"?

Det känns som att det har urartat i en diskussion om hur man gör Linux så likt Windows som möjligt, och inte hur man gör Linux bättre. Och det är inte nödvändigtvis samma sak. :)

Men visst håller jag med om att en hel del kan göras bättre. Men jag tror personligen att en bra dokumentation skulle överbrygga alla dessa hinder. Problemet är att den inte finns än. Så skynda till Wikin och skriv. ;)
Användarvisningsbild
HellRat

Inlägg av HellRat »

Hmm..

Tack för tipsen men jag skrev i den här tråden för att jag tycker att dessa saker behövs ändras på om ubuntu ska bli mer användbart. Min förra post kanske försvann eller nåt men jag tar det igen.

Ubuntu - Linux för human beings.

Jag pluggar IT på universitetet och tycker mig väl kunna handskas med datorrelaterade problem hyffsat. Däremot är jag av den åsikten att en dator ska, precis som all annan teknik, bara fungera. Av sig självt. I princip ska man bara behöva sätta i ubuntu-CDn och sen ska det bara vara att köra.

Om Ubuntu ska fungera som en dist för vanliga människor måste det vara enkelt att göra åtminstone de vanliga sakerna. Jag har svårt att tro att tant Agda, 97, kommer att skriva lspci | grep -i ethernet i en terminal och än mindre förstå vad hon ska göra med infomationen.

Dokumentation är bra men jag tycker att man bara ska behöva trycka på ON-knappen på datorn och sen ska det gå att köra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag förstår hur du menar. :) Och Linux har en hel del begränsningar, bland annat hårdvarustödet, grafikhanteringen som är svår att förstå, ljudsystemet som är skrivet av programmerare för programmerare etc.

Om man vill ha en dator som allt fungerar på från att man trycker på powerknappen, då köper man varken en med windows eller linux på, då skaffar man sig en Mac med OS X.

Agda, 97, kommer att ha problem med att lära sig att dubbelklicka med musen, att förstå att det finns en finess som heter rull-lister, eller en annan finess som innebär menyer. ;)

Saken är den att det finns erkända konventioner som efterföljs i många program på många plattformar, som vi är vana vid men som en total nybörjare ser som rena grekiskan. Att Öppna-alternativet finns i Arkiv-menyn, att klipp-och-klistra-funktionerna ligger under Redigera-menyn etc.

Du får förlåta att jag missar ditt övergripande budskap, jag har en tendens att se lite rött när folk hävdar att Linux borde apa efter Windows för att de som går över från Windows ska ha lättare att hänga med. ;)

Jag har ganska mycket erfarenhet i att utbilda totala datoranalfabeter i Linux efter min tid i Nigeria och Eritrea, och jag har även utbildat datoranalfabeter i Windows, bland annat en hel lärarkår på ett gymnasium. (Jag ber om ursäkt om det låter förmätet, jag ville bara exemplifiera min erfarenhet) Varken eller är speciellt svårt, det är när användarna har lärt sig att göra på det ena eller andra sättet i endera operativsystemet som problemen uppstår. De som är vana att kunna detaljstyra sina maskiner genom att editera textfiler undrar varför man måste högerklicka på ikoner och välja Egenskaper och flikar hit och dit. Det är egentligen bara en fråga om erfarenhet och vana. :)

Och för att återvända till ditt tidigare inlägg. Det finns en anledning till att det är svårt att köra som super-user: Det ska vara svårt eftersom det är mer osäkert. Om alla satt inloggade i sina system med root-kontot och for ut och in i det hela tiden så skulle systemen bli som Windows, säkerhetsmässiga schweizerostar.

För att konkretisera en annan sak du skrev, när du går in i Skrivbord -> Administration -> Nätverk och tittar på nätverksenheterna, vad vill du att det ska stå där, som förbättrar din användarupplevelse?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"