Video4Linux funkar inte längre.
Video4Linux funkar inte längre.
Efter ha uppdaterat kärnan i går funkar inte längre mitt TV-kort.
när jag kör xawtv får jag v4l2: read: In/ut-fel, Programmet fungerade innan utan större problem.
när jag kör xawtv får jag v4l2: read: In/ut-fel, Programmet fungerade innan utan större problem.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Video4Linux funkar inte längre.
Är det en webbkamera du har? Kolla vilken modell och drivrutin du har, sök på launchpad.net om någon annan har råkat ut för samma sak. Kolla systemloggen om det står något spännande där, dels vid uppstart och dels när du försöker använda xawtv.
Det är till för mitt TV kort. Det går inte längre att titta på TV via datorn. Jag har ljud men ingen bild.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Funkar det om du startar med den gamla kärnan? När datorn precis har startat syns snart "Grub loading stage..." uppe till vänster, tryck då på Esc så får du uppe en meny där du kan välja mellan olika installerade kärnor
Det funkar med den tidigare kärnan. Det verkar ha något att göra med den nya.
- Cadryc
Kanske nån modul som inte laddas, men såna grejer går bortom mina kunskaper, men nånting i stil med modprobe video4linux eller att kanske ta en titt i /etc/modules så att den är med där. Som sagt bortom mina kunskaper men med lite tur så kanske det pekar i rätt rikting när du söker vidare, eller om nån som vet mer kan ge bättre instruktioner.
Antar att du redan testat andra program, tex TVtime, VLC, Me TV
Antar att du redan testat andra program, tex TVtime, VLC, Me TV
- Cadryc
För att mockla med moduler fick jag nyss bra svar här http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 67&t=32670
Gissar på att modulen heter Video4Linux, så en lsmod i terminalen och se om den finns med, till att börja med kanske.
Gissar på att modulen heter Video4Linux, så en lsmod i terminalen och se om den finns med, till att börja med kanske.
Nu funkar det!
Jag vet inte varför, det enda jag gjorde var att prova i en tidigare kärna.
När jag startade om igen funkar det, även med den nya kärnan.
Jag vet inte varför, det enda jag gjorde var att prova i en tidigare kärna.
När jag startade om igen funkar det, även med den nya kärnan.