Problem med .mkv och undertexter + video startar ej [LÖST]
- Drymedar
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Problem med .mkv och undertexter + video startar ej [LÖST]
Hejsan!
Jag har testat tre olika mediaspelare (exkluderat den medföljande), MPlayer, KMPlayer och SMPlayer, men ingen av dem fungerar det att spela upp filmerna som det ska. I MPlayer och SMPlayer så vägrar filmen överhuvudtaget starta oavsett filformat och i KMPlayer får jag både ljud och bild men undertexterna visas inte, dock fungerar KMPlayer som det ska med .avi-filer, men det är ju för att det är hardsubs och inte softsubs. Jag har testat tanka ubuntu restricted extras och jag har även testat att gå in i MPlayers inställningar och enablat SSA/ASS-rendering eftersom någon berättade att KMPlayer tydligen bara är något som bygger på MPlayers installation, men undertexterna visades fortfarande inte i KMPlayer.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Om inget annat så skulle jag i alla fall vilja kunna få igång MPlayer och SMPlayer så dem spelar upp filmen.
Tack på förhand!
Jag har testat tre olika mediaspelare (exkluderat den medföljande), MPlayer, KMPlayer och SMPlayer, men ingen av dem fungerar det att spela upp filmerna som det ska. I MPlayer och SMPlayer så vägrar filmen överhuvudtaget starta oavsett filformat och i KMPlayer får jag både ljud och bild men undertexterna visas inte, dock fungerar KMPlayer som det ska med .avi-filer, men det är ju för att det är hardsubs och inte softsubs. Jag har testat tanka ubuntu restricted extras och jag har även testat att gå in i MPlayers inställningar och enablat SSA/ASS-rendering eftersom någon berättade att KMPlayer tydligen bara är något som bygger på MPlayers installation, men undertexterna visades fortfarande inte i KMPlayer.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Om inget annat så skulle jag i alla fall vilja kunna få igång MPlayer och SMPlayer så dem spelar upp filmen.
Tack på förhand!
Senast redigerad av 2 Drymedar, redigerad totalt 18 gång.
Re: Problem med .mkv och undertexter + video startar aldrig
Provat VLC? Enda spelare som fungerar bra för mig när jag ska spela en Blueray skiva. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Drymedar
- Kontakt:
Ah jo, testade VLC också, varken ljud eller undertexter fungerade där :/ dock gick åtminstone bilden igång.
Får du ljud med andra videotyper i VLC?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Drymedar
- Kontakt:
Nej ljudet fungerade inte med .avi heller, tyvärr.
- Drymedar
- Kontakt:
Jag har gjort en ny upptäckt.
I morse när jag startade datorn så klickade jag först igång filmen som jag hade problem med igår i SMPlayer, och det fungerade! Några sekunder senare sätter jag igång Firefox och jag får inget ljud från youtube-klippen. Konstigt tänker jag och startar om Firefox (jag har stängt ner filmen i SMPlayer nu), går in på youtube och ljudet fungerar igen. Jag blir lite misstänksam och tänker "Kan FF och SMPlayer har något med varandra att göra varför det klyddat?" och startar filmen igen (fortfarande i SMPlayer). Detta är vad jag kom fram till:
Detta händer med varje mediaspelare när jag har FF avstängd, FF på och FF på med youtube:
SMPlayer: Fungerar om man klickar upp den i helskärmsläge med både FF av och FF på, FF med youtube så fungerar inget alls. Varken ljud eller bild sätter igång.
KMPlayer: KMPlayer fungerar med både ljud och bild i alla lägen, dock så får jag som sagt inga undertexter.
MPlayer: Likadant som med SMPlayer fast jag får fortfarande inga undertexter trots att jag aktiverat SSA/ASS-rendering i inställningar.
VLC: Som med SMPlayer så får jag nu undertexter (inte särskilt vackra sådana, men VLC är väl inte särskilt känt för bra stöd för undertexter) både med FF av och FF på, men när jag sätter igång youtube så dör ljudet.
Ljudet fungerar ju i KMPlayer med youtube, så är det bara inställningar i de andra mediaspelarna som ligger och spökar?
I morse när jag startade datorn så klickade jag först igång filmen som jag hade problem med igår i SMPlayer, och det fungerade! Några sekunder senare sätter jag igång Firefox och jag får inget ljud från youtube-klippen. Konstigt tänker jag och startar om Firefox (jag har stängt ner filmen i SMPlayer nu), går in på youtube och ljudet fungerar igen. Jag blir lite misstänksam och tänker "Kan FF och SMPlayer har något med varandra att göra varför det klyddat?" och startar filmen igen (fortfarande i SMPlayer). Detta är vad jag kom fram till:
Detta händer med varje mediaspelare när jag har FF avstängd, FF på och FF på med youtube:
SMPlayer: Fungerar om man klickar upp den i helskärmsläge med både FF av och FF på, FF med youtube så fungerar inget alls. Varken ljud eller bild sätter igång.
KMPlayer: KMPlayer fungerar med både ljud och bild i alla lägen, dock så får jag som sagt inga undertexter.
MPlayer: Likadant som med SMPlayer fast jag får fortfarande inga undertexter trots att jag aktiverat SSA/ASS-rendering i inställningar.
VLC: Som med SMPlayer så får jag nu undertexter (inte särskilt vackra sådana, men VLC är väl inte särskilt känt för bra stöd för undertexter) både med FF av och FF på, men när jag sätter igång youtube så dör ljudet.
Ljudet fungerar ju i KMPlayer med youtube, så är det bara inställningar i de andra mediaspelarna som ligger och spökar?
- Konservburk
Och hur har du undertexterna? Är de inbakade i matroska-filen? Eller som en lös fil vid sidan om?Drymedar skrev:MPlayer: Likadant som med SMPlayer fast jag får fortfarande inga undertexter trots att jag aktiverat SSA/ASS-rendering i inställningar.
Har du försökt med någon av tangenterna: v, j, y, g, F ?
Det har antagligen att göra med vilken ljudenhet som de använder som standard. Förmodligen så blockar flash den vanliga alsa-enheten.Drymedar skrev:Ljudet fungerar ju i KMPlayer med youtube, så är det bara inställningar i de andra mediaspelarna som ligger och spökar?
- Drymedar
- Kontakt:
Undertexterna är inbakade i filen.Konservburk skrev:Och hur har du undertexterna? Är de inbakade i matroska-filen? Eller som en lös fil vid sidan om?
Testar nu direkt efter att jag tryckt "submit".Konservburk skrev:Har du försökt med någon av tangenterna: v, j, y, g, F ?
Edit:
Nu kom undertexterna fram i MPlayer, tack! Har vant mig alldeles för mycket vid att undertexterna dyker upp direkt att jag missade något så simpelt som att trycka i vilket spår man ska köra, lite pinsamt faktiskt.

Du vet inte hur man åtgärdar detta?Konservburk skrev:Det har antagligen att göra med vilken ljudenhet som de använder som standard. Förmodligen så blockar flash den vanliga alsa-enheten.
- Konservburk
Det finns flera alternativ:Drymedar skrev:Du vet inte hur man åtgärdar detta?Konservburk skrev:Det har antagligen att göra med vilken ljudenhet som de använder som standard. Förmodligen så blockar flash den vanliga alsa-enheten.
a) Sluta använda flash... avinstallera skiten.
b) Skaffa ett ljudkort som stödjer hårdvarumixning.
c) Se till att både flash och mediaspelare använder en ljudenhet som kan mjukvarumixa ljudet, t.ex. pulseaudio.
Själv kör jag med en kombination av alternativ (a) och (b), men jag antar att du tycker att alternativ (c) verkar mest lockande. Du kan ju försöka ta reda på vad KMPlayer använder för ljudenhet så kan jag tala om för dig hur du ställer in så att även mplayer använder den.
- Drymedar
- Kontakt:
Det löste sig nu! När du skrev " Du kan ju försöka ta reda på vad KMPlayer använder för ljudenhet så kan jag tala om för dig hur du ställer in så att även mplayer använder den." gick jag in i MPlayers settings och pillade runt lite och ändrade codec där, den stod på pulseaudio och när jag ändrade till alsa så började den spela upp som den ska även när jag har youtube igång.Konservburk skrev: Det finns flera alternativ:
a) Sluta använda flash... avinstallera skiten.
b) Skaffa ett ljudkort som stödjer hårdvarumixning.
c) Se till att både flash och mediaspelare använder en ljudenhet som kan mjukvarumixa ljudet, t.ex. pulseaudio.
Själv kör jag med en kombination av alternativ (a) och (b), men jag antar att du tycker att alternativ (c) verkar mest lockande. Du kan ju försöka ta reda på vad KMPlayer använder för ljudenhet så kan jag tala om för dig hur du ställer in så att även mplayer använder den.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!