Hur använder jag mig av scp ?
Hejsan !
Håller på att rensa lite på mina hårddiskar nu på min ubuntu server. Tanken nu med denna servern är att det skall vara som en backup server till mina två andra datorer. Men då är frågan säkerheten naturligtvis. Vad skall jag använda mig av för något i ubuntu som jag kan skicka min filer från mina två windows burkar till min linux burk?
Samba har jag fått som förslag jag har provat det men fick det aldrig att fungera. Sedan hörde jag att det inte va så himla säkert heller men vad skall jag använda mig av?
Fått tips om winscp på windows burkarna och scp till linux burken. Men någon som vet hur man använder det och installerar detta?
Eller något annat bra förslag ?
Mvh Jonas
Håller på att rensa lite på mina hårddiskar nu på min ubuntu server. Tanken nu med denna servern är att det skall vara som en backup server till mina två andra datorer. Men då är frågan säkerheten naturligtvis. Vad skall jag använda mig av för något i ubuntu som jag kan skicka min filer från mina två windows burkar till min linux burk?
Samba har jag fått som förslag jag har provat det men fick det aldrig att fungera. Sedan hörde jag att det inte va så himla säkert heller men vad skall jag använda mig av?
Fått tips om winscp på windows burkarna och scp till linux burken. Men någon som vet hur man använder det och installerar detta?
Eller något annat bra förslag ?
Mvh Jonas
Starta en ssh server på linux-burken och installera filezilla (eller pscp om du vill använda cmd) på windows maskinerna.
Installation:
Installation:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install ssh
Jepp ssh har jag installerat på min linux burk sedan har jag installerat winscp3 på mina windows burkar.
Är inte detta rätt ?
Är inte detta rätt ?
Det borde räcka
[quote="Forcevision"]Men hur loggar jag in på linux burken då via winscp3 ?
Man måste väll skapa konto i ubuntu eller hur fungerar det ?[/quote]
När jag loggade in med mitt huvudkonto i winscp3 så frågar den efter någon key men det verkade fungera ändå . Men jag kan inte ta bort filer på linux burken eller kopiera till linux burken ?
Man måste väll skapa konto i ubuntu eller hur fungerar det ?[/quote]
När jag loggade in med mitt huvudkonto i winscp3 så frågar den efter någon key men det verkade fungera ändå . Men jag kan inte ta bort filer på linux burken eller kopiera till linux burken ?
Vem äger filerna? Du ska kunna ta bort filer som du har skrivrättigheter till.
Jag loggade in men root kontot alltså det första kontot men det gick inte ta bort där i. Men loggar jag in med det på ubuntu går det att ta bort i ju. Men inte genom scpwin3.
I standardinstallationen tror jag det finns en del begränsningar vad du får göra via ssh på din burk, åtminstone om du installerat den som en desktop-dator och inte server från början.
[quote="LazyP"]I standardinstallationen tror jag det finns en del begränsningar vad du får göra via ssh på din burk, åtminstone om du installerat den som en desktop-dator och inte server från början.[/quote]
Det har jag aldrig hört talas om. En ssh inloggning är som att starta en terminal.
Det har jag aldrig hört talas om. En ssh inloggning är som att starta en terminal.
Jepp den är installerad som en desktop dator och inte server. Men grejen är ju att logga in med root kontot måste man ju kunna ta bort saker från hårddisken och även lägga till filer mappar eller är jag helt ute och seglar?
Är det något jag har missat att ställa in ?
Är det något jag har missat att ställa in ?
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
I Ubuntu finns det ingen root! (egentligen finns kontot, men är avaktiverat.)
Med den första användaren du la till vid installationen, kan du köra med rootbehörighet, genom att skriva sudo innan kommandot.
Lösenordet som frågas efter är ditt eget.
Normalt skall du inte köra som root, därför kan du köra enstaka kommandon som just root (med sudo).
Root kan inte logga in i ubuntu, varken lokalt eller via ssh. Det är en säkerhetsåtgärd.
På andra distar, och i UNIX finns alltid ett root-konto, då behöver man "bara" lista ut lösenordet. i Ubuntu måste en skurken dessutom lista ut användarnamn = svårare att göra intrång.
Dock kan du logga in med ditt vanliga namn+lösenord, och om du måste vara root kan du skriva "sudo bash".
Du är då root tills du skriver "exit".
Se bara till att du vet vad och varför du tar bort filer!
Root har nämligen makten att göra vad som helst. Exempelvis ta bort SAMTLIGA filer från datorn.
Oförsiktigt användande av kraftfulla kommandon kan innebära att du måste göra en nyinstallation.
Hur katastrofalt det skulle vara beror så klart på vad du har på din hårddisk.
Det är i de flesta fall bättre att ta bort filer som den användare som äger filerna.
Med den första användaren du la till vid installationen, kan du köra med rootbehörighet, genom att skriva sudo innan kommandot.
Lösenordet som frågas efter är ditt eget.
Normalt skall du inte köra som root, därför kan du köra enstaka kommandon som just root (med sudo).
Root kan inte logga in i ubuntu, varken lokalt eller via ssh. Det är en säkerhetsåtgärd.
På andra distar, och i UNIX finns alltid ett root-konto, då behöver man "bara" lista ut lösenordet. i Ubuntu måste en skurken dessutom lista ut användarnamn = svårare att göra intrång.
Dock kan du logga in med ditt vanliga namn+lösenord, och om du måste vara root kan du skriva "sudo bash".
Du är då root tills du skriver "exit".
Se bara till att du vet vad och varför du tar bort filer!
Root har nämligen makten att göra vad som helst. Exempelvis ta bort SAMTLIGA filer från datorn.
Oförsiktigt användande av kraftfulla kommandon kan innebära att du måste göra en nyinstallation.
Hur katastrofalt det skulle vara beror så klart på vad du har på din hårddisk.
Det är i de flesta fall bättre att ta bort filer som den användare som äger filerna.
[quote="mcNils"][quote="LazyP"]I standardinstallationen tror jag det finns en del begränsningar vad du får göra via ssh på din burk, åtminstone om du installerat den som en desktop-dator och inte server från början.[/quote]
Det har jag aldrig hört talas om. En ssh inloggning är som att starta en terminal.[/quote]
Ja, det trodde jag också tills jag installerade edgy på min stationära dator. Då har jag inte fulla rättigheter om jag ssh-ar in utifrån att göra vad som helst med sudo, men om jag öppnar en terminal lokalt så har jag fulla rättigheter. Har inte haft tid att ta reda på varför ännu. Möjligtvis kan det ha något att göra med Shorewall men det är jag tveksam till
Det har jag aldrig hört talas om. En ssh inloggning är som att starta en terminal.[/quote]
Ja, det trodde jag också tills jag installerade edgy på min stationära dator. Då har jag inte fulla rättigheter om jag ssh-ar in utifrån att göra vad som helst med sudo, men om jag öppnar en terminal lokalt så har jag fulla rättigheter. Har inte haft tid att ta reda på varför ännu. Möjligtvis kan det ha något att göra med Shorewall men det är jag tveksam till