Mejlinglista för fri programvara och solidaritetsaktivism

Nyheter i datorvärlden.
dnkonzept

Mejlinglista för fri programvara och solidaritetsaktivism

Inlägg av dnkonzept »

Nu har vi startat Serengeti, en mejlinglista för er som sympatiserar med vänster- och solidaritetsrörelsen och är intresserade av fri programvara. Vårt mål är att fler ska upptäcka fria programvara och sätta den i ett ideologiskt sammanhang. Vi hoppas att fler ska förstå värdet av att använda fria program och operativsystem och att det ska bli vanligare bland organisationer och aktivister inom de solidariska rörelserna.

Registrera dig och läs mer på:

https://www.sac.se/cgi-bin/mailman/listinfo/serengeti

Välkomna!

/Serengeti admin genom Micke.
tweeek

Re: Mejlinglista för fri programvara och solidaritetsaktivism

Inlägg av tweeek »

dnkonzept skrev:Nu har vi startat Serengeti, en mejlinglista för er som sympatiserar med vänster- och solidaritetsrörelsen och är intresserade av fri programvara. Vårt mål är att fler ska upptäcka fria programvara och sätta den i ett ideologiskt sammanhang.
Berätta gärna mer. Vem är du? Vilka är de "vi" som har startat listan?
dnkonzept

Inlägg av dnkonzept »

Vi är ett litet gäng på tre personer med skiftande bakgrund som dragit igång det hela. Själv har jag sysslat med fri programvara och kört GNU/Linux i fem år nu och jag har varit engerad på olika håll i vänsterrörelsen i drygt femton år. Mest aktiv har jag varit i Nej till EU (fast det var ju kring folkomröstningen) och sedan fackligt i Syndikalisterna.

De andra är också brett engagerade i solidaritets- och vänsterfrågor samt nybörjare respektive erfaren linuxanvändare. Vi har saknat ett verkligt engagemang från vänsterpolitiskt håll i sånt som rör fri programvara. Lite snabbt handlar det ju både om yttrandefrihet, möjligheter till oberoende och att kunna arbeta solidariskt med mjukvara på ett enkelt sätt.

Ja, vi representerar alltså inte en organisation när vi gör detta, utan vi startade Serengetit som engagerade privatpersoner.

Även om fri programvara i sig självt kanske inte är en vänsterfråga så finns det så mycket möjligheter där som ideella organisationer skulle kunna ta till vara på. Det kan ju vara allt ifrån att börja använda Scribus för att layouta flygblad (istället för att vara bunden till en licens av InDesign) till att göra hela biståndsprojekt baserade på fri programvara. Om vi kan hjälpa till med att bli en kanal för diskussioner och hjälp i de här frågorna så är vi förstås glada.

Mvh,
Micke.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Tack för svaret!

Jag var mest intresserad om det var någon organisation som låg bakom listan, vilket jag nu fick svar på.
Bra initiativ från eran sida! Allt som hjälper spridning av fri programvara är bra och jag önskar er lycka till, även om eran lista inte är något för mig :]
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"