Jag har ett problem, när jag kör remote desktop från en dator till en annan (båda med windows) och datorn jag ansluter till kör VMware så kan jag inte använda tecken som kräver AltGr+någonting under VMware. Kör jag t.ex. Ubuntu i VMware på jobbet och använder remote desktop till datorn i fråga så kan jag inte göra tecknen @£${[]} etc etc då dessa kräver AltGr.
Någon som har en idé (förutom att kasta ut Windows, vilket jag inte kan göra på datorn på jobbet)?
Problem med Windows, VMware och Remote Desktop
- dlundh
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Problem med Windows, VMware och Remote Desktop
Jag kör Ubuntus TSklient mot virtualiserad Windows 2003R2 och det funkar fint med ALT GR-tangenten.
Testa kanske med VMware-konsollen?
Testa kanske med VMware-konsollen?
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
problemet är att Windows-maskinen jag ansluter mot kör VMware Workstation, inte Server. VMware Server är för begränsad när det gäller bl.a. snapshots för att använda för våra ändamål tyvärr.
- dlundh
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag vet ju inte riktigt vad du gör i VMware, men du kanske skulle kasta ett öga på ESXi som ju numera är gratis?tann skrev:problemet är att Windows-maskinen jag ansluter mot kör VMware Workstation, inte Server. VMware Server är för begränsad när det gäller bl.a. snapshots för att använda för våra ändamål tyvärr.
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
VMware används i undervisningen (då jag är lärare), studenterna kör virtuella maskiner under VMware Workstation. Så nej, ingen annan version är möjlig då studenterna ska kunna ha möjlighet att ta med sig maskiner hem etc.
Finns det ingen lösning så finns det inte
Finns det ingen lösning så finns det inte