Firefox +hotmail problem

Henrik Jansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Firefox +hotmail problem

Inlägg av Henrik Jansson »

Efter att ha laddat ner och installerat de senaste uppdateringarna av Firefox (3.03 enligt Firefox-Hjälp) så får jag problem med hotmail. Varje gång jag ska till hotmailsidan via aMSN så kommer jag först till en annan sida där det står att jag ska ladda ner senaste versionen av Firefox. Jag klickade vidare på Firefox där men kommer då till en nedladdningssida för den version av Firefox jag redan har. Jag laddade ner den ändå, men sen finns det inget att klicka på för att installera.. hur gör jag? eller vad ska jag göra? Varför ska jag installera 3.03 när jag redan har den?
Bowmore

Re: Firefox +hotmail problem

Inlägg av Bowmore »

Du ska inte göra nånting, du har ju redan senaste versionen.

Lite typiskt, Microsoft verkar tro att alla användare är Windowsanvändare så de känner väl inte igen sig när du kommer med en Linuxversion av Firefox ;) Du får nog föröka leva med det.

Testade själv och kom vidare genom att klicka på mitt konto längst upp i högra hörnet och välja mitt konto i menyn som poppade upp.
Henrik Jansson

ok, jo jag kommer vidare.. men störande att behöva klicka en gång till. Det lustiga är ju också att det hände efter att jag hade installerat uppdateringar.
Jaja.. ska ta och skriva till hotmails support och klaga lite.. Där är dom verkligen tröga.. Skrev dit en annan gång om ett problem och jag fick välidgt underliga svar..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Svaren lär väl bli än mer underliga nu när MS är med i bilden ;D
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av simonw »

Installerade just Firefox 3.1 beta enligt guiden i post #6 av aysiu i denna tråd, loggade in på min hotmail som klagat på min firefox version tidigare. Gissa vad resultatet är? man kommer rakt in till förstasidan!!! Ingen irriterande varning! Konstigare och konstigare...
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Henrik Jansson

jaha.. då är alltså inte 3.03 den nyaste.. som det påstås på den sida som hotmail hänvisar till för att ladda ner nyaste versionen..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Henrik Jansson skrev:jaha.. då är alltså inte 3.03 den nyaste.. som det påstås på den sida som hotmail hänvisar till för att ladda ner nyaste versionen..
Firefox 3.03 är den senaste releasen. Version 3.1 är ju inte releasad än, så ytterligare en Windows-bugg ;)
Henrik Jansson

simonw skrev:Installerade just Firefox 3.1 beta enligt guiden i post #6 av aysiu i denna tråd, loggade in på min hotmail som klagat på min firefox version tidigare. Gissa vad resultatet är? man kommer rakt in till förstasidan!!! Ingen irriterande varning! Konstigare och konstigare...
Ok, jag gjorde som det stog där men jag har fortfarande vesion 3.03.. inget hände alltså.
Jag har också laddat hem 3.10 så jag har det på skrivbordet. Men hur gör jag för att installera det?
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

De rader som anges ska ladda ner tar.bz2 filen, packa upp,kompilera och installera förutom att även säkerhets kopiera 3.0.x installationen. så det borde ju funka.

annars om man känner sig otrygg med den metoden kan man testa att lägga till

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/fta/ubuntu intrepid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/fta/ubuntu intrepid main
i sources.list och installera senaste betan den vägen. Betan installeras under ett annat namn än firefox så 3.0.x behöver inte tas bort.

PPAn ger även möjligheten att testa andra mjukvaror kopplade till mozilla som fortfarande ligger i testfasen (thunderbird 3 och songbird tex).
"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."
W. I. E. Gates
Henrik Jansson

ok, det gick inte att göra på det första sättet iallafall.. firefoxc laddades ner men jag har iallafall fortfarande 3.03...
Jag har även laddat ner firefox så att jag har firefox-3.1b1.tarbz2 på skrivbordet. Hur gör jag sen för att installera det?
Användarvisningsbild
simonw
AVREGISTRERAD

Inlägg av simonw »

blir väl liten omgång terminalhack och på den punkten suger jag :P kanse nån annan kan svara på hur? känns konstigt att det inte funkar om du kör alla kommandon ett i taget i den ordning de står, prova med ppa:n, den kommer vilja uppdatera firexox 3.0 också men motstå den impulsen och avmarkera den igen efter att ha installerat 3.1an, då får du ett program vid namn tokomoko eller nått liknande som är firefox 3.1 i förklädnad och 3.0 bevaras.
W. I. E. Gates
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Säker på att du startar firefox-nightly (eller vad den version du dragit ner heter) och inte firefox?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
hytonen

Inlägg av hytonen »

En lösning för er som har problem att skicka mail via hotmail.

se nedanstående länk:
http://www.fromjavatoruby.com/2008/11/h ... u-fix.html

Lycka till!
Henrik Jansson

dmz skrev:Säker på att du startar firefox-nightly (eller vad den version du dragit ner heter) och inte firefox?
Jag vet inte.. jag klickar på firefoxsymbolen nere i kanten.. Hur startar man firefox-nightly då om det är installerat? kan man ha båda installerade samtidigt?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Henrik Jansson skrev:
dmz skrev:Säker på att du startar firefox-nightly (eller vad den version du dragit ner heter) och inte firefox?
Jag vet inte.. jag klickar på firefoxsymbolen nere i kanten.. Hur startar man firefox-nightly då om det är installerat? kan man ha båda installerade samtidigt?
Starta terminalen och skriv firefox och tryck på TAB så ser du vad den heter.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
axtr

Inlägg av axtr »

skriv i adressfältet about:config sedan på "Jag lovar, jag ska vara försiktig!"
sök efter general.useragent.vendor
och ändrar dess värde från Ubuntu till Firefox (högerklicka och välj Modifiera)
Avsluta sedan firefox och testa om hotmail fungerar.
det fungerar för mig
Henrik Jansson

axtr skrev:skriv i adressfältet about:config sedan på "Jag lovar, jag ska vara försiktig!"
det fungerar för mig
ok, tack för hjälpen. Det funkade. Inte för att jag vet vad jag gjorde men det funkade iallafall.. Kan detta ställa till med nåt annat problem?
axtr

Inlägg av axtr »

Henrik Jansson skrev:
axtr skrev:skriv i adressfältet about:config sedan på "Jag lovar, jag ska vara försiktig!"
det fungerar för mig
ok, tack för hjälpen. Det funkade. Inte för att jag vet vad jag gjorde men det funkade iallafall.. Kan detta ställa till med nåt annat problem?
Nej de kan de inte. man tar bara bort namnet på ditt OS i firefox. microsoft vill att man ska använda windows om man ska använda hotmail.
Henrik Jansson

Jaha ok, ja.. dom är fula typer dom.

Men ibland har jag sett att om man ska ladda ner nåt som finns till flera olika operativsystem så kommer man automatiskt till en sida för nedladdning som passar mitt operativsystem. Är det samma funktion som används då? Innebär detta att mitt operativsystem inte känns igen automatiskt längre då i såna sammanhang? Inte för att det har nån större betydelse, man är bara lite nyfiken.
axtr

Inlägg av axtr »

De känns igen fortfarande, testa på http://www.mozilla.com
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"